رییس انجمن انبوه‌سازان در گفت و با پانا مطرح کرد:

کاهش قیمت مسکن به شرط افزایش ارزش پول ملی

خبرگزاری پانا: رییس انجمن انبوه سازان رکود بازار مسکن را ناشی از کاهش ارزش پول ملی دانست و گفت: افزایش و نوسانات نرخ دلار به شدت بر کاهش ارزش پول ملی اثر گذاشته برای خروج از رکود و کاهش قیمت مسکن باید ارزش پول ملی را بالا برد.

کد مطلب: ۶۵۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد

مجتبی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا، در پاسخ به اینکه چرا بازار مسکن دچار رکود شده است؟ اظهار کرد: با توجه به مشکلات اساسی اقتصاد طی یکسال گذشته ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا کرده و در پی آن انواع مصالح و اقلامی که برای ساخت و ساز مورد نیاز است با افزایش قیمت رو به رو بوده است، اگر حجم نقدینگی بالاست اما باید توجه داشت که این نقدینگی خود به افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم برای مسکن دامن زده است.

رییس انجمن انبوه سازان افزود: درحالیکه ارزش پول ملی کاهش داشته از سوی دیگر ما با رشد قیمت 400 درصدی مصالح ساختمانی رو به رو بوده ایم، اگرچه ما در زمینه تامین مصالح ساختمانی بی نیاز هستیم اما نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی به شدن بر تمام بازارهای اقتصادی اثر گذار بوده و موجبات افزایش قیمت را در پی داشته است.

بیگدلی در ادامه توضیح داد: نیمی از قیمت کلی مسکن را زمین تشکیل می دهد با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت زمین برای ساخت خانه در محدوده شهری و استفاده از امکانات آن و همچنین انبوه تقاضا برای زندگی در شهر با سیر صعودی قیمت زمین در مناطق مختلف مواجه هستیم که به طور مستقیم بر قیمت نهایی مسکن اثرگذار است.

وی با بیان اینکه رشد تقاضا بر افزایش قیمت مسکن تاثیر مستقیم دارد بیان کرد: باید در مقابل تقاضا عرضه متناسب صورت گیرد، هر چه میزان ساخت و ساز افزایش پیدا کند از میزان تقاضا کاسته و سونامی رشد قیمت ها می کاهد.

رییس انجمن انبوه سازان در خصوص راه کار خروج از رکود بازار مسکن گفت: اگر چه سال های طلایی دهه 80 برای دست اندرکاران مسکن که از ساخت و ساز سود زیادی نصیب خود کردند تکرار نخواهد شد اما برعکس کردن چرخه میزان عرضه و تقاضا یعنی افزایش عرضه می تواند به کاهش قیمت کمک کند.

وی تصریح کرد: البته افزایش میزان عرضه خود فرایند پیچیده ای است که برنامه ریزی دقیق و عملی را می طلبد اما نکته مهم و اساسی بالا بردن ارزش پول ملی است.

بیگدلی یادآور شد: اگر نرخ دلار کاهش و در مقابل ارزش پول ملی افزایش پیدا کند به طور حتم قیمت مسکن کاهش پیدا خواهد کرد و مردم توانایی خرید مسکن را پیدا کرده و در نتیجه بازار نیز از رکود خارج می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار