17 هزار هكتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی زیر كشت محصول چغندرقند رفت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی گفت: با آغاز كشت محصولات زراعی بهاره ،تاكنون 17 هزار هكتار از اراضی زراعی استان به زیر كشت محصول چغندر قند رفته است.

کد مطلب: ۴۸۴۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان غربی، عبداله فتح اله زاده با بیان این مطلب افزود: برنامه ابلاغی كشت چغندرقند برای سال جاری 23 هزار هكتار است و كشاورزان باید كشت را به موقع انجام دهند چرا كه كشت به موقع مهمترین گام در تولید محصول با كیفیت است.


فتح اله زاده تصریح كرد: كشت چغندرقند در بسیاری از شهرهای استان از 25 اسفند ماه شروع شده است.


وی ادامه داد: در برخی از شهرستانها نیز عملیات بیمه گری چغندر قند به همراه سایر محصولات كشاورزی كشت بهاره از اول فروردین ماه آغاز شده كه شامل پیرانشهر، اشنویه، ماكو، پلدشت و چالدران است.


فتح اله زاده اضافه كرد: خدمات و تعرفه های بیمه ای محصول چغندر قند، ذرت دانه ای، سیب زمینی بهاره، پیاز بهاره و نخود و عدس دیم در مورخه 20 اسفند همراه با گزینه های هزینه تولید و گزینه تناژی از طرف صندوق بیمه كشاورزی به استان ابلاغ شده است.


وی همچنین درباره مزایای در نظر گرفته شده برای بیمه گذاران بیان كرد: از مزایایی كه صندوق بیمه برای كشاورزان بیمه گذار در نظر گرفته است، می توان به افزایش حداكثری تعهدات بیمه گر اشاره كرد كه با انتخاب گزینه هزینه تولید تنها 25 درصد از حق بیمه از سوی كشاورز و مابقی از سوی دولت تامین می شود.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی بیان كرد: در صورتی كه كشاورزان چغندركار با انتخاب گزینه هزینه تولید اقدام به بیمه كردن اراضی زراعی خود كنند، حداكثر تعهدات بیمه گر 20 میلیون ریال خواهد بود ولی اگر كشاورزان بتوانند میزان عملكرد در هكتار خود را به 60 تن در هكتار برسانند، میزان تعهدات بیمه گر به 135 میلیون ریال افزایش پیدا می كند.


وی گفت: در صورت انتخاب سایر گزینه ها سهم دولت ثابت است و حق بیمه به تناسب انتخاب تناژ افزایش می یابد.


میزان سطح زیر كشت چغندر قند در استان آذربایجان غربی در سال 94 حدود 28 هزار و 600 هكتار بودو امسال نیز با هدف كمك به كاهش میزان مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه، سطح زیر كشت چغندر قند به مقدار 23 هزار هكتار كاهش یافته و در این اراضی كشت گندم و سایر كشت ها جایگزین شده است.


چغندر قند یكی از محصولات استراتژیك تولیدی استان بوده و طی سالهای متمادی استان آذربایجان غربی رتبه برتر كشوری را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است.


برنامه ابلاغی برای كشت این محصول در سال 95 در حدود 23 هزار هكتار و با تولید یك میلیون و 400 هزار تن تعیین شده است.


آذربایجان غربی دارای رتبه اول در تولید چغندر قند در كشور با عملکرد 61 تن در هر هکتاراست و پارسال یك میلیون و 879 هزار تن چغندر قند در استان تولید شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار