حسن بلخاری: کشف متد علمی ابوریحان ما را به یک نظام تربیتی می‌رساند

تهران (پانا) – رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در آستانه برگزاری هزاره ابوریحان بیرونی به نظام تربیتی ابوریحان اشاره کرد که با کشف متد علمی این دانشمند قابل دریافت است.

کد مطلب: ۹۰۱۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد
حسن بلخاری: کشف متد علمی ابوریحان ما را به یک نظام تربیتی می‌رساند

حسن بلخاری در گفت‌وگو با پانا درباره برگزاری هزاره ابوریحان بیرونی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم این انجمن در سال 98 درباره تعلیم و تربیت از منظر ابوریحان اظهار کرد: یکی از مواردی که ما مایلیم اندیشمندان درباره‌اش تحقیق و بررسی کنند کشف متد علمی ابوریحان بیرونی است که در این حوزه مباحث تربیتی و آموزشی فوق‌العاده‌ای وجود دارد.

وی ادامه داد: مثلا ابوریحان در اول کتاب «الصیدنه فی الطب» می‌گوید که من درباره برخی عناوین داروهای یونانی تشکیک‌هایی داشتم به همین دلیل به محض اینکه به یک یونانی می‌رسیدم او را دعوت می‌کردم و واژه‌ها را می‌گفتم و از او می‌خواستم اصطلاحات صحیح را به من یاد بدهد. این و بسیاری موارد دیگر که در تحقیقات بیرونی موجود است یک نظام آموزشی را پایه‌گذاری کرده است که فی‌نفسه یک نظام تربیتی نیز به شمار می‌رود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ابراز امیدواری کرد یکی از کتاب‌هایی که به مناسبت هزاره ابوریحان بیرونی منتشر خواهد شد تامل در همین موضوع باشد.

بلخاری در پاسخ به این پرسش که چه کتاب‌هایی از ابوریحان در قالب برنامه هزاره ابوریحان ترجمه و منتشر خواهد شد؟ گفت: هیئت علمی رویداد هزاره ابوریحان در حال بررسی گزینه‌ها هستند که بر اساس نیاز روز جامعه علمی کشور 10 کتاب این اندیشمند برجسته ایرانی چاپ و منتشر خواهد شد.

بلخاری درباره زمان و برنامه‌های این رویداد فرهنگی گفت: هزاره ابوریحان بیرونی در سال 98 برگزار می‌شود که طی آن علاوه بر انتشار کتاب‌های این دانشمند، یک مسابقه برگزار می‌شود، تندیس ابوریحان ساخته خواهد شد و در نهایت امیدواریم مقبره ابوریحان در غزنین را تعمیر و بازسازی کنیم.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار