برگزاری آیین بزرگداشت یاد روز سعدی همزمان با میلاد حضرت مهدی (ع) در شیراز

شیراز (پانا) - مدیر کل میراث فرهنگی فارس در آستانه یادروز بزرگداشت شیخ اجل سعدی از ساماندهی مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدی و آمادگی این مجموعه برای برگزاری آیین بزرگداشت این شاعر نامی خبر داد.

کد مطلب: ۹۰۸۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری آیین بزرگداشت یاد روز سعدی همزمان با میلاد حضرت مهدی (ع) در شیراز


به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری افزود: با توجه به در پیش بودن آیین بزرگداشت بزرگ مرد سخن" شیخ اجل سعدی شیرازی" ، ساماندهی و آماده سازی مجموعه سعدیه در حال انجام است.

او اضافه کرد: تعمیرات اضطراری و احیای مجدد فضای سبز و نورپردازی مجموعه، توسط این اداره کل صورت پذیرفته است و آرامگاه سعدی، مهیای میزبانی هر چه بهتر از دوستداران این شاعر پرآوازه در یکم اردی بهشت ماه است.

کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز سعدی شناسی نیز گفت: با راه‌اندازی «کمپین سعدی» افزون بر ستاد برگزاری یاد روز سعدی، بسیاری از نهادها، سازمان‌ها و علاقه‌مندان به دوستی و همدلی به این کمپین پیوستند که با هماهنگی نهادهای مردمی، بخشی از مایحتاج ضروری زندگی هم‌زمان با یاد روز سعدی به ساکنان کوی سعدی اهدا خواهد شد.

مدیر مرکز سعدی شناسی گردهمایی و ویزه برنامه آیین بزرگداشت این شاعر پرآوازه را ساعت ۲۰، اول اردیبهشت‌ماه، در محل آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی عنوان کرد.

برنامه‌های علمی همایش نیز با برگزاری نشست‌های علمی یاد روز سعدی، در ساعت ۹ صبح روز دوشنبه با حضور سعدی پژوهان و سعدی دوستان در تالار فرهنگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار خواهد شد و در ۳ نشست علمی که تا ساعت ۱۹ همان روز ادامه خواهد داشت، استادانی چون اصغر دادبه، نصرالله پورجوادی، جعفر موید شیرازی، ابراهیم انصاری لاری، حسن ذوالفقاری، زیبا اشراقی، حسین کرمی، محمدرضا خالصی و منصور پایمرد؛ پیرامون زندگی و آثار سعدی سخنرانی خواهند کرد.

کمالی افزود: برگزاری نمایشگاه عکس و سند سعدیه، چاپ و انتشار کارت‌های غزل و حکایت و دو فصلنامه سعدی شناسی، گل‌باران آرامگاه سعدی، غزل‌خوانی و حکایت خوانی نقالان سعدی، خوشنویسی در آرامگاه سعدی، بازدید رایگان از سعدیه در دوم اردیبهشت‌ماه، اجرای سرود ویژه سعدی، مسابقه گلستان‌خوانی دانش‌آموزان، از دیگر برنامه‌های جنبی یادروز سعدی است.

او برگزاری همایش «سعدی و شیلر» در ادامه برنامه یک دهه «هم‌نشینی سعدی با شاعران بزرگ جهان» مرکز سعدی شناسی و بخش فرهنگی شهر کتاب، که هفته گذشته در تهران برگزار شد را ادامه دار دانست و افزود: این همایش در شهرهای شیراز، برلین، و وایمار نیز اجرا خواهد شد.

او از برگزاری آیین گرام‌داشت یاد روز سعدی در چندین کشور با همکاری رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در برخی از کشورهای جهان، خبر داد.

شیخ مشرف الدین مصلح الدین سعدی شیرازی شاعر قرن هفتم است که در سال 606ه.ق در شیراز به دنیا آمد و در سال 695ه.ق در شیراز درگذشت.آرامگاه اودر شهر شیراز و در دامنه کوه فهندژ، در انتهای خیابان بوستان واقع شده است. این مکان در ابتدا خانقاه شیخ بوده که وی اواخر عمر خود را در آن جا می گذرانیده و سپس در همان جا نیز مدفون شده است. یکم اردیبهشت ماه درتقویم ملی ایران به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار