معاون آموزش و پرورش فارس:

نباید انتظار داشت سئوالات امتحان نهایی به همان شکل کتاب طرح شوند

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش فارس گفت:سئوال های امتحان نهایی سال های گذشته وامسال،خارج از محتوای کتاب درسی نیست اما اما نباید انتظار داشت که سئوال های امتحان نهایی به همان شکل مطرح شده در کتاب طراحی شود.

کد مطلب: ۵۰۱۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، ناصر قجری با اشاره به اعتراض برخی از دانش آموزان به ابهامات موجود در طراحی سئوال های نهایی خرداد 95 در دروس مختلف گفت: در طراحی سئوال های دروس مختلف سال سوم متوسطه در رشته های نظری و فنی حرفه ای که از سال 84 به صورت متمرکز در تهران انجام می شود، نمایندگان مرکز سنجش و ارزشیابی تحصیلی و آموزش و پرورش حضور دارند.
وی اظهار کرد: طراحان سئوال متشکل از بهترین دبیران هر درس به انتخاب گروه های آموزشی است که از بیشترین فیلترهای آموزشی عبور کرده و کاملا محرمانه انتخاب می شوند.
معاون اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: این دبیران برای دروس مختلف مانند فیزیک ، شیمی ، ریاضی ، عربی و ... بر اساس تقسیم بندی دروس، به طراحی سئوال می پردازند و در این مرحله با رعایت یکسری استانداردها و شاخص ها، سئوال ها را طراحی می کنند.به عنوان نمونه، از 20 نمره هر درس، 20 درصد سوال ها که دارای 4 نمره است برای دانش آموزان ضعیف طراحی می شود.
وی ادامه داد: همچنین 60 درصد سئوال ها که 12 نمره دارد برای دانش آموزان متوسط و 20 درصد بقیه که تا 4 نمره را در بر می گیرد ، برای دانش آموزانی که کشش بالایی در پاسخگویی و فهم و درک مطالب دارند طراحی می شود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس، سئوال های امتحان نهایی را شامل دو بخش دانشی و فرا دانشی دانست و گفت: در بخش فرا دانشی بیشتر سئوال هایی طراحی می شود که جنبه ادراکی و کاربردی داشته باشد.
وی با بیان اینکه سئوال ها در یک بسته کاملا مراقبت شده و محرمانه طراحی و در اختیار استان های کشور قرار می گیرد افزود: در استان ها نیز این سوالات با تدابیر امنیتی و رعایت نکات لازم ، به شهرستان ها و مناطق آموزشی تحویل داده می شود.
قجری اظهار کرد: در پایان هر فصل از کتاب های درسی، سئوال هایی طرح و طبقه بندی شده که به صورت گام به گام و در ساعت های کلاسی مطرح و حل می شود، اما نباید انتظار داشت که سئوال های امتحان نهایی به همان شکل کتاب طراحی شود.
وی بیان کرد: دانش آموزان باید در نظر داشته باشند که سئوال ها توسط طراحانی مطرح می شود که از تخصص لازم ،سابقه تدریس و تجربه بالا برخوردارند و می دانند که باید برای دست کم 600 هزار دانش آموز کشور، با شرایط مختلف و بنیه های متفاوت علمی، سئوال طراحی کنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس همچنین گفت: طراحان، قبل از طرح سئوال ها در کارگاه هایی شرکت می کنند و تمام نکات مربوط به طراحی سئوال ها به آنها آموزش و تذکر داده می شود.
وی گفت: ناظران علمی که از دل گروه های آموزشی بیرون می آیند، از ابتدای شروع جلسه امتحان تا سه ساعت بعد که کلید سئوال ها را دریافت می کنند ، نسبت به مراقبت ، تجزیه، تحلیل و آنالیز ورقه امتحان اقدام می کنند و چنانچه از لحاظ ساختاری و محتوایی با مواردی روبه رو شوند، گزارش می دهند که با پیگیری مسئولان مربوط به مرکز منعکس می شود.
قجری همچنین گفت: اگر دانش آموزان با مواردی از ابهام و دشواری در طرح سئوال و یا اشتباه در نگارش که منجر به شک و تردید آنها شود، روبه رو شوند، جای نگرانی نیست و حق آنها محفوظ است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس گفت: حوزه های تصحیح اوراق نیز در مدت فعالیت خود که بیش از 30 روز به طول می انجامد، آمادگی دارند که در صورت وجود تغییر و اصلاحیه، مراتب را اصلاح و حق دانش آموزان را لحاظ کنند.
قجری در رابطه با اعتراض دانش آموزان که عمدتا روی دروس شیمی، دینی و ریاضی بوده گفت: گروه های آموزشی ، سئوال های دروس مذکور را بررسی کرده و به موردی که حاکی از طرح سوال خارج از کتاب و یا ابهام در آنها باشد برخورد نکردند، اما همانطور که بیان شد، قسمتی از نمره دروس بیشتر جنبه ادراکی و فهمی و ارزشیابی بهتر دانش آموزان دارد.
وی تاکید کرد: سئوال های امتحان نهایی سال سوم در تمام نقاط کشور و برای تمام دانش آموزان عادی ، مراکز تیز هوشان ، نمونه دولتی ، مدارس غیر دولتی و ... به صورت یکسان است.
قجری گفت: همسطح بودن سئوال ها برای دانش آموزان در سراسر کشور نوعی رعایت عدالت آموزشی است.
وی در واکاوی علل اعتراض برخی دانش آموزان نسبت به سوالات آزمون امسال ، تاثیر 25 درصدی نمرات نهایی در کنکور، دوگانگی تدریس دروس درون و برون سازمانی ، مراجعه دانش آموزان به جزوه و مطالب گردآوری شده موسسه ها، غافل شدن از تدریس معلمان و حساسیت های شدید خانواده ها را از عمده علل این اعتراض ها دانست.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس گفت: البته حق اولیا است که نسبت به سرنوشت و آینده فرزندان خود حساسیت نشان دهند ، اما بهتر است خانواده های عزیز ، در جهت اهداف تعلیم و تربیت گام بردارند.
وی گفت: باید اعتماد به کتاب های دفتر تالیف آموزش و پرورش بیشتر شود و اولیا ، فرزندان خود را ترغیب و تشویق کنند ، در ابتدا کتاب درسی را مطالعه کنند و این نکته را به یاد داشته باشیم که الزاما امکانات مالی بیشتر بعضی از خانواده ها در فرستادن فرزندان خود به کلاس های خصوصی و موسسه های برون سازمانی، تضمین کننده رشد علمی آنها نیست و چه بسا گمراهی آنها را در پی داشته باشد، یعنی دانش آموزان باید بیشتر متکی به تلاش خود باشند.
قجری به عنوان نمونه به موفقیت یک دانش آموز دبیرستان غزالی در شیراز اشاره کرد که سال گذشته رتبه چهار کنکور را به دست آورد .
وی گفت: این دانش آموز ، حتی یک ساعت هم در کلاس های خصوصی شرکت نکرده و تنها اتکای وی به تلاش و کتاب های درسی بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار