سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان درمیان :

بیماری آنتروتوکسمی عامل تلفات دام در فصل پاییز

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان درمیان گفت :بیماری آنتروتوکسمی عامل اصلی تلفات دام های سبک در فصل پاییز است.

کد مطلب: ۶۹۴۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پاناازخراسان جنوبی ،مهدی مدرسی ، سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان درمیان گفت: بیماری آنتروتوکسمی یکی از بیماری های دامی است که با تغییر ناگهانی در جیره دام بروز می کند و معمولا منجر به مرگ دام می شود.


وی افزود: با توجه به اینکه در فصل سرما دام ها از مراتع به جایگاه ثابت منتقل می شوند و جیره دام تغییر می کند دامداران قبل از جابجایی دام نسبت به واکسیناسیون دام ها علیه بیماری آنترو توکسمی اقدام کنند.


مدرسی گفت: علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده و در حالت فوق حاد به صورت مرگ ناگهانی و در فرم حاد تب و لرز، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، گیجی، نفس ‌نفس زدن و ترشح از بینی دیده می‌ شود و در شکلی که شدت بیماری کمتر است این نشانه‌ها ضعیف‌ تر هستند و گاهی با مشاهده اسهال نیز همراه است و در کالبد گشایی قرمز شدن روده‌ها نیز دیده می‌ شود.


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان درمیان با بیان اینکه درمان بیماری آنتروتوکسمی به طور عمده موفقیت‌آمیز نبوده و راهکار مناسب پیشگیری است، افزود: دام‌هایی که از آغل‌های گرم بیرون آورده می‌شوند به هیچ وجه نباید آب سرد و یا یخ‌ زده بخورند، باید حدود یک ساعت در معرض هوا قرار گیرند و بعد به آنها آب داده و همچنین علوفه یخ ‌زده نیز برای دام‌ها مضر است.


مدرسی گفت: با اجتناب از تغییر سریع جیره غذایی حیوانات، جلوگیری از پرخوری حیوانات و واکسیناسیون دام ها می توان از بروز بیماری آنتروتوکسمی جلوگیری کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار