روحانی، پوتین و اردوغان امروز نقشه آینده منطقه را ترسیم می‌کنند

سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه قرار است تا ساعتی دیگر در شهر ساحلی سوچی در روسیه و در پایان یک هفته سرنوشت‌ساز برای دمشق پشت میز مذاکره بنشینند تا تصمیمات نهایی برای پایان بحران در این کشور را بگیرند.

کد مطلب: ۶۸۶۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، تهران، مسکو و آنکارا بعد از ماه‌ها مذاکره در آستانه قزاقستان و به عنوان تضمین‌کنندگان آتش‌بس در سوریه قرار است در این نشست آخرین تصمیمات را برای آینده سیاسی سوریه و حل بحران بگیرند.

اما نشست امروز سران در سوچی در حالی برگزار می‌شود که از هفته گذشته مذاکرات در سطوح مختلف بین سه کشور ادامه داشت. کارشناسان در تهران، وزیران امور خارجه در آنتالیا و روسای نیروهای مسلح نیز همین دیروز در سوچی گردهم آمدند.

مذاکره کنندگان در همه سطوح اعلام کردند که مقدمات ضروری برای نشست سران در روز 22 نوامبر (1 آذر) را فراهم می‌کنند تا سه رئیس جمهوری بتوانند تصمیمی مشترک را اعلام کنند.

در این میان نیز یک روز پیش از این نشست، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بعد ازاعلام آزادي كامل البوكمال بعد از دو سال برای اولین بار خاک وطن را ترک کرد و به روسیه رفت تا در سوچی در دیداری صمیمی با ولادیمر پوتین در جریان تصمیمات نهایی قرار گیرد، تصمیماتی که پوتین اعلام کرد دیگر کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و همچنین آمریکا را نیز از آن با خبر خواهد کرد.

اما همه مذاکرات سوری هفته گذشته در سه کشور تضمین‌کننده آتش‌بس در حالی بود که دیروز تهران شوک خبری دیگری هم به جهان ارسال کرد؛ اعلام پایان کار داعش.

اوایل صبح روز سه‌شنبه، سردار قاسم سلیمانی در نامه‌ای به رهبری ایران اعلام کرد که کار داعش تمام شده است و ساعتی بعد نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در مراسم پنجمين كنگره سراسري خانه كشاورز در پخش زنده تلویزیونی پایان کار داعش را تبریک گفت.

به این ترتیب ایران یک روز پیش از آنکه با متحدانش پشت یک میز بنشیند تا درباره آینده بشار اسد به نتیجه برسند تکلیف پیروزی بر داعش را مشخص کرد. در حقیقت با پایان سیطره داعش در سوریه مهم‌ترین موضوع باقی مانده بعد از نزدیک به 6 سال بحران و جنگ تعیین سرنوشت دولت بشار اسد خواهد بود.

پشت میز مذاکره‌ای که امروز در سوچی برگزار می‌شود، تهران و مسکو اعلام کرده‌اند که از ادامه حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند و آنکارا هنوز در این باره تکلیف خود را مشخص نکرده است.

به گزارش روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان در سخنرانی 21 نوامبر (سه شنبه 30 آبان)خود در مجلس ترکیه از برخی از اختلافات باقی مانده با وجود پیشرفت در کار سخن گفت و اینکه از ایران انتظاراتی برای احترام به حساسیت‌های ترکیه در زمینه سوریه دارد.

به هر حال روشن است که امروز پوتین و روحانی نهایت تلاش خود را برای راضی کردن اردوغان به آینده‌ای سیاسی با حضور اسد که آمریکا نیز در بیانیه مشترک ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ آن را پذیرفته بود، به کار خواهند گرفت.

در صورتی که ایران و روسیه در این کار موفق باشند پای عربستان سعودی در میان خواهد بود که به نظر می‌رسد قرار است نظرش را از طریق تعیین رهبر معارضان سوری اعلام کند.

از سوی دیگر نیز قرار است نشست ژنو برای حل بحران سوریه که 6 سال گذشته به نتیجه دست نیافته است، چهارشنبه آینده با حضور معارضان سوری برگزار شود و این بار همه بازیگران میدان سوریه به نوعی قبول کرده‌اند که نتایج این نشست را بپذیرند.

از این زاویه تحلیل‌گران بین‌المللی زمان برگزاری نشست سوچی و تصمیم‌گیری‌های امروز را بسیار مهم ارزیابی می‌کنند. در حقیقت هر تصمیمی که امروز در سوچی اعلام شود پیش از آن خواهد بود که قدرت‌های دیگر سهم خواهی خود در سوریه را آغاز کنند و از این منظر امروز می‌تواند برای آینده اسد سرنوشت‌ساز باشد.

به همین دلیل نیز بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی امروز را در سوچی روزی برای تعیین نقشه آینده خاورمیانه یا منطقه عنوان کرده‌اند. نقشه ای که باید دید سه رئیس جمهور در سواحل دریای سیاه تا چه اندازه می‌توانند در ترسیم آن موفق باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار