یادداشت/ محمدرضا قاسمی نیا

خدمت عاشقانه خبرنگاران قابل ستایش است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در یادداشتی نوشت: اندیشه ورزی، تلاش، همت، تعهد، خدمت و عشق خبرنگاران قابل ستایش است.

کد مطلب: ۶۵۱۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از قم، متن کامل یادداشت حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم به مناسبت روز خبرنگار چنین است:

بسم الله الرحمن الرحیم

هفدهم مرداد که خاطره ایثارگران، شهیدان و به ویژه خبرنگار شهید عزیز محمود صارمی را یادآوری می کند به نام روز خبرنگار می باشد و این روز بزرگ و موثر را به تمام خبرنگاران، رسانه ها و خبرگزاری های مخلص که سربازان و افسران جنگ نرم و سفیران و مجاهدان بی ادعای این عرصه می باشند تبریک و خدا قوت می گوییم و قلم و بیانشان را ارج می نهیم.

«اشخاصی که قلم در دستشان است متوجه باشند که قلم آن ها زبان آن ها در حضور خداست همت بگمارید که قلم و بیان خویش را برای تعالی اسلام و کشور و ملت خود به کار گیرید.

گفتاری بود از حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در وصف و شرایط افرادی که قلم در دست دارند.»

رعایت حق و انصاف و تقوای خبرنگاری و امانت، پرهیز از سیاه نمایی و نقل اخبار ضعیف و سست و احساسی، راستگویی، انتقال به موقع اخبار و گزارشات و پیشرفت کارها به مردم و مسئولین، دوری از تشویش افکار و نا امیدی مردم و اختلاف افکنی در جامعه، بعضی از انتظارات از خبرنگاران می باشد.

نگاه سطوح و رتبه ای و مقامی به مسئولان و مدیران کشور و پیگیری و سوال از آنان و با روردربایستی رفتار کردن با مسئولان، از آفات جایگاه و رسالت خطیر خبرنگاری می باشد که صداقت و امین بودن را خدشه دار می سازد البته باید حفظ حدود، حرمت و حریم اشخاص و افراد را رعایت کنند.

«رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای در اهمیت حرفه خبرنگاری و برخی از ویژگی های آنان می فرماید:

خبرنگاران لحظات نابودن شدنی و زوال یافتنی را تثبیت و عملی می کنند گزارشگری و خبر رسانی یک حرفه با ارزش است هر حادثه وقتی در چار دیواری سکوت و بی اعتنایی و غفلت قرار بگیرد خواهد مرد و فراموش خواهد شد، پایدار شدن حوادث بستگی دارد به اینکه مبلغان و خبر رسانانی امین، صادق و با انگیزه داشته باشند.»

برخی از نکات قابل توجه در انجام صحیح خبرنگاری:

  • مشکلات و مطالبات مردم را بدون کم و زیاد به گوش مسئولان و مدیران برسانند و با دلسوزی و انصاف و احساس مسئولیت مصرانه دنبال بر آورده کردن خواسته های به حق مردم باشند.
  • اخباری که باب طبع خبرنگار نیست نباید از متن خبر و گزارشات حذف گردد و از اعمال سلایق شخصی در تنظیم اخبار پرهیز شود.
  • رصد و بررسی و تحلیل به موقع اخبار و گزارشات و انتقال سریع به مخاطبان
  • به روز آوری سواد رسانه ای و تخصصی خود، و رعایت اصول خبرنگاری
  • تیترهای صادقانه اما هنرمندانه و جذاب و متنوع
  • داشتن فرهنگ رسانه ای، اخلاق خبرنگاری، گره گشایی در جامعه، دوری از جنجال آفرینی
  • تحقیق و بررسی آگاهانه و نگاه نقادانه و تعیین و پیشنهاد راهکارهای کاربردی به مسئولان و مجریان
  • اطلاع رسانی از پیشرفت ها و خدمات دستگاه های دولتی و غیر دولتی به مردم
  • تلاش برای کاهش آسیب های اجتماعی
  • قدم گذاشتن در مسیر رشد و تعالی جامعه، گسترش آموزه های قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام و نشر و ترویج ارزش های اسلامی و دینی و انقلابی، تزریق نشاط و شادابی و امید در جامعه
  • حفظ شرافت، کرامت و استقلال حرفه خبرنگاری

خبرنگار موفق خوب است در مسیر تولید اخبار جامع، صریح و روشن، پاسخ به پرسش های مخاطبان، نو آفرینی و ابتکار، فرهنگ سازی مفید برای جامعه گام بردارد و ارزیابی از دستگاه ها و مدیران آن را حق خود بدانند و به جامعه و مردم معرفی کنند.

مسئولان و مدیران ارشد جامعه باید با پشتیبانی حقوقی و جبران زحمات خبرنگاران و ادای حق آنان و در فکر وضع قوانین حمایتی و رفاهی و ارتقای سطح علمی و تخصصی و آموزشی این گروه باشد و خبرنگاران و اصحاب رسانه را چشمانی بیدار و مشاورانی صدیق و امین برای خود بدانند.

داشتن روحیه انقلابیگری و با بصیرت و کار جهادی از بایدهای خبرنگار متعهد انقلابی می باشد خبرنگاران باید خود را وام دار خون شهیدان، ایثارگران و اهداف والا و صراط مستقیم انقلاب امام خمینی(ره)، ولایت فقیه و مدافع محرومان و مظلومان بدانند.

اندیشه ورزی، تلاش، همت، تعهد، خدمت و عشق خبرنگاران در ابعاد و حوزه های مختلف قابل ستایش و تحسین است؛ برای دستان، چشمان و قدم های پر امید و نوید بخش خبرنگاران که با همت خود آرزوی پیشرفت و سربلندی کشور و استان را می جویند دعا می کنیم.

درود بر خبرنگارانی که خداوند متعال به قلمی که در دست دارند و بر آن چه می نویسند سوگند می خورد و نیک بدانند که زحماتشان را خداوند مهربان در عرصه های مطبوعات، رادیو، تلویزیون، خبرگزاری ها، اینترنت، فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی می بیند و سعیشان را پاداش خواهد داد. ان شا الله

محمد رضا قاسمی نیا - مرداد 1396 - قم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار