ابوریحان بیرونی به شبکه مستند می آید

شبکه مستند سیما در بیست و دومین قسمت از مجموعه «گنجینه» مستندهای «ابوریحان بیرونی» و «نیشدارو» ساخته محمدرضا اصلانی و منوچهر انور را روی آنتن می فرستد.

کد مطلب: ۴۶۱۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ با برگزاری مراسم بزرگ «میم مثل مستند» و تقدیر از گنجینه‌های سینمای مستند ایران، در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه‌های 40، 50 و 60 از مستندسازان برتر ایران برای پخش در برنامه «گنجینه» انتخاب شده‌اند و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است.
برخی از این مستندها تا به حال از تلویزیون پخش نشده‌اند و در قالب «گنجینه» با اجرای پریوش نظریه برای نخستین بار روی آنتن می روند.
اولین مستند این قسمت «ابوریحان بیرونی» است. حدود ۴۰ سال پیش و در آستانه هزارمین سالگرد تولد ابوریحان بیرونی، محمدرضا اصلانی مستندی درباره او ساخت. ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ و ریاضی‌دان، ستاره شناس، انسان شناس و تاریخ‌نگار بزرگ ایرانی در سده چهارم و پنجم هجری است. البته بیرونی فقط محدود به عصر و دوران خودش نیست و به عنوانی پدر علم انسان شناسی، یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان مسلمان ایرانی در همه اعصار شناخته شده است.
مستند «نیشدارو» ساخته منوچهر انور در ادامه برنامه «گنجینه» روی آنتن می رود. این فیلم در دهه چهل ساخته شده و به فعالیتهای موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی می پردازد.
این موسسه فعالیت خود را در سال ۱۳۰۳ تحت نظارت وزارت کشاورزی وقت با تحقیقات پیرامون راههای مبارزه با بیماری طاعون گاوی شروع کرد و به عنوان یکی از قدیمی ترین و معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور شناخته میشود.
البته زمانی که انور این فیلم مستند را ساخت گستره فعالیتهای موسسه رازی نسبت به روزهای اول پیشرفت بسیاری کرده بود.
مجموعه «گنجینه» ساعت 21 روز چهارشنبه 21 بهمن ماه از شبکه مستند سیما پخش می شود. تکرار این قسمت پنجشنبه 22 بهمن ساعت 15 و جمعه 23 بهمن ساعت 9 صبح خواهد بود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار