در پی بحران آب در هرمزگان:

از فرسودگی لوله ها تا شکستگی و قطع شدن آب در هرمزگان

خبرگزاری پانا: استان هرمزگان با توجه به خشکسالی و بارندگی های فصلی آن یکی از بحرانی ترین استان کشور به لحاظ کمبود آب اعلام شده است

کد مطلب: ۳۸۶۸۹۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا از بندرعباس ، استان هرمزگان با توجه به خشکسالی و بارندگی های فصلی آن یکی از بحرانی ترین استان کشور به لحاظ کمبود آب اعلام شده است به طوری که کاهش بارندگی و خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا از 168 حلقه چاه ، 58 حلقه به طور کامل خشک شوند و67 حلقه شور و غیرقابل استفاده بشوند و تنها 43 حلقه با ظرفیت پایین در مدار قرار داشته باشند ، سفره های زیر زمینی آب خشک شده اند و فروچاله ها در برخی نقاط هرمزگان ایجاد شدند که موجب نشست زمین شده است.


ابوالقاسم حسین پور کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی می گوید در شرایط فعلی که هنوز فصل گرما شروع نشده است تامین 3600 لیتر در ثانیه نیاز شرب شهرهای استان با کمبود مواجه است، در حالیکه این نیاز در تابستان به 4100 لیتر در ثانیه خواهد رسید. آب روستایی با شرایط حادتری مواجه است به نحوی که در حال حاضر 400 روستای استان با تانکر آبرسانی میشود.


بحران آب در 12 شهر استان از جمله شهرهای بندرعباس، بندرخمیر، بستک، جناح، تخت، قلعه قاضی، سیریک، گروک، گوهران بشاگرد، رویدر، بیکا، زیارتعلی، سندرک و احمدی از هم اکنون آغاز شده است.


عبور از این تابستان سخت تنها با تدبیر مسئولان و همراهی مردم می تواند میسر گردد.


فرسودگی لوله ها به هدر رفت آب کمک می کنند


فرسودگی لوله های انتقال آب اصلی ترین علت این هدر رفت است مشکل کهنگی لوله های آب هم اضافه می شود که افت فشار را چندین برابر می کند.

شاید مسئولین این گفته ها را تأییدنکنند دلیل کهنگی و قدیمی بودن لوله های آب ممکن است به تمام شبکه های انتقال آب سرایت کند ولی بررسی های انجام شده این نکته را یادآوری می کند که نظارت و کنترل دائم و دقیق برروی شبکه های انتقال آب می تواند کمک بزرگی بر حل مشکلات کمبود آب کند یکی از راه حل های مهم در این زمینه نشت یابی و عوض کردن لوله های قدیمی است.


جاسم جادری استاندار هرمزگان در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان خواستار رسیدگی و قطع انشعابات آب پرمصرف و بدون مجوز توسط شرکت آب و فاضلاب هرمزگان شد و عنوان کرد: میزان هدر رفت آب در هرمزگان و شهر بندرعباس نیز قابل قبول نیست و در برخی نقاط به علت شکستگی لوله و استفاده از لوله های قدیمی شاهد هدر رفت آب هستیم که این مشکلات باید اصلاح شود.


وی افزود: شهر بندرعباس بحرانی ترین شهر کشور به لحاظ کمبود آب اعلام شده و ما نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان برای تامین آب شرب این شهر اختصاص داده ایم.


بزرگترین مقام عالی اجرایی استان هرمزگان با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم آب به راحتی هدر رود، بیان داشت: مردم نباید نسبت به صرفه جویی در مصرف آب بی توجه باشند که در این راستا نیاز است فرهنگ سازی صورت گیرد و صدا وسیما نیز باید به این امر و صرفه جویی و کاهش مصرف آب کمک کند.


هرمزگان خشک ترین استان کشور


معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: براساس آمارهای ثبت شده درایستگاههای هواشناسی هرمزگان از ابتدای مهرماه تا پایان اسفندماه سال گذشته در مجموع 59 میلی متر بارندگی صورت گرفته است.

این مقام مسوول در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تاکید کرد: به توجه به آمارهای منتشره تایید شده طی سال آبی جاری(مهر93تامهر94) این استان با دریافت کمترین میزان بارندگی کم بارش ترین و خشک ترین استان کشورمعرفی شده است.


جهت صرفه جویی در مصرف آب فاضلاب شهری تصفیه شود


با توجه به خشکسالی و وضعیت بحرانی که هم اکنون در آن قرار گرفته ایم مسئولین برای تصفیه فاضلاب شهری چاره ای بیاندیشند. ورود فاضلاب شهری به دریا رنگ آن را زشت می کند و به مرور زمان از از جذب گردشگران به هرمزگان کاسته و خطرات جدی آبزیان را تهدید و آب دریا را آلوده می کند و در نهایت شاهد به وجود آمدن کشند قرمز می شویم.


اگر بیاندیشیم با تصفیه ی فاضلاب شهری می توان از آن در فضای سبز هرمزگان و صنایع و جاهای دیگر استفاده کرد و نه تنها از ورود آن به دریا و خطرات احتمالی جلوگیری می شود در صرفه جویی آب هم کمک بسیاری می کند.


میناب خشک شد تا بندرعباس سبز شود

میرزاحسین معتمدی‌فر امام جمعه میناب در خطبه های نماز جمعه شهرستان میناب در سال جاری گفت: یکی از عجایبی که در این مدت اتفاق افتاده ، این است که آب سدی کهاز آن مردم میناب است به خوده مینابی ها داده نمی شود.


خطیب جمعه میناب بیان داشت: از زیر پای این مردم آب مکیده می شود و به بندرعباس فرستاده می شود، ولی برای مردم میناب نیست.


میرزاحسین معتمدی‌فر از وضعیت بحرانی آب در این منطقه خاطر نشان کرد: در حالی که بحران بی آبی مینابی را از پا در آورده است اگر اعتباری هم برای خشکسالی و آب در نظر گرفته شود برای بندرعباس است، در واقع وضعیت ما بحرانی نیست ولی با بردن آب میناب ما را دچار بحران می کنند.


امام جمعه شهرستان میناب گفت: ما خشک شدیم تا بندرعباس سبز شود، نخل های میناب ، انبه های آن و باغات خشک شدند تا چمن بندرعباس سرسبز باقی بماند ما داریم از بی توجهی رنج می بریم و مسئولین باید توجه ویژه ای به این امر داشته باشند.


گزارش از خبرنگار علی کریمی حاجی خادمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار