روایت‌هایی از عاشورای حسینی در جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

بیست و دو فیلم مستند که راوی عشق به امام حسین (ع) و با مفاهیم عاشورایی هستند، متقاضی حضور در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده‌اند.

کد مطلب: ۶۶۹۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا؛ در حالی که ده روز تا پایان مهلت ثبت‌نام در بخش مسابقه ملی یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت باقی مانده است، 22 مستند «امام باره»، «مافه»، «هوتک در شیدایی»، «رو به جایی»، «شیزند»، «پیش درآمد شور»، «سنگزنها»، «41 منبری»، «برای گل سرخ»، «شیر فضه»، «در مسیر پاکی‌ها»، «پیرغلام»، «عاشقان آوانگار»، «شمع‌های روشن»، «مغناطیسم»، «ابراهیم»، «راستی من هم یک طلبه هستم»، «عطر عاشقی»، «شیدای کوی یار»، «از حرم تا حرم»، «رفتن» و «سلام» با موضوع مفاهیم عاشورایی فرم شرکت در جشنواره را پُر کرده‌اند.
محمد‌مهدی خالقی که سال گذشته جایزه شهید آوینی را برای مستند «پسرم» دریافت کرد، امسال با مستند «امام باره» متقاضی حضور در جشنواره سینماحقیقت شده است.
در خلاصه موضوع این فیلم مستند آمده است: عشق به امام حسین(ع) مرزها را در‌می‌نوردد. کوه‌ها و آب‌ها را پشت سر می‌گذارد و به بنگلادش می‌رسد. دو طلبه بنگلادشی که در ایران تحصیل کرده‌اند، در جستجوی اثبات محبت به اهل بیت و عزاداری امام حسین(ع) و کشف عشق دیرینه مردم اهل سنت آن دیار به کشورشان بازمی‌گردند...
سیدحمید میرحسینی مستندساز کرمانی هم با سه فیلم «مافه»، «هوتک در شیدایی» و «رو به جایی» متقاضی حضور در جشنواره سینماحقیقت شده است. «مافه» نگاهی به آیین عاشورایی در بخش شهداد کرمان دارد. «هوتک در شیدایی» مستندی درباره‌ی روستای هوتک استان کرمان، یکی از مراکز قدیمی تعزیه در کشور است که قدمتی 200 ساله دارد. در مستند «رو به جایی» نیز گروهی خیر در ماه محرم تلاش می‌کنند خود را وقف مردم محروم منطقه قلعه گنج کنند.
«شیزند» ساخته حمید محلاتی روایت یک نذر قدیمی است که حالا یک رسم شده است؛ رسمی که تاریخ دویست ساله دارد و هر سال مردم زیادی در آن مشارکت می‌کنند، نذر می‌کنند تا در پخت حلیم نذری سهیم باشند. صبح عاشورا هم جمعیت زیادی در صف‌های طولانی می‌ایستند تا ظرفی از این حلیم نذری بگیرند.
«پیش در‌آمد شور» به کارگردانی سیدمهدی نوابی داستان معصومه و پدرش را روایت می‌کند که از خادمین حسینیه اعظم زنجان هستند. معصومه در کارگاه قالی‌بافی کار می‌کند. مادرش نیز از قالی‌بافان همین کارگاه بوده که در کودکی او را از دست می‌دهد؛ اما دلبستگی معصومه به مادرش باعث شده حضور او را در کنار خود حس کند و همدم همیشگی لحظات زندگی او باشد. در ایام محرم در حالی که معصومه سرگرم فعالیت در حسینیه است، دچار ناراحتی ریوی نادری می‌شود که پزشکان از معالجه‌اش ناامید شده و او را از ادامه کار در کارگاه منع می‌کنند...
فرهاد آیت‌اللهی با دو فیلم «سنگزنها» و «41 منبری» خواستار حضور در جشنواره سینماحقیقت شده است. مستند «سنگزنها» تصویری از هیات بنی اسد شهرضا است که به سبک قوم بنی اسد که دیر به یاری امام حسین شتافتند، با چوب‌هایی بر سینه می‌زنند. «41 منبری» هم مراسمی خود جوش در شهرضا است که توسط مردم در روز تاسوعا برگزار می‌شود. آنها به 40 مکان با پای پیاده می‌روند و شمع روشن می‌کنند.
«برای گل سرخ» ساخته مصیب اسدی هم درباره‌ی تولید بزرگترین پته دنیا (صنایع دستی کرمان) برای روپوش مقبره امام حسین(ع) است که توسط جمعی از هنرمندان کرمان انجام می‌شود.
مستند «شیر فضه» به کارگردانی محمدعلی هاشم‌پور نیز نگاهی به حضور شیر در روز عاشورا در کربلا دارد.
«در مسیر پاکی‌ها» ساخته محمد براتی روایتی کوتاه از سفر زیارتی مسلمانان پاکستان به عتبات عالیات در ایام محرم و اربعین سالار شهیدان امام حسین(ع) و بررسی مشکلات معیشتی آنها است.
مستند 14 دقیقه‌ای «پیرغلام» به کارگردانی محمد حیدری‌خلیلی داستان تکیه‌ای قدیمی در شهر است که هر سال محرم را تجربه‌ای جدید می‌داند.
«عاشقان آوانگار» به کارگردانی محمد سهرابی نگاهی به رستاخيز اجتماعی و مذهبی محرم دارد.
آيين عزاداری مردم بوشهر در مستند «شمع‌های روشن» به کارگردانی جابر مطهری‌زاده به تصویر کشیده شده است.
«مغناطیسم» ساخته آرش بختیار یک مستندی پیرامون حرکت چند جوان کرمانشاهی به سمت کربلا معلی و نایب‌الزیاره بودن آنها از طرف شهیدان مدافع حرم کرمانشاهی است که چند روز قبل از اربعین به سمت حرم مطهر امام حسین(ع)حرکت کرده و در روز اربعین با تمثال مبارک شهدا به حرم می‌رسند.
مستند «ابراهیم» به کارگردانی حسین احمدی داستان شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه است. او در تاریخ 13 دسامبر 2015 مورد حمله ارتش نیجریه قرار گرفت و به اسارت درآمد. ابراهیم از بدو ورود به دانشگاه فعالیت سیاسی را آغاز کرد. سال‌ ۱۹۷۷ دبیرکل انجمن دانشجویان مسلمان نیجریه در دانشگاه احمدبلو بود. چیزی به پایان دوران دانشجویی‌اش نمانده بود که در ایران انقلاب شد. او تحت تأثیر دیدار با امام خمینی شیعه می‌شود و پس از بازگشت به کشورش دست به فعالیت های گسترده می‌زند که نمونه آن در ایام محرم هرسال قابل مشاهده است.
«راستی من هم یک طلبه هستم» به کارگردانی محسن فضلی داستان طلبه‌ای است که قصد تولید فیلم مستندی در مورد طلبه‌ی دیگری در ایام محرم را دارد که خود سوژه‌ی مستندی برای طلبه‌ای دیگر می‌شود و ماجراها و چالش‌های فیلمساز طلبه و مواجهه او با بطن روستا و روستاییان محل ساخت فیلم ادامه می‌یابد.
مستند 20 دقیقه‌ای «عطر عاشقی» ساخته علی شفیعی درباره‌ی دختربچه‌ای است که آرزو دارد به پیاده‌روی اربعین برود، اما به دلیل سالخوردگی پدرش نمی‌تواند. دختربچه نذر می‌کند که گیاهان دارویی برای زائرین ارسال کند. پدر با فروش صنایع دستی‌اش این آرزوی دختربچه را بر آورده می‌کند و برای زائرین گیاهان دارویی تهیه می‌کند.
«شیدای کوی یار» به کارگردانی احمد رنجی داستان پدربزرگی روستایی است که آرزوی رفتن به کربلا دارد، اما نداشتن کارت پایان خدمت مانع بزرگی است برای رفتن به کربلا. وی تصمیم می‌گیرد به خدمت مقدس سربازی برود.
مستند «از حرم تا حرم» ساخته شمیل شیرعلیزاده عزم دو خانواده را نشان می‌دهد که یکی در شمال غرب کشور (شهر ماکو) و دیگری در شمال شرق کشور (شهر مقدس مشهد) قصد دارند با پای پیاده به کربلا بروند.
«رفتن» به کارگردانی مهدی امامی روایت مرتضی است که قصد دارد اربعین برای ادای نذرش به کربلا برود، اما با مشکلاتی مواجه است.
مستند «سلام» به کارگردانی مشترک امید آقایی و عباس موزون هم داستان سفر یک دوستدار امام حسین(ع) به هندوستان برای کمک به زائرین اربعین است که با اتفاقات زیادی همراه می‌شود، مثل آرزوی سیدفریده بیگوم برای کربلایی شدن و محبت آچاری پرموت رهبر بخشی از بودائیان هند به امام حسین علیه‌السلام و کمک عظیم یک فرد سنی مذهب به جریان زیارت اربعین و...
گفتنی است که نمایش این فیلم‌ها در جشنواره سینماحقیقت، منوط به پذیرش هیات انتخاب جشنواره است.
* مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1396، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار