شادمانه های کامکارها در جشنواره موسیقی فجر/فستیوال بامسابقه فرق می کند

هوشنگ کامکار از اجرای زیباترین و شادترین کارهایشان در جشنواره موسیقی فجر خبر داد و گفت: جشنواره‌های دوره‌های قبل موسیقی فجر حرفه‌ای نبوده است، برای آنکه هزاران نفر در آن شرکت می‌کردند، فستیوال با مسابقه فرق می‌کند، امسال سعی شده تا جشنواره به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کند. امیدوارم گروه‌های دیگر در سال‌های آینده شرکت کنند تا جشنواره معتبر شود.

کد مطلب: ۴۴۳۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نخستین نشست خبری گروه‌های حاضر در سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر، با حضور هوشنگ کامکار، بهداد بابایی و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد. اردوان کامکار به دلیل آلودگی هوا در این نشست حضور پیدا نکرد.

هوشنگ کامکار با اظهار خرسندی از اینکه بالاخره برپایی جشنواره موسیقی فجر به فستیوال های موسیقی دنیا نزدیک می شود، گفت: خوشحالیم که امسال جشنواره موسیقی فجر تقریباً مانند دیگر فستیوال های موسیقی دنیا برگزار می‌شود، به گونه‌ای که فقط گروه‌ها و نوازندگان شناخته‌شده و حرفه‌ای در آن شرکت دارند. ما هم به همین خاطر در این فستیوال حضور پیدا کردیم. گروه کامکارها سعی کرده است تا زیباترین و شادترین کارهایش را برای مردم هنردوست در جشنواره موسیقی فجر اجرا کند.

وی افزود: عنوان اجرای پیش روی ما در جشنواره «شادمانه‌های کامکارها» است. ما سعی کردیم در بخش فارسی و هم بخش کردی، بهترین کارهایی که در گذشته اجرا شده را روی صحنه ببریم، البته قطعات جدیدی نیز برای اجرا در این کنسرت آماده شده است. جشنواره‌های دوره‌های قبل موسیقی فجر حرفه‌ای نبوده است، برای آنکه هزاران نفر در آن شرکت می‌کردند.

این هنرمند تصریح کرد: فستیوال با مسابقه فرق می‌کند، اینکه تمام شهرستان‌های ایران با چندین گروه می‌آمدند و از تهران هم بیش از 30 گروه حضور داشتند، اما سالن‌های کنسرت با 20 یا 30 مخاطب مواجه می‌شد. امسال سعی شده تا جشنواره به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کند. امیدوارم گروه‌های دیگر در سال‌های آینده شرکت کنند تا جشنواره معتبر شود.

وی در خصوص جزئیات اجرای گروه کامکارها توضیح داد: بخش اول کنسرت ما موسیقی فارسی و نه سنتی است و قسمت دوم نیز مانند همیشه به موسیقی کردی، اختصاص دارد. ما خوشحالیم که گروه کامکارها در این رویداد حضور دارند، از طرفی هم جای خوشحالی است که همه گروه‌ها این روزها کنسرت می‌دهند و شاهد ترافیک کنسرت ها هستیم. امیدوارم این روش فستیوال و انتخاب به‌جا از گروه‌ها بتواند جشنواره موسیقی فجر را به رویدادهای مشابه جهانی نزدیک‌تر کند.

هوشنگ کامکار ادامه داد: امسال، سالی تاریخ‌ساز برای ملت ایران است و اتفاقات مهمی در کشور در حال انجام است که امیدواریم جشنواره موسیقی فجر هم در این رویدادها مشارکت داشته باشد. اوضاع اردوان از نظر تنفسی بد بود و به همین خاطر به شمال سفر کرد و نتوانست در این نشست حضور پیدا کند. اردوان هم کنسرت تک‌نوازی در جشنواره خواهد داشت که حضور او نیز به خاطر تغییر رویکرد جشنواره موسیقی فجر است. او برای این اجرا قطعاتی را آماده کرده که به نظر من شاهکارهای موسیقی تک‌نوازی سنتور هستند که بخشی از آن را در آیین گشایش جشنواره دیدید که ایشان چه تکنیک‌های جدیدی را در سنتورنوازی ارائه داده است.

وی عنوان کرد: هنرمندان باید تمام سعی‌شان را بکنند که در عین ارائه صحیح تکنیک و محتوا بتوانند نظر مخاطبان را نیز جلب کنند. هر کسی که در کنسرت ما می‌آید به خاطر گروه کامکارهاست و نه به خاطر یک هنرمند یا یک خواننده. اردوان هم سعی کرده کارهایی را ارائه کند که هم در محتوا و تکنیک حرفی برای گفتن داشته باشد و هم بتواند نظر مخاطبان را جلب کند. قسمت کردی کنسرت ما در دستگاه ماهور و چهارگاه است که در آن ارسلان با عود، اردشیر با کمانچه و اردوان با سنتور قطعات کوتاهی را به‌صورت تک‌نوازی اجرا می‌کنند. صبا و هانا کامکار هم‌خوان، نیریز کامکار و سهراب کامکار به‌عنوان نوازنده پرکاشن، در کنار ما حضور دارند، ضمن اینکه چهار نوازنده مهمان هم در کنار ما هستند که آقایان امامی، تار؛ رستمیان، کمانچه؛ امید رنجبر، کمانچه و کامران مهدوی به‌عنوان نوازنده دف، ما را همراهی خواهند کرد.

این نوازنده در پایان با اشاره به نقش اصحاب رسانه در فضای موسیقی کشور، خاطر نشان کرد: امیدوارم جشنواره موسیقی فجر در سال‌های آینده اعتباری مانند جشنواره فیلم فجر پیدا کند. اصحاب رسانه نقش بسیار مهمی را در فضای موسیقی ایفا می‌کنند و شاید نقش‌ آن‌ها از بسیاری از هنرمندان و موسیقی‌دانان پررنگ‌تر باشد. اصحاب رسانه نباید اجازه دهند که هر هنرمندی هر چه دلش خواست عنوان کند و باید در مواقعی که هنرمندان ادعاهای آن‌چنانی و دروغ را مطرح می‌کنند، تحقیق کنند و مچ‌گیری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار