نخستين مدرسه يزد مرمت و بازسازی می‌شود

دبيرستان كيخسروي يزد كه تاسيس آن را اواخر دوره قاجار بازمي‌گردد و به عنوان اولين مدرسه شهر يزد به شمار مي‌آيد، مرمت و بازسازي مي‌شود.

کد مطلب: ۶۸۷۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانای يزد، «ساشا ریاحی مقدم» سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در اين باره گفت: دبیرستان کیخسروی واقع در شهر يزد مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است كه در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۶۱۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

وي در مورد تاریخچه این بنای تاریخی اظهار كرد: این مدرسه تاریخی که اولین مدرسه یزد نیز محسوب مي‌شود، در سال ۱۲۶۸ به کوشش ارباب کیخسرو مهربان کیخسروی تأسیس می‌شود.

وي ادامه داد: دبستان کیخسروی در آن زمان دارای بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز بود و از آموزگاران آن دوره این دبستان می‌توان به ماستر خدابخش، کیومرث وفادار خرمشاهی و بهرام شیرمرد اشاره كرد.

رياحي مقدم اضافه كرد: در سال ۱۳۰۸ خورشیدی به کوشش فرامرز ماستر، کاربری این دبستان به دبیرستان تغییر یافت و تا کنون نیز به عنوان دبیرستان در حال فعالیت آموزشی است .

اين مسئول در ادامه ضمن بر شمردن اهمیت مدرسه کیخسروی، تصریح کرد: بخش‌هایی از این بنای تاریخی نیاز به مرمت و بازسازی دارد که به زودی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، اداره کل آموزش و پرورش یزد و اداره کل نوسازی مدارس استان مرمت و بازسازی می‌شود .

گفتني است؛ در همين راستا «فاطمه دانش‌يزدي» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، «محمدرضا عارفی» مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، «منصوری ارجمندی» مدیر آموزش و پرورش منطقه دو یزد و «عباسعلی ابوطالبی» ريیس خیرین مدرسه‌ساز یزد از اين مدرسه تاریخی بازدید كردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار