زنگنه در افتتاح نمایشگاه نفت عنوان کرد:

اعتبار 100 میلیاردی برای توسعه پروژه های نفتی همراهی مجلس با دولت

خبرگزاری پانا: وزیر نفت با بیان اینکه بخشی از برنامه های در دست اقدام صنعت نفت از نمایشگاه سال گذشته تا کنون محقق شده است، گفت: مجلس با تصویب 100 میلیارد دلار اعتبار به صنعت نفت کمک کرد تا تمام برنامه های مهم و کلان را تا حد توان اجرایی کنیم.

کد مطلب: ۳۴۵۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش اظهار کرد: مطالبی در صنعت نفت را مطرح می کنم که به مسائل ما با طرف های قراداد ما مربوط می شود.

وزیر نفت با یادآوری موفقیت های سال گذشته در صنعت نفت، عنوان کرد: با اتمام پنج فاز از پارس جنوبی حدود 125 میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت شبکه گاز کشور افزوده شد و این اقدام مهم دستاورد شما صنعتگرانی هست که اینجا حضور دارید و از شما تقدیر می کنم که چنین افتخاری را در سخت ترین شرایط برای کشور به ثبت رساندید.

زنگنه با بیان بخش از صحبت های خود در نمایشگاه سال گذشته، گفت: د رسال 93 موضوع سرمایه گذاری های جدیدی را مطرح کردم و هم اکنون بخشی از آن برنامه ها محقق شده است مانند ساخت یک فراگیر پایشی برای تولید میعانات گازی با ظرفیت 480 هزار بشکه در عسلویه بود برای پالایش میعانات گازی بود که خرداد ماه به بهره بردای می رسد.

وی با بیان اینکه طرح های توسعه ای غرب کارون با سرعت خوبی پیش می رود، گفت: تبادل نظرهایی با انجمن های صنفی حرفه ای داریم و شرایط رقابت و فضای کسب و کار را برای شرکت های ایرانی بهبود می بخشیم و یک بخشنامه ای را در این خصوص ابلاغ کردم تا الزام به دعوت از شرکت های داخلی در مناقصه ها فراهم شود.

وزیر نفت، با توجه به هزینه های حمل و نقل و محاسبه نرخ ارز و هزینه های گمرک گفت: برای تولید کنندگان داخلی تمام این موارد را مورد نظر داریم و این مهم را با مسئولیت خودم اجرا کردم تا در رفقابت تولید کنندگان تا 30 درصد سود ببرند.

زنگنه شفاف بودن مناقصه ها را هم از دیگر برنامه های مهم وزارت نفت در توسعه بازار رقابتی دانست و افزود: علاوه بر این اقدام ها به داوری و نهاد مرتبط با این موضوع در اتاق بازرگانی توجه کردیم و خودمان یک حل و فصل را برای ثبت ضمانت نامه های پیمانکاران در نظر داشتیم.

وی ادامه داد: از دیگر مواردی که در سال 94 نهایی خواهیم کرد ساخت داخل کالاهای پرمصرف و مورد نیاز همچون مته حفاری، تجهیزات سر چاهی، پمپ های درون چاهی، انواع شیرهای کنترلی ، انواع لوله های جداری بدون درز، الکترو موتروهای ضد انفجار، پمپ ها، فولادهای آلایاژی و پیگ های هوشمند را به عنوان 10 قلم کالای پر مصرف با تکیه بر فناوری بومی در رأس برنامه قرار دادیم.

وزیر نفت تصریح کرد: رفع تحریم ها به معنی رهاسازی فرصت پیش آمده در زمینه تقویت تولید ساخت داخل نیست و ما اجرای اقتصاد مقاومتی را با حداکثر توان اجرا می کنیم تا فناوری ملی عمق سازی کنیم و با رفع تحریم ها از این فرصت برای صاحب برند شدن بهره برداری کنیم چرا که صنایع ما در این سالهای تحریم قوی شدند و ما باید صنایع داخل را تقویت کنیم.

زنگنه دسترسی به بازارهای جهانی را از دیگر دستاوردهای شرایط اقتصادی و صنعتی پس از رفع تحریم ها دانست و ادامه داد: توجه به شرکت های مهندسی و ساخت پس از رفع تحریم تقویت بازار داخل را موجب می شود.

وی خاطر نشان کرد: پیمانکاران ما در کارهای کوچک خیلی موفق نخواهند شد از سویی مجلس 100 میلیارد دلار مجوزی دادند که بر اساس آن موانع تولید رفع شود و این موضوع مجوزی برای توسعه کشور است و در سال گذشته کمک شایانی به صنعت نفت شد.

وزیر نفت در ادامه توسعه نفت را در گرو توسعه تمام صنایع مرتبط با صورت مستقیم و غیر مستقیم خواند و اظهار داشت: برای این مهم که موانع تولید را بر طرف کنیم امسال تحت عنوان ماده 15 و سال گذشته تحت عنوان بند قاف تبصره 2 بودجه 93 از محل های صرفه جویی هزینه های توسعه را تأمین کردیم.

زنگنه همچنین به موضوع انرژی پاک نیز اشاره کرد و گفت: حمایت از موتور سیکلت برقی، اتوموبیل برقی را در برنامه داشتیم و از سویی به گاز فلر برای افزایش بهره وری در تولید برق و صادرات آن توجه ویژه ای داشتیم که بی سابقه در عمر صد ساله نفت بود.

وی تأکید کرد: ما توانایی شکستن تحریم هستیم و البته با عزت تعامل خود را با جهان ادامه می دهیم تا طرح های عظیم نفت، گاز و پتروشمیی را در جهان عرضه کنیم و در این شرایط به آینده ای حرکن می کنیم که حرف اول را در منطقه بزنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار