تولید 10 درصد بذر سبزی و صیفی 33 میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد

خبرگزاری پانا: قائم مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون 10 درصد بذر مورد نیاز سبزی و صیفی در داخل تولید می شود و 33 میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.

کد مطلب: ۳۲۵۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، جهانگیر عرب، با اشاره به اینکه سالانه بیش از 300 میلیون دلار بذر سبزی و صیفی وارد می شود افزود: براساس اطلاعات موجود سالانه 70 میلیون دلار بذر خیار، 100 میلیون دلار بذر گوجه فرنگی و 150 میلیون دلار نیز بذر سایر محصولات سبزی و صیفی وارد کشور می شود که عدد بزرگی است اما با افتتاح مرکز تولید بذرسبزی و صیفی در استان البرز در مرحله اول 10 درصد از بذر مورد نیاز در این واحد تولید و 33 میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد.

وی گفت: برای تامین بذر سبزی و صیفی در کشور به 5 واحد تولید بذر نیاز داریم که براساس برنامه ریزی های انجام شد قرار است تا 5 سال آینده 40 تا 50 درصد بذر مورد نیاز را تولید و تامین کنند.

قائم مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از تولید نهال های استاندارد خبر داد و افزود: از سال آینده باغداران نهال های استاندارد و مناسب با شرایط آب و هوایی و خاک منطقه خود را دریافت خواهند کرد.

عرب گفت: این نهال ها که از لحاظ سلامت به تایید سازمان حفظ نباتات می رسد در موسسه تحقیقات علوم باغبانی تولید می شود.

وی افزود: نهال های جدید به خشکی، کم آبی، بیماریها و آفات ناشی از خشکی و شوری خاک مقاوم اند و به لحاظ کیفیت و میزان تولید نیز میوه آنها در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد.

قائم مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نهال های جدید قرار است در قالب برنامه 3 ساله تولید و جایگزین گونه های قدیمی شود.

عرب افزود: نهال های جدید به لحاظ همزمانی در زمان برداشت و یکنواختی در اندازه و وزن از نظر اقتصادی به صرفه است و سبب کاهش هزینه های تولید، کاهش مصرف سم و کود و کاهش هزینه کارگری برای باغدار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار