یک توصیه /۲۹

روزنامه نگار خوب؛یابنده اخبار خوب /4

واحد آموزش پانا: خبرنویسی دارای 3 مرحله اساسی شناخت و گزینش خبر، جمع آوری اطلاعات و نگارش و تنظیم خبر است. مهارتهای روزنامه نگار خوب را در مرحله دوم بشناسید:

کد مطلب: ۵۵۷۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد

منتظر خبر نمانید!

روزنامه نگار های خوب می دانند؛ چگونه اطلاعات جمع کنند . خبر را به آنها نمی دهند . آنها خود به دنبال خبر می روند .

آنها:

  • ارتباطات و منابع عالی دارند.
  • اطلاعات موجود در اطلاعیه های مطبوعاتی، اطلاعات درز کرده یا سرنخ های ارائه شده به روزنامه نگار را نمی پذیرند و همیشه می گوشند تا صحت آنها را مشخص سازند.
  • می دانند از کجا کتابهای مرجع، پیشینه و گزارشها را پیدا و چگونه از آنها استفاده کنند.
  • می توانند ارقام را تفسیر و تجزیه و تحلیل کنند.

انواع منابع

هر خبرنگار مشتاقی دوست دارد؛ به عنوان یک خبرنگار خوب شهرت یابد. لذا او می داند؛برای پیدا کردن اخبار، باید به منابع تکیه کرد و از آنها الهام گرفت.

دو نوع منبع وجود دارد : اولیه و ثانویه.

منابع شما اطلاعاتی در اختیارتان قرار می دهند که برای تحقیق و نوشتن مطالب، به آنها نیاز دارید اگر شما ارتباطات و منابع شخصی خود را داشته باشید (منابع اولیه) و از منابع ثانویه ، نظیر گزارش ها و سوابق و اسناد مرجع به گونه ای هوشمندانه استفاده کنیید؛ خبرهایی بدیع، دقیق و جامع تهیه خواهید کرد.

خبرنگارانی که به طور مرتب خبر تنظیم می کند هر دومنبع را با هم تلفیق می کنند؛ مصاحبه ها و آنچه که خود، شخصا دیده اند (منابع اولیه )را با منابع ثانویه مثل آمارهای بدست آمده از یک گزارش، گزیده های یک نامه و یا اطلاعاتی که از یک اطلاعیه مطبوعاتی بدست آمده است با هم به گونه ای هوشمندانه ترکیب می کنند.

انواع اخبار

حتما می دانید؛ بسیاری از بهترین خبرها به مقدار زیادی عرق ریختن و جان کندن نیاز ندارند. آنها به شکل غیرمنتظره ای رخ می دهند و به سرعت به وسیله رسانه ها مورد استفاده قرار می گیرند مثل : یک انفجار تروریستی . این سری اخبار را در گروه اول قرار می دهیم .

گروه دوم خبرهای پیش پا افتاده اند ؛ مثل سوانح، آتش سوزی ها ، خبرهای مربوط به هوا، دزدی ها و ...

این سری اخبار از تلفن های معمولی که به وسیله خبرنگاران به سازمان های خدمات اضطراری می شود یا از تلفنی که اخبار محرمانه را به تحریریه ها می دهند و یا از سوی خبرگزاری ها بدست می آیند.

گروه سوم اخبار قوی هستند که قابل انتظارند؛ آنها یک پیش آگهی دارند که دولتها یا موسس های امدادی یا مراکز هواشناسی اعلام می کند و احتمال وقوع آنها را هشدار می دهند مثل جنگ ها، بروز قحطی ، بیماری های مسری و یا ویرانی های ناشی از یک توفان و ..خُب این سری اخبار هم نیاز به تلاش زیادی ندارند.

گروه چهارم اخبار برنامه ریزی شده یا پوششی قرار دارند که در برنامه روزانه تحریریه درج شده و خبرنگاری مامور پوشش آن می شود. مثل کنفرانسهای خبری، جلسات شورا، جلسات دادگاه ها، افتتاح پروژه ها، انتخابات ، سخنرانی ها و ...

گروه پنجم مطالب خارج از برنامه هستند آنها که در اطلاعیه های خبری ، خبرگزاری ها، و در برنامه ریزی ها جای ندارند و به دست خبرنگار نرسیده اند، آنها غیربرنامه ریزی شده های خوبی هستند که از تفکر خلاق خبرنگار برخاسته و خبرنگار تنها به ارزش ظاهری اخبار اکتفا نمی کند و به جستجو برای صحت و کسب اطلاعات بیشتر برای تکمیل آنها می پردازد. اخبار درز کرده مربوط به یک اختلاس، فرار مالیاتی و رسوایی های اخلاقی افراد مشهور و ...

توجه کنید:

آنچه مهم است پی گیری و سرعت خبرنگار در ارائه به موقع و صحیح و شفاف و بدون ابهام همه این اخبار است و روزنامه نگار خوب این را خوب می داند.

منبع: روزنامه نگاری در عمل/هلن سیسونز / با تغییرات واحد آموزش پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار