سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی:

ششمین جشنواره آیین های سنتی روستای رشکوئیه شهرستان تفت برگزار شد

یزد (پانا) - سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد از برگزاری ششمین جشنواره آیین های سنتی روستای رشکوییه شهرستان تفت با عنوان لپوکلوخ و غذاهای سنتی روستا خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۴۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد

محمد رضا نصیری سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: جشنواره آیین های سنتی روستای رشکوئیه با هدف احیاء رسوم سنتی و قدیمی روستاهای استان ،ترویج کار گروهی و ایجاد رقابتی سالم هرساله در روستای رشکوئیه از توابع بخش کهدوئیه-گاریزات شهرستان تفت برگزار می شود و امسال ششمین سال برگزاری این جشنواره است.

نصیری با بیان اینکه اين جشنواره در ششمین دوره خود به احيا و معرفی آيين سنتی لپو کلوخ یا به عبارتی سیب کلوخ كه از ساده ترین و رايج‌ترين غذاها در بين جوامع محلی و به ويژه در فصول سرد سال گرمابخش هم‌نشینی اهالی اين روستا بوده، پرداخت و گفت: آیین ها و جشنواره های سنتی یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری هر منطقه است و در طرح پنج ساله گردشگری استان تقویت اینگونه مراسم ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه در خصوص تاریخچه آیین سنتی لپوکلوخ توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در قدیم مردم مناطق روستایی یزد گاهی در کنار مزارعشان خانه های کوچکی از کلوخ می ساختند و در آن هیزم روشن می کردند بعد از زغال شدن کامل هیزم و سفید شدن کلوخ، چغندر ،هویج و یا سیب زمینی را در آن میریختند و سپس کلوخ را می کوبیدند و با آن روی هویج یا سیب زمینی را بطور کامل می پوشاندند و منتظر می ماندند تا پس از مدت زمان خاصی محصولات لابلای خاک گرم پخته شده و آماده خوردن شود که به این کار لپوکلوخ یا لپوکلوخک میگویند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به مشاركت خوب اهالی روستا در برگزاری اين جشنواره، اظهار كرد: خوشبختانه امسال استقبال خوبی از سوی ميهمانان اين جشنواره صورت گرفت به نحوی كه نه تنها شرکت‌کنندگانی از سراسر استان حضور داشتند بلكه شاهد استقبال شرکت‌کنندگانی از استان‌های همجوار نیز بوديم.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان یزد گردهمايی مهمانان بومی و غيربومی در فضایی شاد و جذاب را از ويژگی های اين جشنواره خواند و افزود: در حاشيه‌ی اين جشنواره نمايشگاهی از توليدات و دستاوردهای اهالی روستا در قالب غرفه‌های برپا شد.

نصیری در پایان تصریح کرد: امیدواریم در آینده نیز با برگزاری رویدادهای مشابه همچون بازی ها و غذاهای سنتی و محلی روستاها شاهد رشد و شکوفایی روزافزون گردشگری روستایی در استان باشیم.

گفتنی است دراین جشنوراه در کنار رقابت تهیه لپوکلوخ که شاخص اصلی آن بود، آئین بازی های محلی و سنتی نیز اجراء گردید و در آخر از شرکت کنندگان با غذاهای سنتی نظیر شولی و چای آتشی پذیرایی و به برندگان مسابقه جوایزی اهدا گردید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار