مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل :

کمبود اعتبار موجب تاخیر در افتتاح برج آبگیر سد یامچی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به تاخیر در افتتاح برج آبگیر سد یامچی گفت: این برج آبگیر باید در مدت 2 سال به بهره برداری می رسید که به دلیل نبود اعتبار هم اکنون از آغاز اجرای آن چهار سال گذشته است.

کد مطلب: ۶۶۸۸۷۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل،اصغر سلیمان زاده در جلسه شورای حفاظت منابع ، مجاری و تاسیسات آبی استان با اشاره به اقدامات لازم برای تامین آب شرب اردبیل در دراز مدت توجه به اجرای پروژه های آبرسانی و تصفیه آب از سد یامچی ، تامین اعتبار و جذب فاینانس خارجی را ضروری دانست .
نماینده مجری طرح های آبرسانی شرکت آب منطقه اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به شکایت های مردمی در خصوص کیفیت پایین آب شرب اردبیل گفت: سد یامچی برای مصارف کشاورزی تعیین شده که برداشت آب شرب از این سد به دلیل نبود منابع دیگر آبی مشکلاتی مانند بوی بد را به دنبال داشته است .
جبرائیل رمضانی افزود: وجود لایه بندی در فصول گرم سال و برداشت آب از این لایه ها نیز از دیگر دلایل افت کیفیت آب شرب اردبیل است .
وی با اشاره به اینکه تخلیه فاضلاب های روستایی و شهری شهرهای بالادست از جمله شهرستان نیر از دیگر علل افت کیفیت آب سد یامچی می باشد بیان کرد: نبود سیستم برج آبگیری در مخزن سد نیز از دیگر مشکلات موجود در این سد می باشد که باید برای بهبود آن اقدامات لازم صورت گیرد .
رمضانی به اقدامات انجام گرفته در چند سال گذشته برای رفع بوی نامطبوع آب شرب اردبیل اشاره کرد و از راه اندازی چهار برج شناور برروی این سد برای برداشت آب از لایه های سطحی خبرداد .
وی گفت: هزینه بالای نگهداری این برج ها و کاهش دبی آب نیز استفاده از این امکانات را با مشکل مواجه کرده است .
وی از اجرای ایستگاه پمپاژ آب در سد یامچی خبر داد و افزود: این طرح از سال 92 آغاز شده و تا مهرماه سال 97 به بهره برداری می رسد و با اجرای این طرح آب سد به صورت زیرزمینی به تصفیه خانه وارد می شود .
معاون امور عمرانی استاندار اردبیل نیز گفت: در بررسی افق چشم انداز 30 ساله مدیریت آب شرب اردبیل باید جمعیت متناسب و استاندارد بررسی شود .
جعفر فهیمی بیان کرد: اگر افق چشم انداز جمعیت بر اساس آمارهای کنونی محاسبه می شود، باید روند افزایش جمعیت نیز در طول سالیان آینده در نظر گرفته شود .
وی مدیریت تامین آب شرب شهری و روستایی را ضروری دانست و گفت: توجه به ایمنی اقدامات انجام شده در خصوص حفاظت از آب های زیر زمینی و بارندگی ها نیز ازجمله مواردی است که باید به آن توجه شود .
فهیمی افزود: اگر بنا باشد از قزل اوزن نیز برای آب شرب اردبیل بهره برداری شود ، می توان در خصوص افزایش سهیمه آن نیز رایزنی هایی انجام داد .
معاون امور عمرانی استاندار اردبیل همچنین انجام مطالعات لازم درخصوص بهره برداری ازآب نئور و سد سقزچی را یادآوری کرد و افزود: با بررسی کیفیت آب و نحوه انتقال آن به مناطق شهری وروستایی می توان از تمام ظرفیت های آبی موجود در استان بهره گیری کرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار