استاندار چهارمحال و بختیاری:

بهترین راه برای رفع مشکل نقل و انتقال معلمان بومی‌گزینی است

خبرگزاری پانا:استاندار چهارمحال و بختیاری در نشست شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: بومی‌گزینی بهترین راه برای رفع مشکل نقل و انتقال معلمان است و امیدوارم با همکاری تمامی مسئولان این مشکل برطرف شود.

کد مطلب: ۳۶۸۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا،قاسم سلیمانی‌دشتکی امشب در نشست شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: توجه به دانش‌آموزان استثنایی بحث بسیار مهمی است و از این‌رو باید برنامه‌ریزی‌های لازم در دستور کار قرار گیرد.
وی تصریح کرد: برای تجهیز مدارس استثنایی این استان مشکلات زیادی وجود دارد و از این رو تمامی مسئولان ذیربط باید برای رفع این مشکلات تمام تلاش خود را به کار گیرند.
این مسئول از تمایل خود برای کمک به مدارس استثنایی خبر داد و افزود: سرانه دانش‌آموزان شبانه‌روزی در استان چهارمحال و بختیاری بسیار کم است و باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم برای رفع این مشکل اساسی در دستور کار قرار گیرد.
وی در ادامه به تشکیل کارگروهی برای رفع مشکل سرانه دانش‌آموزان شبانه‌روزی خبر داد و بیان داشت: در خصوص نقل و انتقال معلمان رویکرد به سمت بومی‌گزینی است.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: بومی‌گزینی بهترین راه برای رفع این مشکلات است و امیدواریم با کمک و همکاری همه مسئولان مربوطه این مشکل برطرف شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: قول وزیر آموزش و پرورش برای اختصاص 40 میلیارد ریال به آموزش و پرورش استان، هنوز تحقق پیدا نکرده است.
قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: علی اصغر فانی، سال گذشته در سفر به شهرکرد در همین شورا قول اختصاص این رقم به استان را داد اما برغم پیگیری صورت گرفته، تاکنون این مبلغ به آموزش و پرورش این استان اختصاص داده نشده است.
سلیمانی دشتکی افزود: البته هفته گذشته، وزیر آموزش و پرورش قول داد که 20 میلیارد ریال از این مبلغ را در تیر سالجاری به استان اختصاص دهد.
وی تصریح کرد: مسوولان آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری برای دریافت این مبلغ باید اقدام لازم را از طریق وزارتخانه انجام دهند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری در جلسه شورای برنامه ریزی آموزش و پرورش گفت:آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی نقش بسیار مهمی دارد به طوریکه تمام افرادی که در سایر دستگاه ها فعالیت می کنند تربیت شده آموزش و پرورش می باشد و هر چه تربیت دانش آموزان صحیح تر باشد در آینده جامعه سالم تری خواهیم داشت.
بهروز امیدی افزود:آموزش و پرورش در بحث نیروی انسانی با مشکل مواجه است و از سال 89 تا کنون سالانه هزار نفر از سیستم آموزش و پرورش خارج شده است و یک نیرو هم وارد سیستم آموزش و پرورش نشده است.
وی با بیان اینکه سیاست آموزش و پرورش در جذب نکردن نیروی جدید صرفه جویی اقتصادی است افزود:در این سالها ساعت های حق التدریس نیز کم شده است.
امیدی افزود: آموزش و پرورش در برخی مناطق با کمبود نیروی انسانی و در برخی مناطق با مازاد نیرو مواجه می باشد که برای رفع این مشکل راهکارهایی باید در نظر گرفت.
وی اظهار کرد: 99 درصد اعتبارات آموزش و پرورشَ برای امور پرسنلی و تنها یک درصد برای سایر امور اختصاص پیدا می کند.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: طبق قانون، شهرداریها باید تا 5 درصد از محل عوارض دریافتی خود را به آموزش و پرورش بپردازند.
بهروز امیدی هفشجانی اضافه کرد: شهرداریهای چهارمحال و بختیاری سال گذشته یک میلیارد و 430 میلیون ریال به آموزش و پرورش پرداختند که این مبلغ بسیار کمتر از میزان 5 درصد سهم از محل عوارض دریافتی بود و آموزش و پرورش این استان را جزو استانهای آخر کشور در این زمینه قرار داد.
وی افزود:طبق تفاهم نامه ای که وزارت آموزش و پرورش با وزارت کشور منعقد کردند که طبق آن دستگاه های مختلف همکاری هایی با آموزش و پرورش داشته باشند.

عملیاتی کردن تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با وزارت کشور در استان
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: تفاهمنامه همکاری بین وزارتخانه های کشور و آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده است.
زهرا حبیبی آلیکوهی عنوان کرد: در این تفاهمنامه، وظایف دستگاه های مرتبط با شورای آموزش و پرورش، بر اساس نظریه های علمی و کارشناسی، بطور کامل بررسی و دستورالعمل قانونی در این راستا تنظیم شده است.
وی ادامه داد: این دستورالعمل به منظور اجرا شدن به دستگاه های اجرایی مرتبط با شورای آموزش و پرورش ابلاغ می شود.
براساس دستور استاندار چهارمحال و بختیاری، مقرر شد تا برخی از اعضای شورای آموزش و پرورش، به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و شهرداران، در کارگروهی ویژه برای مشخص کردن سهم آموزش و پرورش، از محل 5 درصد عوارض دریافتی شهرداریها، اقدامات لازم را انجام دهند.
همچنین مقرر شد تا نتیجه این بررسی کارشناسی تا 9 روز دیگر آماده و در نشست شورای بعدی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ارائه شود.

85 درصد نوآموزان سنجش شده با مشکلات دهان و دندان مواجه هستند
رئیس آموزش و پرورش استثنایی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: 85 درصد از نوآموزان مورد ارزیابی با مشکل دهان و دندان مواجه بودند که باید این مسئله را جدی دانست و برای حل این مشکل در آینده برنامه‌ریزی کرد.
خداکرم حیدری در نشست شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: آموزش و پرورش پله‌ توسعه هر کشور است.
وی آموزش و پرورش را متعلق به همه دانست و گفت: نباید این موهبت را تنها برای گروه خاصی بدانیم بلکه باید زمینه را برای استفاده متعارف همه اقشار جامعه از این مهم را فراهم کنیم.
این مسئول، عمده فعالیت آموزش و پرورش استثنایی را سنجش سلامت نوآموزان در بدو ورود به دبستان دانست و ادامه داد: سنجش افراد شامل بینایی سنجی، شنوایی‌سنجی و... است.
حیدری هدف این تست را جلوگیری از بروز و تشدید بیماری‌ها عنوان کرد و افزود: کاری که از معلمان معمولی برنمی‌آید در مدارس استثنایی در حال انجام است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: نوآموزانی که در سال 91-92 سنجش شده 15 هزار و 782 نفر بودن که از این تعداد 96.8 درصد آن‌ها در مدارس این استان ثبت‌نام کرده‌اند.
وی آمار دانش‌آموزان سنجش شده در سال 92-93 را 16 هزار و 192 نفر و تعداد ثبت‌نام شده‌ها را 99 درصد و این تعداد برای سال 93-94 را 16هزار و 532 نفر و تعداد ثبت ‌ام شده 99.5 درصد عنوان کرد و ادامه داد: کل نوآموزان مورد ارزیابی اولیه در سال 94 حدود 16 هزار و 532 نفر است که 14هزار و 601 نفر آن ارجاع به مدارس عادی و یک هزار و 931 نفر آن ارجاع به مرحله تخصصی شده‌اند.
این مسئول در ادامه گفت: بعد از انجام مراحل تخصصی 713 نفر به مدارس عادی بازگشت داده شده و مابقی وارد مدارس استثنایی می‎شوند.
حیدری به افزایش وزن در مناطق شهری اشاره کرد و بیان داشت: دلیل این امر افزایش مصرف فست‌فودها، زندگی‌های آپارتمانی و بازی‌های کامپیوتری است.
وی تبیین کرد: 85 درصد از نوآموزان مورد ارزیابی با مشکل دهان و دندان مواجه بودند که باید این امر را جدی پنداشت و برای حل این مشکل در آینده برنامه‌ریزی کرد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی چهارمحال و بختیاری در پایان مشکلات آموزش و پرورش استثنایی را هزینه‌بر بودن نگهداشت، آموزش، توانبخشی و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دانست و افزود: محدودیت‌های فضاهای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی هزینه‌های ایاب و ذهاب را افزایش و درصد پوشش تحصیلی را کاهش داده است.


نباید مشکلات معلمان به بازنشستگی پیش از موعد آنان منجر شود
نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید مشکلات معلمان باعث بازنشستگی‌های پیش از موعد آنان شود.
حمیدرضا عزیزی در نشست شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: نباید مشکلات معلمان باعث بازنشستگی‌های پیش از موعد آنان شود.
وی بازنشستگی‌های پیش از موعد در آموزش و پرورش را باعث کمبود نیرو دانست و ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی مناسب در این اداره‌کل از نقل و انتقالات بی‌رویه جلوگیری شود.
این مسئول با بیان اینکه باید نقل و انتقالات در آموزش و پرورش به صفر برسد تاکید کرد: در برخی از مناطق مقرر شده معلمان خارج از مقررات بومی شوند.
عزیزی کمبود سرانه دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی را مشکل بزرگی دانست و افزود: متاسفانه در مدارس ما نشانه‌هایی از سوءتغذیه به چشم می‌خورد و این مشکل در مدارس شبانه‌روزی حادتر است.
وی کمبود ویتامین دی و آهن در بین دختران دبیرستانی را نگران کننده دانست و بیان داشت: تعداد کلاس‌های درسی در شهرها مازاد و در روستاها کم است و باید مسئولان در این زمینه اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند.
نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معلمان پروازی خاطرنشان کرد: این اقدام باعث خروج پول از استان می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار