معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی خبرداد:

مشارکت 5 میلیون نفر در طرح غربالگری بینایی و شنوایی در کشور

معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی گفت: در کل کشور بیش از 5 میلیون نفر در قالب طرح غربال‌گری شنوایی و بینایی مورد سنجش قرار گرفتند.

کد مطلب: ۵۲۰۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، مینو رفیعی اظهار کرد: در سال گذشته بیش از یک میلیون و 64 هزار نفر در طرح غربالگری شنوایی شرکت کردند که 67 درصد موارد گروه‌های سنی مربوطه را تشکیل می‌دهند.

وی در مورد امضای طرح غربالگری بینایی نیز بیان کرد: در این حوزه نیز بیش از 3 میلیون و 50 هزار نفر در گروه سنی 3 تا 6 سال مشارکت کردند تا ما به موقع با تشخیص نوع بیماری بتوانیم خدمات پیشگیرانه را در کاهش آسیب‌های حوزه معلولیت بینایی و شنوایی شاهد باشیم.

معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی گفت: در کل کشور بیش از 5 میلیون نفر در قالب طرح غربال‌گری شنوایی و بینایی مورد سنجش قرار گرفتند.

رفیعی یادآور شد: ما طرح غربالگری شنوایی و بینایی را بیش از 20 سال است که در کشور به صورت ملی اجرا می‌کنیم و هدفمان بر این است تا با ایجاد حساسیت در بین خانواده‌ها زمینه‌ای را فراهم می‌کنیم تا در گروه سنی پایین‌تر نوزادان و کودکان در قالب این طرح بتوانند مشکلات شنوایی را به موقع تشخیص و نسبت به درمان آن اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در قالب اجرای این طرح بیش از 3 هزار نوزاد ناشنوا و یا کم شنوا مورد شناسایی قرار گرفتند، تصریح کرد: با مداخله به موقع سعی شده است تا اختلالات شنوایی در این کودکان برطرف شود.

معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی گفت: بخشی عظیمی از این اختلالات شنوایی اختلالات مادرزادی و ژنتیکی بوده که به طوری که ما با اجرای این طرح زمینه‌ای را فراهم کردیم تا کاهش آمار ناشنوایی و نابینایی را مشاهده کنیم.

رفیعی با بیان اینکه با افزایش آگاهی‌ها و اجرای طرح‌های پیشگیرانه موارد نابینایی و ناشنوایی کاهش پیدا کرده است، افزود: ورودی کودکان ثبت نام شده در مدارس استثنایی حکایت از آن دارد که در برخی از استان‌ها سطح شیوع بیماری‌ها و معلولیت‌ها کاهش پیدا کرده است به طوری که ثبت نام در این مدارس به صفر رسیده است.

وی کاهش ورودی موارد استثنایی را نشان از اجرای طرح 20 ساله غربالگری شنوایی و بینایی اعلام کرد و گفت: هر چند در سطح دنیا آمار کاهش بین 2 تا 3 درصد است اما در کشورمان این وضعیت به مراتب پایین‌تر است به طوری که تا یک درصد نیز شیوع اختلالات شنوایی و بینایی رسیده است.

معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی به اجرای طرح پایلوت غربالگری اختلالات ژنتیکی در کشور اشاره کرد و گفت: این پروژه از سال گذشته آغاز شده است و امیدواریم در سال‌های آینده همچون طرح غربالگری شنوایی و بینایی که به ترتیب به 67 و 55 درصد پوشش رسیده است به شکل ملی اجرایی شود.

رفیعی تصریح کرد: برخی ندانم‌کاری‌ها سبب شده است تا آمار معلولیت‌ها در سال‌های گذشته افزایش پیدا کند به طوری که به طور معمول در سطح دنیا شیوع معلولیت‌ها 7 تا 10 درصد پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه معلولیت‌ها طبقات و مشمولیت بیشتری را در برمی‌گیرد، اظهار کرد: در طبقه‌بندی معلولیت‌ها ما با انواع معلولیت‌های ذهنی و حرکتی روبه‌رو هستیم.

معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی با بیان اینکه هزینه‌های آزمایش‌های ژنتیکی بسیار بالا است و ما از سازمان‌های بیمه‌گر خواستیم به جای پرداخت هزینه‌های درمان با پرداخت هزینه‌های پیشگیرانه در شیوع معلولیت‌ها سازمان‌ بهزیستی را سال کمک کنند، ادامه داد: سال گذشته 120 جراحی رایگان چشم پزشکی در کشور انجام شده که بیشتر مربوط به خانواده‌ها بی‌بضاعت بوده است.

رفیعی یادآور شد: ما در حد وسع و توان و از خانواده‌های کم بضاعت در خرید عینک و کاشت حلزون و همچنین اعمال جراحی چشم حمایت می‌کنیم به طوری که در حال حاضر هیچ پشت نوبتی برای کاشت حلزون و ارائه سمعک وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته بیش از 3 میلیارد و 700 میلیون تومان کمک هزینه آموزش در حوزه ژنتیک پرداخت کردیم به طوری که به دلیل بالا بودن این هزینه‌ها همچنان حمایت‌های ما بیش از هر زمان دیگر از گروه‌های آسیب‌پذیر و تحت پوشش است.

معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی از شرکت‌های بیمه‌گر خواست تا به نفع کاهش هزینه‌های خود در پرداخت هزینه‌های آزمایش ژنتیک همکاری لازم را انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار