مازندران استان معین کمیته «خانواده همگام با اوان کودکی» شد

مازندران در میان کمیته‌های هشتگانه به عنوان استان معین در کمیته «خانواده همگام با اوان کودکی» برنامه ملی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش پیش دبستانی شد.

کد مطلب: ۵۹۸۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، سید علی قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران درباره این برنامه گفت: نخستین کار در اجرای چنین برنامه هایی مسأله شناسی است. باید به این نقطه برسیم که دریابیم این برنامه قرار است چه مشکلی از نظام تعلیم و تربیت را حل کند.

قاسمی مقطع پیش‌دبستانی را اساس مقطع ابتدایی و دیگر مقاطع دانست و افزود: در گذشته پیش دبستانی چندان مورد توجه قرار نمی گرفت اما در این دولت جدی گرفته شده که در همین راستا باید سعی کنیم از نظرات نخبگان و صاحبنظران در این امر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اجرای این برنامه فرصتی برای نمایش توانمندی های آموزش و پرورش استان مازندران است، تصریح کرد: برای اجرای موفق این برنامه باید بتوانیم از ظرفیت خانواده ها، همکاران شهرستان ها و مناطق، و همچنین دیگر بخش های آموزش و پرورش همچون پرورشی، انجمن اولیا، و اداره آسیبهای اجتماعی استفاده کنیم.

قاسمی با تاکید بر اینکه چنین برنامه هایی باید استمرار داشته باشد، ابراز داشت: چنین برنامه هایی قرار است 13 سال از زندگی فرزندان این مرز و بوم را سازمان داده و به طور مستقیم بر روی تربیت آنان نقش ایفا کند از این رو باید در اجرای آن بسیار دقیق عمل کنیم.

تشکیل 8 کمیته در برنامه ملی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در پیش دبستانی

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران در این نشست ضمن بیان اجمالی درباره این برنامه گفت: 8 کمیته برای برنامه ملی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در پیش دبستانی تشکیل شد که مازندران به عنوان استان معین در کمیته «خانواده همگام با اوان کودکی» انتخاب شده است.

سید عیسی میرشفیعی با بیان اینکه در این کمیته استان های کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و قم حضور دارند، افزود: 8 کمیته کل کشور شامل کمیته نخست هویت کودکان ایران اسلامی، کمیته دوم تنها یک زمین داریم، کمیته سوم زبان آموزی، کمیته چهارم پیش دبستانی کیفی در کلاسهای چندپایه، کمیته پنجم مداخلات بهنگام، کمیته ششم خانواده همگام با اوان کودکی، کمیته هفتم توانمندسازی نیروی انسانی و کمیته هشتم تدوین و تهیه بسته آموزشی است.

وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در راستای این برنامه، تصریح کرد: تشکیل شورای مشورتی با آموزش ابتدایی استان، تهیه عناوین و موضوعات پیشهادی برای همایش ها، نگارش دستورالعمل شورای راهبری و تدوین کتاب «پا به پای کودکان در پیش دبستانی» از جمله این اقدامات است.

مسائل مربوط به خانواده ها بومی سازی شود

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه باید مسائل مربوط به خانواده ها در این برنامه بومی سازی شود، اظهار داشت: به نظر می رسد اگر کمیته تهیه و تدوین محتوای آموزشی با توجه به تجربه معاونت ابتدایی در اختیار مازندران قرار می گرفت بهتر بود اما با این حال در وضعیت فعلی باید بتوانیم با شناسایی نیازمندی های خانواده ها و دانش آموزان در قالب کار پژوهشی اجرای این برنامه را آغاز کنیم.

محمد شعبانی با بیان اینکه باید از رویکردهای تئوریک پرهیز کنیم، افزود: در اجرای چنین برنامه هایی باید نگاه عملیاتی داشته و تلاش کنیم نوآموزان بیشتر درگیر تلاش شوند. همچنین می توان از منشور حقوق کودک استفاده کرده و آنرا مبنای کار قرار داد.

کارشناس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش مازندران نیز گفت: در اجرای چنین برنامه هایی باید از موازی کاری پرهیز کرده و برنامه به طور یکدست اجرا شود.

محمدحسین قرایی افزود: این برنامه فرصت مناسبی است تا برنامه های پراکنده منسجم شوند. چون تکثر برنامه ها به اعتماد خانواده ها لطمه وارد کرده و میزان مشارکت آنان را کاهش می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار