بسته خبری آموزش و پرورش؛

از نگاهی به دنیای دانش آموزان معلول تا تجاری شدن آموز‌ش های کنکور

تهران (پانا) - انتقاد وزیر آموزش و پرورش از آموزش های کنکور، تازه‌هایی از آموزش و پرورش استثنایی و مشکلات مقاوم سازی مدارس از موضوعاتی است که در بسته خبری این هفته حوزه آموزش و پرورش می‌خوانید.

کد مطلب: ۶۹۰۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد

گزارش وقتی مدرسه تنها پناهگاه دانش‌آموز معلول می‌شود، تجاری شدن آموزش‌های کنکور و افتتاح «استودیو الفبا» در آموزش و پرورش از مهم ترین برنامه‌های آموزش و پرورش در هفته گذشته بوده است.

آموزش‌های کنکوری به سمت تجاری شدن پیش رفته است

بطحایی در مورد مساله کنکور و استرس ناشی از آن برای دانش آموزان گفت: آسیب شناسی کنکور در یک کارگروه بررسی می‌شود همچنین نحوه و شیوه برگزاری کنکور باید تغییر کند. مهم ترین اقدام تغییر رویه ای بوده که نیازمند همت است اما نباید این کار را هیجانی پیش ببریم .

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بخشی از آموزش ها به سمت تجاری شدن رفتند و حدف نشدن کنکور به دلیل منفعت بردن برخی از این شیوه است در حالی که مسئولان و کارشناسان آموزشی به این شیوه برگزاری معترض هستند.

وقتی مدرسه تنها پناهگاه دانش‌آموز معلول می‌شود

پرداختن به معلولان جامعه موضوعی نیست که اختصاص به یک روز یا هفته خاص در سال داشته باشد اما ایامی که به نام آنها نامگذاری شده است اغلب تلنگری است تا از این قشر خاموش جامعه یاد کنیم و به سراغ کسانی برویم که عمر خود را صرف خدمت رسانی به معلولان کرده اند. برای این منظور یکی از مدارس استثنایی شهر تهران برای تهیه گزارش انتخاب شد .

مجتمع آموزشی دخترانه رجائیه در منطقه ۱۵ تهران است که به دانش آموزان استثنایی کم توان ذهنی از مقطع پیش دبستانی تا متوسطه دوم اختصاص دارد. زنگ تفریح است و بچه ها در حیاط مدرسه اطراف مدیر مدرسه حلقه زده اند. خانم فاطمه اعظمی کارگردان مدیر مدرسه همچنان که با جملاتی کوتاه با دانش آموزان احوالپرسی می کند می گوید: بچه های معلول قبل از هرچیز باید در خانواده خود مورد پذیرش قرار بگیرند. متاسفانه بسیاری از خانواده ها هنوز در فاز انکار به سر میبرند و وجود معلولیت را در فرزندشان نمی‌پذیرند و میخواهند به هرطریق ممکن آن ها را در مدارس عادی ثبت نام کنند. بعضی والدین هم فرزند معلولشان را پنهان میکنند و از ظاهر شدن در اجتماع به همراه فرزندشان خودداری می کنند.

مصونیت دانش آموزان از آسیب‌های اجتماعی در سایه توجه به جوانب نماز

مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی اظهار کرد: وقتی موضوع نماز مطرح می شود بابد جوانب مختلف این فریضه را در نظر داشته باشیم و اگر به دنبال مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی هستیم و هزینه هایی برای آن انجام دادیم می توانستیم صرف نماز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید راهکارهای قرآنی را جدی بگیریم، ادامه داد: بهترین مساله ای که می تواند جوانان و نوجوانان را در برابر آسیب‌های اجتماعی محافظت کند، توجه به نماز است .

معاون پرورشی‌وفرهنگی وزرات آموزش و پرورش گفت: هرچه نماز و فضای آن پررونق تر باشد در سطح جامعه اثرات مثبتی خواهد داشت چرا که ماموریت آموزش و پرورش با سایر نهادها و وزراتخانه ها متفاوت است.

افتتاح «استودیو الفبا» در آموزش و پرورش

اين استوديو كه توسط مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش طراحي، ساخته و آماده شده است، از اين پس ميزبان نشست‌ها وگفت‌وگوهاي علمي و فرهنگي مرتبط با تعليم و تربيت خواهد بود و از معلمان، دانش آموزان، صاحب‌نظران و كارشناسان دعوت خواهد شد تا مسائل و موضوعات مرتبط با آموزش و پرورش را در قالب گفت‌وگوهاي رو در رو و مستقيم مطرح کنند .

استوديو الفبا همچنين فضايي خواهد بود كه در آن، مواضع رسمي آموزش و پرورش از زبان مسئولان اين نهاد به اطلاع رسانه ها و افكار عمومي خواهد رسيد و مديران ارشد و سياستگذاران آموزش و پرورش با حضور در اين مكان، به پرسش هاي مطرح در فضاي جامعه پاسخ مي گويند كه اين خود گامي مهم در نهادينه كردن فرهنگ پاسخگويي سريع و دقيق به افكار عمومي محسوب مي شود .

توافق با 14 دانشگاه تربیت معلم برای تامین نیروی انسانی

اسفندیار چهاربند در پاسخ به این سوال که برای تامين نيروی انسانی چه تعاملی با دانشگاه‌های ديگر داريد،‌ اظهار كرد:‌ مطالعات مقدماتی این تعامل با وزارت‌خانه انجام شده تا بتوانیم از ظرفیت 14 دانشگاه که رشته‌های علوم تربیتی دارند، استفاده کنیم .

وی ادامه داد: موضوع تامین نیروی انسانی و تعامل با دانشگاه‌های مختلف با محوریت دانشگاه فرهنگیان خواهد بود .

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش اشاره کرد: دانشگاه فرهنگیان بر اجرای برنامه درسی تربیت معلم در دانشگاه‌هایی که برای یک مدت مشخص با سفارش وزارت آموزش‌وپرورش دانشجو می‌پذیرد، نظارت دارد.

با حمایت دولت، 90 درصد مشکلات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی حل شده است

مجید قدمی، رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور اظهار کرد: تفاوت های فردی به عنوان یک واقعیت در جوامع امروزی، تاثیر بسزایی در بحث آموزش‌وپرورش دارد و با افزایش این تفاوت ها تمام مولفه‌های یادگیری دچار تغییر و تحول میشوند. به طور مثال مولفه های یادگیری برای دانش‌آموزان ناشنوا و نابینا تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در شرایط سخت مالی دولت یازدهم و دوازدهم، بودجه سالانه سازمان از 24 میلیارد به 96 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: این امر به افزایش کیفی آموزش و حل مشکلات در این سازمان کمک شایانی کرده است.

قدمی به حمایت دولت از این سازمان اشاره کرد و گفت: با حمایت دولت تدبیر و امید 90 درصد مشکلات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور حل شده است. برای حل سایر مشکلات و رسیدن به استاندارد جهانی باید اعتبارات را به مسیر درست هدایت کنیم و تعامل خود با آموزش عادی را نیز گسترش دهیم.

دهقان فداکار از کتاب درسی حذف نشده است

سید محمد بطحایی در حاشیه مراسم تجلیل از خادمین نماز و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیان کرد: این درس از کتاب درسی حذف نشده است و اکنون در کتاب فارسی تحت عنوان سیمای فداکاران برای دانش آموزان تدریس می‌شود که در این درس علاوه بر دهقان فداکار سایر افتخارات کشور هم نام برده شده اند .

وی ادامه داد: البته هر چه از نظر زمانی جلو می رویم مصادیقی از فداکاران دیگر را در تاریخ داریم که حقی بر گردن ما دارند و در کتاب درسی به تناوب از همه این فداکاران نام برده می‌شود .

وزیر آموزش و پرورش در مورد اعلام نتایج آزمون استخدامی بیان کرد: به دلیل به حدنصاب نرسیدن نمره در برخی رشته‌ها و خالی بودن ظرفیت کندی در اعلام نتایج داریم که احتمالا تا اوایل هفته آینده برطرف می شود.

دانش‌آموزی که در یک سال 1500 کتاب خواند

زهرا معصومی مقدم دانش‌آموز 10 ساله نهاوندی برای دومین سال پیاپی به عنوان کتابخوان برتر در رده سنی کودک معرفی شد؛ وی نهاوندی کلاس چهارم است که به گفته مادرش از همان دوره نوزادی و حتی پیش از آن عادت مطالعه در وی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه از کودکی و زمانی که سواد خواندن نداشتم،‌از روی تصویر کتاب‌ها برای خودم داستان می‌گفتم، ادامه داد:‌ اولین سالی که کتابخوان نمونه شدم بیش از 1500 کتاب در یک سال مطالعه کردم که امسال سطح کتاب‌ها از بخش کودک به بخش نوجوان ارتقا پیدا کرده است.

۱۶ درصد مدارس استان کرمان کاملا تخریبی هستند

محمدتقی نظرپور در سفر خود به استان کرمان در راور اظهار داشت: در سفر امروز به استان کرمان بازدید میدانی از مدارس موجود در مناطق زلزله‌زده در شهرستان راور انجام شد که خوشبختانه در اثر زلزله آسیب چندانی ندیده اند‌ .

نظرپور با اشاره به اینکه در مجموع 16 درصد مدارس استان کرمان نیازمند تخریب و بازسازی هستند افزود: این مدارس در سال‌های گذشته شناسایی شده اما با کمبود اعتبارات برای بازسازی آنها روبه‌رو هستیم .

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه نیازمند کمک دولت و مجلس شورای اسلامی برای تخصیص اعتبار لازم هستیم گفت: 18 درصد مدارس استان کرمان نیز حتما باید مقاوم‌سازی شود.

جمعیت هدف آموزش‌وپرورش استثنایی افزایش می‌یابد

محسن غفوریان در خصوص روند پیگیری تغییر نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تاسیس شده است و برای تغییر نام باید از این طریق مصوبه ایجاد شود. اکنون ماموریت‌های سازمان براساس مصوبه هفت گروه از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را شامل می‌شود .

وی ادامه داد:‌ براساس آمارهای بین المللی دانش آموزان با نیازهای ویژه شامل 17 گروه هستند و لایحه این موضوع در بخش عمومی وزراتخانه در حال آماده سازی است تا به هیئت دولت برسد و از این طریق به مجلس ارائه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار