در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

تشریح عوامل خروج نخبگان از کشور/ اقدامات برای بازگشت نخبگان کافی نیست

یک عضو کمیسیون آموزش مجلس دلایل خروج نخبگان از ایران را تشریح کرد و گفت: اقداماتی برای کاهش خروج و ماندگاری نخبگان در کشور صورت گرفته اما کافی نیست و هنوز شاهدیم که نخبگان پس از خروج به کشور بازنمی گردند.

کد مطلب: ۶۴۷۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد

محمد باقر عبادی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به خروج نخبگان از کشور در سال های اخیر اظهارداشت: در حال حاضر چیزی تحت عنوان فرار مغزها در کشور نداریم و طی سال های اخیر اقدامات زیادی از سوی معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان برای جلوگیری از خروج نخبگان صورت گرفته است اما این اقدامات کافی نیست و باید بسترهای لازم برای ماندگاری این افراد در کشور فراهم شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مهاجرت نخبگان دلایل مختلفی دارد، بیان کرد: مهم ترین آن نادیده گرفتن شایستگی ها و صلاحیت افراد است. وقتی فردی با استعداد برای اشتغال به نهادی مراجعه می کند اما می بیند که افراد کم توان در پست های مدیریتی بالا قرار دارند باعث دلسردی می شود. در حالی که کشورهای دیگر برای چنین افرادی موقعیت های شغلی بسیار خوبی فراهم می کنند.

وی ادامه داد: اقدامات زیادی برای جلوگیری از خروج نخبگان باید صورت گیرد و اولین مورد آن فراهم کردن امکانات اشتغال برای آن هاست تا بتوانند علم خود را در اختیار پیشرفت کشور قرار دهند.

عبادی با تأکید براین موضوع که هر خروجی از کشور فرار محسوب نمی شود، گفت: نمی توان گفت هر فردی که برای ادامه تحصیل از کشور خارج می شود، فرار کرده اما بازگشت نخبگان به کشور یکی از مهم ترین مسایلی است که باید آسیب شناسی شود و جای تأمل دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس باتوجه به آمار 43 درصدی مهاجرت زنان گفت: این آمار نشان از نابرابری بین زن و مرد نیست، ما جامعه ای عدالت محور داریم و درخصوص قوانین، زنان و مردان کشور نابرابری ندارد.

وی همچنین درباره کاهش آمار خروج نخبگان در سال های اخیر افزود: مسئولان آمارهایی که داده اند حاکی از کاهش خروج نخبگان از کشور است اما اینکه تا چه میزان صحت دارد را نمی توان به طور صد در صد اظهارنظر کرد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات انجام شده برای بازگشت این افراد نیز گفت: بنیاد ملی نخبگان در طی چند سال اخیر فعالیت هایی داشته اند و توانسته اند تا حدودی این افراد را جذب کنند اما باز هم کافی نیست و نیاز به اقدامات اساسی تری داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار