دبیرکل اکو تاکید کرد:

ضرورت ارتقا همکاری های اعضای اکو با سازمان های مالی بین المللی

خبرگزاری پانا: دبیر کل اکو در سومین نشست وزیران انرژی عضو این سازمان گفت: همکاری با سازمان ها و موسسه های مالی بین المللی برای تامین اعتبار پروژه های کشورهای عضو اکو به منظور تحقق اهداف این سازمان ضروتی است.

کد مطلب: ۶۲۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از وزارت نفت ،شمیل علی عسگرف دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی اکو در جریان سخنرانی خود در سومین نشست وزیران انرژی و نفت کشورهای عضو اکو ضمن خوشامدگویی از حاضران در نشست اعلام کرد: از همه وزیران انرژی و نفت کشورهای عضو اکو برای حضور در این نشست کمال تشکر و قدردانی را دارم.

وی افزود: به مهندس رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران برای ریاست سومین نشست وزیران انرژی و نفت کشورهای اکو در تهران تبریک عرض می کنم و امیدوارم با ریاست ایشان در این نشست به نتایج مثبتی دست یابیم.

دبیرکل اکو تصریح کرد: از حضور سفیران کشورهای سوئد، نروژ، اروگوئه و نماینده سازمان ملل متحد و همچنین سفرا و نمایندگان اتاق بازرگانی کشورهای عضو اکو تشکر و قدردانی می کنم.

علی عسگرف عنوان کرد: منطقه اکو از بسیاری از لحاظ به ویژه وجود ذخایر غنی انرژی و پتانسیل های بالا در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: منطقه اکو یکی از عرضه کنندگان مهم انرژی در جهان به شمار می آید و با توجه به رشد روزافزون تقاضای انرژی جهان توسعه همکاری های اقتصادی و انرژی در منطقه بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

دبیرکل اکو با اشاره به اینکه فرصت های بسیاری برای توسعه همکاری های مرکزی در حوزه انرژی میان کشورهای عضو اکو وجود دارد، تاکید کرد: کشورهای عضو اکو با در نظر گرفتن اهمیت این منطقه در حوزه انرژی اهداف توسعه همکاری های منطقه ای را تعیین کرده اند.

وی افزود: اعضای اکو باید برای پاسخگویی به تقاضای انرژی جهان و مبارزه با فقر انرژی در جهت توسعه همکاری های منطقه ای خود بیش از پیش بکوشند.

دبیرکل اکو با اشاره به اهمیت اهداف تعیین شده برای توسعه همکاری های منطقه ای انرژی گفت: در نشست امروز بر اساس اهداف و اولویت هایی که در نشست های پیشین وزیران انرژی و نفت کشورهای عضو اکو مطرح شده است، ما بر توسعه همکاری ها به ویژه در بخش تولید انرژی و توسعه شبکه های انتقال برق تاکید خواهیم داشت.

وی با اشاره به تصویب برنامه عمل پنج ساله (٢٠١٥-٢٠١١) در نشست سال ٢٠١٠ اعلام کرد: تا کنون برای بررسی تحقق اهداف تعیین شده چندین نشست کارشناسی برگزار شده است.

علی عسگرف تصریح کرد: نخستین نشست کارشناسان نفت و انرژی اکو در اکتبر ٢٠١١ در تهران و دومین نشست در سپتامبر ٢٠١٢ در آنکارا برگزار شد.

همچنین دبیرکل اکو اعلام کرد: یک نشست کارشناسی درباره تامین امنیت خطوط لوله نفت و گاز و امنیت عرضه انرژی نیز در تهران برگزار شد.

وی گفت: در زمینه همکاری های بین المللی اکو با سازمان های بین المللی، دو سال پیش یک کارگاه آموزشی مشترک میان اکو و اوپک در اصفهان برگزار شد که در این نشست کارشناسان دو سازمان به تبادل تجربیات خود در حوزه انرژی پرداختند.

علی عسگرف اعلام کرد: تا کنون پیشرفت هایی در تحقق اهداف برنامه عمل تعیین شده صورت گرفته اما این پیشرفت ها رضایت بخش نبوده است.

وی افزود: ما باید برای ارتقای همکاری های منطقه ای در حوزه انرژی چارچوبی تعیین کنیم و تمام کشورهای عضو بر اساس این چارچوب در مسیر توسعه گام بردارند.
وی ادامه داد: امیدواریم برای توسعه همکاری های انرژی و تحقق اهداف تعیین شده بتوانیم همکاری های خود با سازمان های بین المللی را افزایش دهیم.

دبیرکل اکو درباره دورنمای فعالیت های اکو گفت: اقتصاد کشورهای اکو در حال توسعه هستند، از این رو اعضا باید برای توسعه همکاری های انرژی تلاش خود را دو چندان کنند.

دبیر کل اکو تصریح کرد: پیشبرد پروژه ها و همکاری با سازمان ها و موسسه های مالی بین المللی برای تامین اعتبار پروژه های کشورهای عضو اکو به منظور تحقق اهداف ضروت دارد.

وی همچنین بر افزایش همکاری ها در زمینه توسعه تجارت انرژی و ترانزیت انرژی تاکید کرد.

دبیر کل اکو گفت: دبیرخانه اکو برای احیای منابع انرژی های تجدیدپذیر با سازمان های بین المللی همکاری و تبادل اطلاعات داشته است که این اطلاعات در اختیار همه کشورهای عضو قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به فرصت های مطلوب همکاری در حوزه های نفت و گاز اعلام کرد: برخی از کشورها در حوزه نفت و گاز تجارب خوبی دارند و می توانند برای توسعه همکاری های منطقه ای این تجارب را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند.

علی عسگرف در پایان گفت: امیدواریم این نشست به اهداف از پیش تعیین شده و توسعه همکاری ها کمک کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار