مدیرکل هواشناسی اردبیل:

رادار پیشرفته هواشناسی در شهرستان گرمی نصب می‌شود

خبرگزاری پانا:مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: سال آینده با خرید و نصب رادار پیشرفته هواشناسی در منطقه شون دره‌سی گرمی زمینه برای ارائه اطلاعات به روز هواشناسی در اردبیل مهیا خواهد شد.

کد مطلب: ۳۰۳۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، علی دولتی‌مهر اظهار داشت: با توجه به کوهستانی بودن استان و همچنین همجواری با استان‌های با اقلیم و شرایط خاص و وقوع بلایا و حوادث مختلف طبیعی و غیرطبیعی که اغلب منشاء آن تغییرات جوی و اقلیمی است تلاش می‌کنیم در بحث پیشگیری از وقوع این آسیب‌ها زمینه خوبی را برای اطلاع‌رسانی و پایش‌های هواشناسی فراهم کرده و امکان اطلاع‌رسانی دقیق از اوضاع هواشناسی فراهم آید.

وی افزود: سازمان هواشناسی با تامین اعتبار نسبت به خرید این رادار پیشرفته اقدام کرده و امیدواریم اوایل سال آینده با خریدی که از یکی از کشورهای غربی انجام می‌شود شاهد نصب و تجهیز رادار در منطقه شون دره‌سی گرمی باشیم که مقدمات نصب در این منطقه نیز در حال انجام است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: بیش از 20 منطقه را در نصب این رادار مورد ارزیابی قرار دادیم و بالاخره به این نتیجه رسیدیم که بهترین منطقه همان شون دره‌سی گرمی است که امکان پوشش تمام مناطق همجوار و امکان ثبت و ارائه اطلاعات دقیق را دارد که در این مکان‌یابی 20 درصد از مناطق استان شامل مناطق جنوبی خارج از پوشش رادار است که دلیل آن به توپوگرافی و جغرافیایی منطقه برمی‌گردد و مکان رادار مناسب‌ترین مکان است چرا که جنوب استان در نقطه کور واقع شده و نصب رادار بعد از مطالعات گسترده در بهترین محل انجام می‌شود.

دولتی‌مهر تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای نصب این رادار را یادآور شد و بیان کرد: نیمی از هزینه‌های نصب این تجهیزات را قرار است مسئولان استانی و نیم دیگر را مسئولان کشوری عهده‌دار شوند که امیدواریم با این امر زمینه پایش عمودی جوی و اقلیمی فراهم آمده و پیش‌بینی‌های ما مدت زمان کوتاه و بلند مدتی را شامل می‌شود که قطعا این امر در توسعه بخش‌های مختلف و جلوگیری از آسیب‌ها و خطرات موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: با این پیش‌بینی‌ها در کوتاه مدت، میان مدت و حتی بلند مدت قادر خواهیم بود اطلاع‌رسانی‌ها را به زارعان و باغداران در صیانت و حفاظت از محصولات کشاورزی انجام داده و بهبود مدیریت منابع آب و ارتقای امنیت حمل و نقل هوایی و جاده‌ای را شاهد باشیم.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در مورد فعالیت چهار ایستگاه هواشناسی در گردنه‌های اصلی استان نظیر اسالم، حیران، صائین و کجل گفت: البته دو مورد از این ایستگاه‌ها فعال بوده و دو مورد نیز تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شوند.

دولتی‌مهر ادامه داد: در برنامه توسعه ششم قرار است سه نقطه جاده‌ای استان نیز مجهز به ایستگاه‌های هواشناسی شوند تا بتوانیم زمینه حرکتی خوب و موثر را در پایش اطلاعات هواشناسی شاهد باشیم.

وی فعال بودن دو ایستگاه فرودگاهی و دو ایستگاه کشاورزی را یادآور شد و افزود: در استان 14 ایستگاه باران‌سنجی خودکار و 50 ایستگاه باران‌سنجی سنتی داریم و در تلاش هستیم ایستگاه‌های هواشناسی را در گردنه‌های صائین، کجل، حیران و اسالم تقویت کنیم.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در پایان از نصب تابلوهای اطلاعاتی در مورد وضعیت جوی در ورودی و خروجی جاده‌ها خبر داد و گفت: با این کار اطلاعات به روز در مورد تغییرات جوی در اختیار هموطنان قرار می‌گیرد تا قبل از آغاز سفر بتوانند از این شرایط و وضعیت جوی اطلاع به دست آورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار