کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با پانا:

یکی از شایع ترین دردهای شکمی، نفخ است

خبرگزاری پانا: کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه یکی از شایع ترین دردهای شکمی، نفخ است گفت: مصرف غذاهای باددار و نفاخ باعث دل درد و ایجاد گاز معده می شود و با ترشح نشدن مناسب آنزیم های دستگاه گوارش، می تواند منجر به ایجاد نفخ شود.

کد مطلب: ۳۰۲۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد

زهرا دلاوری در گفت‌ و گو با خبرنگار پانا، افزود: بیمار برای جلوگیری از این عارضه باید از خوردن غذاهای نفاخ مانند حبوبات پرهیز كند و اگر به تركیباتی مانند شیر حساسیت دارد به پزشك مراجعه نماید چرا كه امكان دارد به اختلال در جذب لاكتوز دچار شده باشد كه این بیماران مبتلا به اسهال و نفخ شكم می شوند.
وی ادامه داد: دلایل معمول نفخ شکم شامل هوای بلعیده شده، غذاها و نوشیدنی ها، یبوست، داروها و یا مکمل های دارویی، بیماری های خاص و تغییرات در سطح هورمونی می باشد.
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: با مصرف بعضی میوها و رژیم غذایی روزانه، به راحتی بیماری خود را درمان کنیم که این میوه ها شامل، کیوی، چای سبز، زرد چوبه، موز، دوغ، گشنیز، زنجبیل، خربزه، رازیانه، شوید، بابونه، ریحان، سیر، نعناع و مریم گلی می باشند.
دلاوری تأکید کرد: از مصرف بیش از حد قهوه خودداری كنید و چای نعناع، رازیانه و بابونه بنوشید. این نوع چای های گیاهی در رفع نفخ مؤثرند، میوه و سبزی های سفت را با آب یا بخار بپزید یا به صورت خرد شده و رنده شده بخورید.
وی اظهار داشت: در صورت احساس نفخ در قبل یا دوران قاعدگی، از مواد غذایی حاوی كلسیم، منیزیم و ویتامین ب كمپلكس استفاده كنید، در مصرف لبنیات محتاط باشید در صورت ایجاد نفخ با مصرف این موادغذایی انواع بدون لاكتوز آن را مصرف كنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار