لاهوتی در گفت و گو با پانا:

انتقال پایتخت ممکن نیست/شهرک های اقماری از اهداف اصلی دور شده اند

خبرگزاری پانا: عضو فراکسیون شهری مجلس شورای اسلامی گفت: طرح انتقال پایتخت غیرممکن است و راهکارهایی برای حل مشکلات تهران ارائه داد.

کد مطلب: ۳۹۶۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد

مهرداد لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا گفت: طرح انتقال پایتخت کشور غیرممکن است چون کشور در شرایط اقتصادی مناسبی نیست و طرح اولیه در مجلس تغییر کرده و علاوه بر بحث انتقال پایتخت، موضوع اصلاح وضعیت موجود نیز مطرح شده است.

وی افزود: جمعیت تخمین زده شده برای پایتخت جدید از 500 هزار نفر تا سقف یک میلیون نفر است و با جابجایی یک میلیون نفر از تهران مشکلات تهران حل نخواهد شد و باید فکری اساسی کرد.

لاهوتی در ادامه گفت: بهترین راه حل مشکلات تهران اصلاح وضع موجود است، یکی از مشکلات بزرگ شهر تهران بحث حمل و نقل عمومی است، از سال 1353 مترو تهران شروع به کار کرد و چون حساسیت های پایتخت روی تهران است تا کنون فقط 60 درصد کار مترو به اتمام رسیده است و اگر نام پایتخت رو از تهران برداریم و به تبع حساسیت های آن هم از بین می رود وضع تهران خیلی بدتر از الآن خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با نگاهی به شهرهای بزرگ دنیا مثل توکیو که تنها، جمعیت ثابت آن 18 میلیون نفر است در می یابیم که با مدیریت صحیح، درست اداره می شوند، در ایران نیز به همین نحو باید کارمندان مدیریت شوند، شبکه حمل و نقل ارتقا یابد، بافت های فرسوده از بین روند و ساختمان ها مقاوم سازی شوند.

برای مهاجرت های تحصیلی ،سقف گذاشته شود

عضو فراکسون شهری مجلس شورای اسلامی گفت: برای کاهش جمعیت تهران تدابیری شد اما اجرا نشده است. باید برای مهاجرت های تحصیلی سقفی گذاشته شود به عنوان مثال از کارشناسی به بالا دانشجو پذیرفته شود یا سرمایه گزار ها کارخانجات و مراکز اشتغال در استان ها و شهرستان ها احداث کنند.

لاهوتی در ادامه گفت: تصمیمات گرفته شده را باید اجرایی کرد افرادی که لزومی ندارد در تهران زندگی کنند باید به شهرستان ها نقل مکان کنند این همان تصمیمی است که در دولت احمدی نژاد گرفته شد که کارمندان به شهرستان ها روند و مورد استقبال هم قرار گرفت اما اجرایی نشد، لازمه این کار رسیدگی به امور استان ها و شهرستان هاست که اراده ای باید ایجاد شود و مردم و مسئولان دست به دست هم دهند تا جمعیت تهران را کم کنیم.

وی ادامه داد: جمعیت غیر ثابت در تهران بسیار زیاد است چون بیمارستان ها و بازار خوب در تهران است و باید این گونه خدمات در شهرستان ها بیشتر و با کیفیت بهتری باشد.

لاهوتی در ادامه گفت: قرار بر این بود که وزارت خانه ها اختیارات خود را به استان ها واگذار کنند تا ساکنان استان ها برای انجام امور اداری مجبور نباشند که به پایتخت سفر کنند.

وی گفت: با یک دید مناسب استاندار هر استان، رئیس جمهور آن استان است و مدیران کل در استان ها قائم مقام وزیر هستند، با این شرایط لزومی ندارد برای هر کار کوچکی این افراد و یا کارشناسان آنها دائم به تهران رفت و آمد کنند.

شهرک های اقماری از اهداف اصلی دور شده اند

عضو فراکسیون شهری مجلس شورای اسلامی گفت: شهرک های اقماری ساخته شد مانند پرند، پردیس، هشتگرد که نقش خوابگاهی داشته باشند اما متاسفانه در آن مکان نیز اقدام به ساخت شهرک صنعتی شده است این یعنی جمعیتی از شهرستان ها دوباره به این شهرک ها نقل مکان می کنند و خود این شهرک ها تبدیل به شهر می شوند و در چند سال آینده دچار مشکل خواهند شد.

وی در خصوص انتقال پایتخت گفت: روزی اگر شرایط ایجاد شود این تصمیم گیری به جا است اما در حال حاضر شرایط کشور به گونه ای است که طرح انتقال پایتخت اجرایی نیست و بحث دیگر این است که پایتخت جدید اداری یا سیاسی و یا اداری- سیاسی باشد.

لاهوتی افزود: در طرح انتقال پایتخت شورایی متشکل از نماینده انحصاری از دولت و قوه مقننه تشکیل شد و این شورا تصمیم نهایی نگرفته است چون موضوع مهمی است باید از همه ابعاد مورد بررسی قرار گیرد و شهرستان هایی که پیشنهاد شده فقط در حد پیشنهاد است. در هر صورت و با هر تصمیمی که گرفته شود وضع کنونی تهران باید بهبود یابد.

وی در ادامه گفت: اراده ای باید ایجاد شود و مردم و مسئولان دست به دست هم دهند تا جمعیت تهران را کم کنیم. تهران اگر وضع موجودش بهبود یابد یکی از پایتخت های خوب دنیاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار