معاون آموزش و پرورش آذربایجان غربی:

باید از رشد آمار بی‌سوادی در آذربایجان غربی جلوگیری کرد

خبرگزاری پانا: معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: باید از رشد آمار بی‌سوادی در این استان جلوگیری به عمل آید.

کد مطلب: ۲۶۹۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمدرضا نجفی، در یک گفت و گوی خبری اظهار داشت: باید در راستای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی و توسعه سوادآموزی در مناطق مختلف آذربایجان غربی برنامه‌ریزی منسجمی صورت گیرد، تا از این رهگذر معضل اجتماعی به معنای واقعی در عمل از جامعه ما ریشه‌کن شود.

وی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی برای نوآموزان و فرهنگیان، با اشاره به اینکه در این ارتباط یک نوع تهدید و نگرانی جدی دیده می‌شود، افزود: این قبیل ابراز نگرانی‌ها وجود دارد، که ضمن تلاش برای آموزش افراد بی‌سواد و با سواد کردن آنها، کسان دیگری جای آنها را گرفته و همچنان استان ما در این معضل باقی بماند.

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی آشنا شدن اقشار مختلف مردم با حقوق و تکالیف را از برکات مهم و نتایج مثبت سوادآموزی دانست، ادامه داد: اقشار مختلف مردم در صورت کسب سواد و به دست آوردن توانایی خواندن و نوشتن به طور قطع بهتر از سابق با حقوق و وظایف خود آشنایی پیدا می‌کنند.

نجفی با اظهار به اینکه آماده شدن اقشار مختلف جامعه برای فعالیت در بخش‌های متعدد و اتخاذ تصمیمات مختلف زندگی، کاهش معضل‌‌های اجتماعی و آسیب‌های گوناگون از جمله برکات سوادآموزی برشمرد، بیان داشت: برای آگاه شدن هرچه بیشتر آحاد جامعه به طور مستمر با همت مضاعف باید تلاش شود.

این مسئول با بیان اینکه با افزایش میزان آگاهی جامعه و شعور اجتماعی به طور قطع همان میزان ناهنجاری اجتماعی کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: پیامدهای مثبت و تاثیرات مختلف سوادآموزی در شئون مختلف اجتماعی همواره باید توسط اصحاب رسانه تبیین و اطلاع‌رسانی شود.

وی جذب افراد و ایجاد انگیزه بین آنها برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی را از مهم‌ترین مشکلات این مجموعه در راستای عبور از شرایط فعلی برشمرد و عنوان کرد: متاسفانه افراد بی‌سواد نسبت به این وضعیت خود هیچ گونه نارضایتی نداشته و برای یادگیری در خود نیاز چندانی احساس نمی‌کنند.

نجفی از جمله تهدیدها و نگرانی‌های موجود در این زمینه را مسدود نشدن مبادی ورودی بی‌سوادی و وجود داشتن افراد بازمانده از تحصیل دانست و گفت: افراد بی‌سواد برای یادگیری خواندن و نوشتن هیچ گونه در خود احساس نیازی را تجربه نمی‌کنند، زیرا به راحتی درراستای تامین حوائج خود قدم برمی‌دارند.

این مقام مسئول اجباری شدن باسوادی برای دریافت برخی از خدمات مانند صدور گواهی نامه رانندگی را یکی از راهکارهای موجود برای ایجاد انگیزه بین مردم عنوان کرد، بیان داشت: چنانچه محدودیت و الزامات مختلف برای این قشر از جامعه توسط دستگاه‌های اجرایی فراهم شود، ناگزیر به سمت سوادآموزی گرایش پیدا می‌کنند.

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی از پایین بودن سطح مشارکت فعالان در رسانه‌‌های جمعی برای انجام امور اطلاع رسانی، تبلیغی و ترویجی اظهار تاسف کرد، متذکر شد: رسانه‌های مختلف به ویژه صدا و سیما در صورت همکاری با این سازمان تا اندازه زیادی می‌تواند راهگشا باشد.

وی ضمن ابراز نگرانی از کم توجهی گروه‌های اجتماعی نسبت به مقوله سوادآموزی در مناطق مختلف آذربایجان غربی، عنوان کرد: با تعامل و همراهی نهادهای مختلف تا اندازه زیادی در ریشه‌کن‌سازی و کم کردن آمار بی‌سوادان موجود گام‌های بلندی برداشته می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار