همایش ملی دانشگاه سبز در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد

همایش ملی دانشگاه سبز در دانشگاه خلیج فارس بوشهر با حضور مسولان و مدیران ملی و استانی در سالن دانشکده نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس برگزارشد .

کد مطلب: ۶۰۰۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از بوشهر ، در این همایش دکتر مصلح رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت : قدمت خلیج فارس به 500 هزار سال قبل بر می گردد و ایران اسلامی بر خود می بالد که بیشترین مرز آبی را که بالغ بر 1800 کیلومتر است با خلیج همیشه فارس دارد .

وی افزود : خلیج فارس محور ارتباطی سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا است که بیشترین عمق آن 93 متر می باشد و بیش از 150 نوع ماهی در آن وجود دارد .

دکتر مصلح تصریح نمود : استان بوشهر به عنوان قطب انرژی کشور، با دارا بودن 11 بندر بزرگ و کوچک و 25 اسکله تجاری، 90 درصد صادارات نفت کشور، تولید 70 درصد میگوی پرورشی، صید سالانه 50 هزار تن ازآبزیان و رتبه اول صنعت بسته بندی و صنایع تبدیلی خرما به عنوان یک نگین بر کرانه خلیج فارس می درخشد .

دکتر مصلح خاطر نشان کرد : در دولت تدبیر و امید دانشگاه خلیج فارس در تعداد پذیرش در دوره روزانه 103 درصد رشد، در میزان جمعیت دانشجویان شاغل به تحصیل 49 درصد رشد، در جمعیت دانشجویان ساکن در خوابگاه دولتی 48 درصد رشد و در میزان جذب اعضای هیات علمی 16 درصد رشد داشته است .

دکتر یوسف رشیدی معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست نیز گفت : دانشگاه باید تاثیر معنا داری بر روی حکمرانی کشور داشته باشد و از طریق آموزش و پژوهش در دانشگاه به ایجاد تفکر حاکم و ساختارهای مرتبط به آن بپردازد .

وی افزود: متاسفانه قانون های زیادی در خصوص انرژی داریم که اجرا نمی شوند، مانند جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده که بعلت اینکه صاحبان این نوع از خودروها از اقشار آسیب پذیر هستند عملا این قانون روی زمین مانده است .

وی در آخر از دانشگاه های سراسر کشور درخواست نمود جدا از اینکه دانشگاه ها به سمت ایجاد دانشگاه سبز در محدوده دانشگاه بروند باید بستر حرکت جامعه را به سمت کشور سبز آماده نمایند .

دکتر محمد رضا واعظ مهدوی معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشورنیز گفت : در بودجه سال 96 در حوزه رفاه اجتماعی 93.5 درصد افزایش و در بخش آموزش و تحقیقات 116 درصد رشد داشته ایم .

دکتر واعظ مهدی با تاکید بر لزوم عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی، خاطر نشان کرد: در سیاست اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، رفع موانع تولید، اشتغال و کار آفرینی از پر اهمیت ترین کارها هستند .

دکتر محمدحسین امید معاون اداری مالی و توسعه منابع وزارت علوم تحقیقات و فناوری با تشکر از میزبانی شایسته دانشگاه خلیج فارس گفت: یکی از برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزاری و حمایت از اینگونه همایش هاست زیرا باعث خواهد شد دانشگاه ها با اقدامات انجام شده در سطح هر یک از دانشگاه ها آشنا شده و این تجربیات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند .

وی افزود: در این چند سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه مدیریت سبز انجام شده است و این همایش گزارشی از این اقدامات انجام شده است .

دکتر امید ادامه داد: امروز پرداختن به محیط زیست و دانشگاه سبز یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است. سی و چند سال قبل که بحث توسعه خوزستان مطرح بود و در آن زمان از دانشگاه تهران خواستند نظرش را درباره توسعه استان خوزستان بدهد که ما پیشنهاداتی را ارئه کردیم ولی خلاف آن عمل شد و الان باید هزینه زیادی بدهیم برای کارهایی که باید می کردیم و نکردیم .

معاون اداری مالی و توسعه منابع وزارت علوم تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: ما در وزارت علوم و دانشگاه ها در سه حوزه آموزش، پژوهش و ترویج و فرهنگ سازی وظیفه داریم که کار انجام بدهیم ولی تا نگاه های علمی به مسائل کشور تقدم و حاکمیت پیدا نکند اوضاع از این بهتر نخواهد شد. دانشگاه ها ظرفیت این را دارند که در سطح کلان مثل مدیریت سبز کمک کنند و اینکه چقدر از دستاوردهای این دانشگاه ها می شود استفاده کرد بر می گردد به اقدام و عمل در دولت که چقدر از این نظرات استفاده کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار