نشست خبری مسئول سواد آموزی شهرستان کلات به مناسبت هفته سواد آموزی

به مناسبت هفتم دیماه روز تشکیل سواد آموزی، طرح ها و برنامه های هفته سواد آموزی تشریح شد.

کد مطلب: ۶۹۸۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد

‍ به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی محمود طوسی کارشناس مسئول سواد آموزی شهرستان ضمن ارائه گزارش اجمالی از عملکرد یکساله حوزه سواد آموزی ٬ برنامه های پیش بینی شده هفته سواد آموزی را نیز تشریح کرد و به سوال خبرنگاران اینگونه پاسخ داد .

حوزه سواد آموزی شهرستان کلات داری دو کارشناس و یک نفر راهنمای تعلیماتی و حدود ۲۰۰ نفر آموزش دهنده که به صورت مستمر وغیر مستمر تا سال ۹۶همکاری داشته اند .

که از این تعداد در حال جاضر ۱۱۰ نفر فعال و در حال آموزش به صورت فرد به فرد وتعداد محدودی بصورت کلاسی تدریس می کنند .که از این تعداد ۱۸ نفر مرد و ۹۲ نفر زن می باشند .

همچنین تنها مرکز یادگیری محلی کوثر در سال ۹۵ راه اندازی شد که دارای یک مدیر و ۱۰ مربی می باشد که کلاسهای حرفه آموزی ومهارتهای زندگی ٬ پیشگیری از آسیب های اجتماعی به سواد آموزان وفراگیران آموزش داده می شود

چرا بعد ازگذشت چندسال از جشن پایان بیسوادی همچنان شاهد آمار بیسوادی هستیم؟ اولا شاخص بیسوادی تغییر کرده بدین معنی که اگر فردی مدرک سوم ابتدائی یا معادل آن را دریافت نکند بیسواد تلقی وباید در دوره های آموزشی سواد شرکت نماید ثانیا بزرگترین چالشی که سواد آموزی با آن روبروست خود اظهاری افراد در سر شماری های نفوس و مسکن می باشد که به هر دلیلی خودرا بیسواد اظهار مینمایند.ضمن اینکه از ترک تحصیل دانش آموزان و تولید بیسواد نیز نباید غافل بود.که انسداد مبادی بی سوادی و پیگیری علت ترک تحصیل و بازگرداندن دوباره به کلاس درس وظیفه همه دستگاهها وعزم جدی را می طلبد .

بالاترین مدرک سوادآموزی چه مقطعی میباشد وشرط سنی این گروه ها چه سنی می باشد؟ گروه هدف جمعیت سوادآموزی بین 10تا 49 سال تمام میباشداگر یک روز کم یا بیشتر باشد سامانه سوادآموزی از ثبت نام جلوگیری خواهد نمود،اما اولویت اول ما باسواد کردن اولیا بی سواد دانش آموزان است که در کلات صددرصد تحقق یافته است ودر گروه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال ۹۹/۷ درصد باسواد داریم و در رده سنی ۶ الی ۱۰۰ سال ۸۶ درصد که بالاتر از پنجاه سال در تعهد نهضت سواد آموزی نمی باشد بالاترین مدرک دوره انتقال می باشد که معادل ششم ابتدائیست قبول شدگان میتوانند در متوسطه اول ادامه تحصیل بدهند.

آیا در طرح های سواد آموزی همه افراد میتوانند بعنوان آموزشگر همکاری نمایند؟ قبل از سال ۹۶ این امکان وجود داشت ولی بعد از آن به جهت مصوبه های مجلس در خصوص جذب و استخدام، سازمان بر آن شد تا نسبت به توانمند سازی آموزشگران با جهاد دانشگاهی تفاهمنامه ای امضا کند تا آموزشگران موجود با مدارک دانشگاهی پس از گذراندن دوره های ضمن خدمت و آزمون به صورت مجازی امکان ادامه فعالیت داشته باشندکه در شهرستان تعداد ۱۸۰ نفر ثبت نام نموده اند . که در خصوص استخدامی آنها جزییات دقیق در دست نیست اما براساس آخرین اطلاعات ٬ فقط با شرط شرکت وقبولی در آزمون وباتوجه به نیاز وزارت آموزش وپرورش بصورت تدریجی امکان بکارگیری آنها وجود دارد.

چه تعداد سواد آموز در کلاس های شما ثبت نام نموده اند ؟ در دوره سوادآموزی با تلاش بی وقفه آموزشگران درسطح شهر و روستا بیش از ده هزار استعلام و پالایش ،تعداد ۵۴۲ نفر واجد شرایط وتحت پوشش قرار گرفتند ودر دوره های سواد آموزی ٬ تحکیم و انتقال بر اساس سهمیه ابلاغی ازسوی استان اشتغال به تحصیل دارند.

آیا برای تشویق سوادآموزان هدیه ای در نظر میگیرید؟ بله در دوره سواد آموزی مبلغ 144 هزار تومان به حساب هرسواد آموز واریز میگردد.

در پایان طوسی ضمن تبریک سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی گفت ؛

شهرستان دارای یک مرکز یادگیری محلی است که تلاش برای دریافت مجوز برای تاسیس مرکز دیگر هم صورت گرفته است .

مرکز یک واحد آموزشی صرف نیست ٬ یک مرکز اجتماعی غیر دولتی با کمک مردم ودستگاههای دیگر می باشد ومحلی برای خدمت به دیگران است ودر آن مهارت آموزی و بالابردن سطح آگاهی مردم و یادگیری مادام العمر و مشارکت گروهی آموزش داده می شود

همچنین مسئول سواد آموزی شرط تحقق فرمان حضرت امام خمینی ره و مقام معظم رهبری مد ظله العالی را مشارکت همه دستگاههای ذی ربط دانست

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار