برپایی یاد روز سعدی در شیراز 19 ساله شد

دبیر ستاد برگزاری یاد روز سعدی گفت: یکم اردیبهشت 95 برپایی یاد روز شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی که در جوار آرامگاه این شاعر نامی برگزار خواهد شد وارد نوزدهمین سال خود می شود.

کد مطلب: ۴۸۶۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، کوروش کمالی سروستانی، در نشست خبری در جمع خبرنگاران در شیراز بیان کرد: یاد روز سعدی از سال 77 همه ساله با هدف پاسداشت اندیشه های متعالی این شاعر نام آور که در آثار نظم و نثر (بوستان و گلستان) او متجلی است، برگزار شده است.
وی افزود: در چند سال اخیراین آیین جهان گیر شده است به گونه ای که امسال آیین یادروز سعدی علاوه برشیرازو سراسر ایران، در 22 کشور از جمله روسیه، چین، هندوستان، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، ترکیه، بلغارستان، سوئد، سوئیس، اتریش،
اکراین، تاجیکستان، قزاقستان، گرجستان، تونس، پاکستان و دبی، برگزار می شود.
وی افزود: آیین یادروز سعدی در برخی از کشورها توسط رایزن های جمهوری اسلامی ایران و در بعضی دیگر توسط دانشگاه ها، مراکز ادبی و فرهنگی و یا ایرانیان مقیم آن کشور برگزار می شود.
کمالی سروستانی اظهارداشت: برنامه های ویژه بزرگداشت سعدی از روز بیست و نهم فروردین با برگزاری همایش دو روزه بررسی اندیشه های دو فیلسوف سعدی و کنفسیوس با حضور اندیشمندان ایران و چین در تهران آغاز شده و ویژه برنامه های این روز در شهر شیراز از سی و یکم فروردین ماه جاری شروع خواهد شد.
وی گفت: طرح گلستان خوانی ویژه دانش آموزان، با شرکت 70 هزار نفر از دانش آموزان مقاطع تحصیلی چهارم، پنجم و ششم در استان فارس برگزار شده است و برای اجرای این طرح یک هزار معلم توسط مرکز سعدی شناسی شیراز آموزش دیده اند.
کمالی سروستانی بیان کرد: عصر سی و یکم فروردین ماه جاری در قالب اجرای برنامه های بزرگداشت یاد روز سعدی، از برگزیدگان این طرح با عنوان گلستان خوانان جوان در محل آرامگاه سعدی تجلیل می شود و افزون بر این گروه هنری شرکت کننده در این برنامه اشعاری از سعدی را می خوانند.
کمالی سروستانی ادامه داد: همچنین نشست های علمی نوزدهمین یادروز سعدی از ساعت 9 صبح روز یکم اردیبهشت در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می شود.
او افزود: در نشست های علمی امسال، اصغر دادبه پیرامون زیبا شناسی سعدی، سیدجواد طباطبایی درباره ادب فارسی و اندیشیدن ایرانی، وحیدسبزیان پور با موضوع فرهنگ ایران و عربی در آثار سعدی و کامیار عابدی پیرامون سعدی و شاعران معاصر سخنرانی می کنند.
وی گفت: همچنین میزگردی با عنوان چشم انداز سعدی شناسی در ایران و جهان با حضور استادان ضیاء موحد، جعفر موید شیرازی، علی اصغر محمدخانی و بهزاد مریدی برگزار می شود.
مدیر مرکزسعدی شناسی بیان کرد: آیین ویژه یادروزسعدی نیزساعت 20 روزیکم اردیبهشت 95 با سخنرانی محمد جواد نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و با حضور شماری از مسئولان کشوری و استان فارس و همچنین اندیشمندان و سعدی شناسان کشور چین در جوار آرامگاه این شاعر پر آوازه برگزار می شود.
کمالی سروستانی اظهارداشت: همچنین در این آیین علیرضا قربانی خوانند موسیقی سنتی ایرانی، اشعار سعدی را می خواند.
** انتشار فصلنامه ادبی و تخصصی با موضوع سعدی
مدیر مرکزسعدی شناسی در بخش دیگری از مطالب خود گفت: مقرر شده از سال 95 در دوره جدید دفتر مقالات سعدی با مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو فصلنامه ادبی و تخصصی با موضوع سعدی در اردیبهشت و آبان ماه هر سال منتشر شود.
کمالی سروستانی اضافه کرد: در حاشیه آیین یادروز سعدی، نوزدهمین دفتر سعدی و نخستین فصل این دو فصلنامه رونمایی می شود.
او ادامه داد: همچنین امسال درحاشیه برگزاری آیین بزرگداشت سعدی، دو نمایشگاه با موضوع آرامگاه سعدی به روایت اسناد، عکس و نسخ خطی سعدی از یکم اردیبهشت به مدت یک هفته در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برپا می شود.

** الزام تهیه کارت دعوت برای شرکت در یاد روز سعدی
کمالی سروستانی اظهار کرد: به دلیل ازدحام جمعیت، شرکت در برنامه های بزرگداشت یاد روز سعدی برای عموم مردم آزاد نیست و علاقه مندان می توانند با مراجعه به ستاد بزرگداشت یاد روز سعدی و مرکز سعدی شناسی برای حضور در برنامه ها کارت دعوت تهیه کنند.
مدیر مرکز سعدی شناسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه نیمه تمام مرکز سعدی شناسی شیراز که در جوار آرمگاه سعدی در دست احداث است، گفت: متاسفانه احداث این مرکز از 10 سال پیش آغاز شده و تاکنون به اتمام نرسیده است.
کمالی سروستانی ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده، اتمام و بهره برداری از این پروژه نیازمند اعتباری افزون بر
50 میلیارد ریال است.
وی اضافه کرد: مرکز سعدی شناسی شیراز که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی آن اندک است، دارای امکاناتی از جمله موزه، کتابخانه تخصصی و سالن اجتماعات است.
پیش از این مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، پیشرفت فیزیکی این پروژه را 50 درصد و اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری از این پروژه را 35 میلیارد ریال اعلام کرده بود.
مدیر مرکز سعدی شناسی همچنین بیان کرد: بزرگانی مانند سعدی، حافظ و حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) روح و هویت شهر شیراز هستند و این شهر بدون وجود این بزرگان، باغ ها و بازارهای تاریخی بی روح و بی هویت است.
کمالی سروستانی گفت: انتظار داریم، شهرداری و شورای شهر شیراز که مسئولیت رسیدگی به امور شهری را بر عهده دارند، توجه بیشتری به بزرگان این شهر داشته باشند.
یکم اردیبهشت ماه درتقویم ملی ایران به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است.
ابومحمد مصلِح الدین بن عبدالله نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین در سال 568 یا به برخی از روایت ها در 588 خورشیدی تولد یافت. آوازه این شاعر و نویسنده پارسی گوی ایران زمین بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین ، گیرا وقوی اوست.
جایگاه این شاعر نام آور سده هفتم هجری نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می گویند.
شیخ اجل سعدی به سیاحت و جهانگردی علاقه بسیاری داشت و به شهرهای خاور نزدیک و خاور میانه، هندوستان، مصر و شمال آفریقا سفر کرد و این جهانگردی به روایتی 30 سال به طول انجامید.
همان گونه که در تاریخ تولد این فخر ادبیات ایران زمین اختلاف نظر وجود دارد در مورد تاریخ وفات وی نیز دیدگاه ها متفاوت است و به استناد آنچه دراین مورد موجود است این ادیب بی بدیل ادبیات پارسی درسال 671خورشیدی چشم از جهان فرو بست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار