نگاهی به فعالیت هنری مرضیه برومند/

پایه گذاری گروه نمایشی کودک در تلویزیون/ماندگار شدن مدرسه موش ها و آرایشگاه زیبا

خبرگزاری پانا: مرضیه برومند عضو پایه گذاران گروه نمایشی کودک در تلویزیون و نخستین گروه تئاتر کانون پورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 50 است.

کد مطلب: ۳۳۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، مرضیه سادات برومند یزدی فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال 52 بوده و عضو پایه گذاران گروه نمایشی کودک در تلویزیون و نخستین گروه تئاتر کانون پورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 50 است.

برومند از سال 47 با بازی در نمایش تلویزیونی استراحت در طبقه بالا کار خود را آغاز کرد و با نمایش های امشب از خود می سازیم 1348؛وای بر مغلوب1349؛ سفر خوش1349 ادامه داد و از سال 1352با اجرای نمایش حقیقت و مرد دانا نوشته بهرام بیضایی به عنوان پایان نامه عملی به فعالیت در تئاتر پرداخت و در سال 1354 به گروه تئاتر پیاده پیوست.

برومند از سال 1349 در نمایش های کدو قلقله و دیو؛ آنتیگون؛ پنبه دان؛ کلاه و شال واره؛ دزد و رنگ قرمز؛ الدوز و کلاغ ها و داستان های ضحاک بازی کرد و از سال 1360 کار عروسکی تلویزیونی را آغاز کرد.

مدرسه موش ها(1360) دیو چو بیرون رود(1361)؛ یک دو باهم(1363) زیر گنبد کبود(1367 و 1374) خونه مادر بزرگه 1366 قصه های تا به تا 1374از کارهای برومند در حوزه کودکان بود.

وی همچنین سریال های موفق آرایشگاه زیبا سال 1370 و خودرو تهران 11سال 1376 را به رشته تحریر در آ ورد.

برومند بیشترین فعالیتش مربوط به حوزه تئاتر و نمایش های عروسکی می شود چرا که معتقد است انتقال از عروسک گردان به عروسک یک اصل اساسی است و برای بیان احساس عروسک باید قواعدی را اجرا کند که به تجربه او بستگی دارد.

*فعالیت سینمایی

فعالیت سینمایی برومند پس از بازی در فیلم دایره مینا داریوش مهرجویی در سال 1353و مجموعه تلویزیونی سلطان صاحبقران علی حاتمی در سال 1354شامل کارگردانی شهر موش ها، الو و الو من جوجو ام و مربای شیرین است.

هدف اصلی برومند در مجموعه های تلویزیونی و فیلم هایی که برای کودکان ساخته پرهیز از شعار و نصیحت، شاد و سرگرم کردن آن هاست.

به گفته برومند در سال های قبل از انقلاب فیلم کودکان برای فیلم سازان محملی بود تا حرف هایی بزنند که ربطی هم به کودکان نداشت و نمی توانستند در فیلم های بلند سینمایی بزنند، و در سال های دهه 1360 و 1370 چون نمی توانستند در فیلم های مربوط به بزرگسالان از موسیقی استفاده کنند به سراغ فیلم های شاد کودکان رفتند.

از نظر برومند اغلب چنین فیلم سازانی هدف های سودجویانه داشتند.

او گرفته است: «وقتی فیلمساز یا تهیه کننده می نشیند و چرتکه می اندازد اگر فلانی و فلانی و فلانی را کنار هم بگذارم فیلم می فروشد، این دیگر سینمای کودک و نوجوان نیست».

برومند وقتی شهر موش ها را ساخت هدفش پیوستن به جرگه فیلمسازان حرفه ای نبود. او و دوستانش تصمیم داشتند چیزهایی را تجربه کنند تا در تلویزیون امکانش نبود اما برومند خیلی زود، با وجود چندین تجربه موفق و ناموفق در کارنامه حرفه ای خود، از سینما خسته شد و به رغم حضور گه گاهی اش در سینمای تجاری به تلویزیون بازگشت.

به گفته برومند در تلویزیون راحت تر هستم.

برومند موفق شد در فعالیت هنری خود عروسک های محبوبی چون کپل مدرسه موشها و زی زی گولو در قصه های تا به تا خلق کند. عروسک های او چنان شهرتی یافتند که خیلی زود مشابه های آنان ساخته شد و یا تصویر عروسک ها بر روی هر وسیله که مورد استفاده کودکان و نوجوانان بود نقش زده و روانه بازار شد.

برومند همچنین در مجموعه های تهران 11 ، آرایشگاه زیبا وهتل شخصیت های زنده ای آفرید که به سرعت با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده اند.ویژگی این مجموعه ها استفاده از متن قوی و پرداخت شده، رویدادهای عجیب و در عین حال قابل باور، عنصر طنز و شخصیت هایی که به نحوی پروده شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار