مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل:

طرح انتقال آب قزل اوزن در مرحله مطالعات نهایی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت:طرح انتقال آب از حوزه رودخانه قزل اوزن به اردبیل یکی از راه های تامین آب استان است که در مرحله مطالعات نهایی قرار گرفته است.

کد مطلب: ۶۷۰۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، اصغر سلیمان زاده اظهارکرد: برای اینکه این استان در آینده با بحران کم آبی مواجه نشود چندین طرح برای تامین آب در دست اجرا و مطالعه است که از جمله ان انتقال آب از حوزه قزل اوزن به استان به میزان 50 میلیون متر مکعب می باشد .
وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح نیاز است 110 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد .
سلیمان زاده تصریح کرد: تکمیل برج های آبگیر سد یامچی نیر ،انتقال آب از سد شهریار میانه در حوزه قزل اوزن ،ساماندهی و جمع آوری چاه های داخل شهر و انتقال آن به مخزن شورابیل و همچنین انتقال آب از چشمه گورگور طرح هایی هستند که در صورت اجرا می توان مشکلات آب استان را مرتفع کرد .
وی با اشاره به تهیه طرح جامع تامین آب شرب اردبیل افزود: در طرح جامع تامین آب شهرهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین در افق 1425 بیش از 92/3 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز مدنظر است .
سلیمان زاده گفت: این نیاز براساس آمار جمعیتی و سرانه آب مورد نیاز در شهرها به میزان 220 لیتر و در روستاها 140 لیتر پیش بینی شده به طوری که هم اکنون برای تامین آب شرب اردبیل 30 میلیون مترمکعب از سد یامچی و 15 میلیون مترمکعب از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می شود .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل به وجود چشمه ها و چاه های متعدد در دشت اردبیل اشاره کرد و گفت: براساس آخرین ارزیابی ها در سال 1425 با 49 میلیون مترمکعب کمبود و کسری آب روبرو خواهیم بود که انتقال آب بین حوزه ای می تواند بخشی از این مشکل را برطرف کند .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل از حل مشکل تخلیه فاضلاب روستاهای بالادست یامچی و همچنین شهر نیر به مخزن سد با تدابیر مسئولان آب و فاضلاب شهری و روستایی خبر داد و گفت: با تدبیر مناسب تا حدود زیادی این آلودگی ها برطرف شده است .
سلیمان زاده به سرازیر شدن روان آب های آلوده به کودهای شیمیایی به این سد اشاره کرد و افزود:: تصفیه خانه آب شرب اردبیل در حال حاضر امکان هوادهی و ارتقای کیفیت آب شرب را ندارد و باید هر چه زودتر تصفیه خانه مدل دوم و برج آبگیر در سد یامچی تکمیل شود .
وی در مورد احداث برج آبگیر و ضرورت سرعت گرفتن اجرای آن تصریح کرد: در این طرح انتقال به روش ثقلی انجام می شود و با برداشت آب از لایه های مختلف تلاش بر ارتقای کیفیت آب شرب اردبیل جدی است .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل افزود: این طرح 72 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا یکسال اینده به بهره برداری برسد .
گفتنی است:هم اکنون آب آشامیدنی شهر حدود 600هزار نفری اردبیل و 50 روستای اطراف از سد کشاورزی یامچی در نزدیکی شهر نیر تامین می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار