با حضور وزیر نیرو؛

طرح شبکه آبیاری و زهکشی ناحیه عمرانی دوم سد خداآفرین افتتاح شد

طرح شبکه آبیاری و زهکشی ناحیه عمرانی دوم سد خداآفرین در دشت مغان با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو و جمعی از مسوولان استان اردبیل افتتاح شد.

کد مطلب: ۶۲۳۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل ، مساحت پایاب ناحیه عمرانی دوم سد خداآفرین 10 هزار هکتار می باشد که از این میزان ٨٠٠ هکتار باغ های مجهز به سامانه آبیاری قطره ای ، ٦ هزار و ٥٠٠ هکتار مزارع مجهز به سامانه آبیاری بوسیله ماشین های سنترپیوت و ٣ هزار و ٢٠٠ هکتار مزارع مابین سنترپیوت ها مجهز به سامانه آبیاری کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک است .
طرح ناحیه عمرانی دوم خداآفرین مشتمل بر ١٦ قشلاق است که زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم پنج هزار نفر را فراهم می کند و اعتبار هزینه شده این طرح ٢ هزار ٧٠٠ میلیارد ریال می باشد .
وزیر نیرو در آئین افتتاح این طرح گفت: در ناحیه عمرانی دوم خداآفرین در استان اردبیل برای آبیاری منطقه سد بزرگی ساخته شده که آب را بر روی رودخانه ارس ذخیره می کند و سد قیزقلعه سی هم برای تنظیم و هدایت آب به کانال اصلی به مساحت 144 کیلومتر احداث شده که 52 کیلومتر آن مربوط به استان آذربایجان شرقی و 92 کیلومتر دیگر در حوزه استان اردبیل است .
حمیدچیت چیان افزود: صدها ابنیه ، پل ، ایستگاه و پمپاژ در طول این کانال ها اجرا و ساخته شده و اینها نمونه ای از کارهای بسیار عظیم دولت تدبیر و امید است .
وی اظهار کرد: طرح خداآفرین در سال 83 شروع شده بود که تا ابتدای دولت یازدهم 17 درصد پیشرفت فیزیکی داشت ، از سال 93 زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به محض دریافت اعتبارات مربوط به طرح های مرزی با تدبیر رئیس جمهوری در طی کمتر از سه سال این طرح به 58 درصد پیشرفت فیزیکی رسید .
چیت چیان افزود: ناحیه عمرانی دوم خداآفرین که امروز افتتاح شد زمینه های اشتغال زیادی را فراهم می کند و ناحیه عمرانی سوم و چهارم خداآفرین هم تا نیمه اول سال 97 به بهره برداری خواهد رسید .
وی گفت:در مجموع طرح خداآفرین پنج هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده است ، سرمایه گذاری عظیمی در این طرح ها شده که اگر به صورت منطقی استفاده کنیم منشاء تحول اقتصادی خواهد بود و صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار این طرح ها نیز می تواند زمینه اشتغال زیادی را در استان اردبیل ایجاد کند .
وزیر نیرو گفت: سد عمارت ، احمد بیگلو و تازه کند سه سد دیگری است که در استان اردبیل در حال اجرا بوده و هر سه سد تا پایان امسال آبگیری خواهد شد .
گفتنی است:طرح پایاب سد خداآفرین در منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان در محدوده استان اردبیل و آذربایجان شرقی قرار دارد .
بخش عمده اراضی این طرح در استان اردبیل در تراس فوقانی دست مغان و در شرق دره رود واقع شده و وسعت اراضی طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین در این استان حدود ٦٢ هزار هکتار و طول کانال اصلی ٩٢ کیلومتر است .
وسعت اراضی طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین در این استان حدود ٦٢ هزار هکتار و طول کانال اصلی ٩٢ کیلومتر است .
سد خداآفرین بر روی رود ارس در منطقه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد شده و طرح پایاب این سد با هدف استفاده بهینه از آب های مرزی ، مهار آب های مرزی ، استفاده مناسب از آن، تغییر اراضی از دیمی به مزارع آبی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت عشایر ، افزایش تولید محصولات زراعی و باغی ، بهبود وضعیت اقتصادی منطقه ، افزایش میزان اشتغال زایی در منطقه و بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری در استان اردبیل اجرا می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار