دبیر نمونه ریاضی مقطع متوسطه دوم شهرستان فیروزکوه:
معلم، بهترین الگوی تربیتی برای دانشآموزان است
فیروزکوه (پانا) - دبیر نمونه ریاضی مقطع متوسطه دوم دبیرستان ۱۷ شهریور شهرستان فیروزکوه، معلم را بهترین الگوی تربیتی برای دانشآموزان و یک الگوی خوب برای دیگر معلمان دانست و گفت اولین گام ارتباط موثر بین معلم و دانشآموز، ارتباط عاطفی است.
مریم زیاری در گفتوگو با پانا در بیان ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی که معلم را از سایر افراد متمایز میکند، گفت: «ویژگیهایی مانند تواضع و فروتنی، خوشرویی، صداقت، پرحوصله بودن، رازداری، مَحرم اسرار شاگردان بودن، رفتار خوب و مودبانه، معلم را از سایر افراد جامعه متمایز میکند.»
وی با بیان اینکه خود معلم، بهترین الگوی تربیتی برای دانشآموزان است، افزود: «یک معلم خوب میتواند با مهربانی یا روشهایی همچون گشادهرویی، احترام به شخصیت دانشآموزان، پرهیز از دوگانگی در رفتار و اعمال و گفتار خود میتواند یک الگوی خوب برای دیگر معلمان نیز باشد و سعی کردم این رفتارها را رعایت کرده و به دیگر معلمان نیز توصیه کنم.»
دانشجوی دکترای آموزش ریاضی و دبیر ریاضی مقطع متوسطه دوم دبیرستان ۱۷ شهریور با اشاره به ارتباط اثرگذار معلم با شاگردانش عنوان کرد: «اولین گام در ارتباط موثر به این صورت است که بین معلم و دانشآموز باید یک ارتباط عاطفی به وجود بیاید، نگاه و توجهی که معلم به دانشآموزان دارد باید تقسیم شود، مهارتی برای شروع درس یا مقدمهچینی جهت ورود به درس جدید داشتهباشد، بهدرستی از زبان بدن استفاده کند، بازخوردهای مثبت به دانشآموزان بدهد و همچنین با به کار گرفتن حس شوخطبعی میتواند اثرگذار باشد.»
زیاری در خصوص آمیخته شدن آموزش در مدرسه با مهارت زندگی بیان کرد: «آموزش مهارتهای زندگی کمک میکند تا دانشآموزان، رفتار مطلوب اجتماعی از خود نشان دهند و به دیگران کمک کنند تا این رفتار را در خود درونی کنند. در کل، آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان کمک میکند که بر دشواریهای زندگی خود غلبه کنند و توانایی دانشآموزان در برآورده کردن نیازها و خواستههای جامعه کنونی از طریق آموزشهای مهارت زندگی تقویت میشود.»
وی افزود: «دانشآموزان به کمک این آموزشها بهتر میتوانند با مسائل و چالشهایی که دست به گریبان هستند یا مواجه میشوند، کنار بیایند و میتوان به این صورت نیز گفت آموزش مهارتهای زندگی باعث میشود توانایی تفکر انتقادی در دانشآموزان افزایش یابد که باعث میشود سطح فعالیت در زندگی و مسئولیتپذیری در شغل آینده و برنامهریزیهای بهتر در آینده افزایش پیدا کند.»
این دبیر نمونه گفت: «معلم در روش تدریس خلاقانه باید به این صورت عمل کند که چطور میتواند تفکر خلاقانه و حل مساله را در طرح درس خود ادغام کند یا تجربه عملی خود در بهترین راه حلها و فعالیتهای دانشآموزمحور را به دست بیاورد تا مشارکت و انگیزه دانشآموزان را تقویت کند.»
وی با بیان اینکه معلم در روشهای تدریس خلاق با محبت و راهنمایی یا با استفاده از شیوههای ایدهآل آموزش میتواند دانشآموزان را به سمتی سوق دهد که با تفکر و تجربه، دست به ارزشآفرینی بزنند، خاطرنشان کرد: «میتوان اینطور بیان کرد که معلم در روش خلاقانه تدریس، دانشآموزان را به شکلگیری ایدههای جدید، احساس قدرت و اعتماد به نفس تشویق کند. روشهای تدریس خلاق میتواند مهارتهای حل مساله را بهبود ببخشد چرا که ایدههای خلاقانه از زندگی واقعی سرچشمه میگیرند.»
دانشآموز خبرنگار: فریناز کریمی
ارسال دیدگاه