رئیس اتاق بازرگانی اعلام کرد:

رتبه 123 تورم ایران در بین 148 کشور جهان / ضرورت ساماندهی و کاهش مقررات اقتصادی

خبرگزاری پانا: رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر ضرورت ساماندهی و کاهش مقررات اقتصادی گفت : از نظر تورم مقررات رتبه 123 را در میان 148 کشور دنیا داریم .

کد مطلب: ۲۶۱۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، غلامحسین شافعی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه در دولت و مجلس و همچنین اتاق بازرگانی موضوع مقررات زدایی مطرح است ، افزود : البته مداخله دولت در اقتصاد نباید از موضع سیاست گذاری به گونه ای باشد که کسب و کار از حرکت بماند و هزینه های زیادی متوجه تولید شود.
وی اضافه کرد : نخستین اثر تورم مقررات ، رویگردانی فعالان اقتصادی و تولیدی از فعالیت های شفاف و رفتن به سوی فعالیت های غیرشفاف است.
شافعی با اشاره به اینکه از نظر تورم مقررات رتبه 123 را در میان 148 کشور دنیا داریم ، گفت : آنقدر پیچیدگی در مقررات زیاد است که نمی توان امید داشت در زمان مورد نظر به نتیجه مطلوب دست یابیم ، البته زمانی نتیجه دلخواه حاصل می شود که معکوس حرکت کنیم یعنی مقرراتی تدوین کنیم و سپس مقرراتی را که با مقررات جدید منافات دارد ، حذف شود.
وی افزود : گرجستان که در سال 2006 رتبه 112 را داشت با مقررات زدایی این رتبه را در سال 2014 به رتبه 8 رساند و تعداد مجوزها نیز در این کشور از 909 مورد به 159 مجوز کاهش یافت.
شافعی اضافه کرد : اگر قرار باشد در زمان مناسب به نتیجه مطلوب دست یابیم ، دولت بخش خصوصی، تعاونی و همه ذینفعان باید در کنار هم تدوین تازه ای از مقررات را اغاز کنند و برای قوانین مخل ، چاره اساسی بیندیشند.
شافعی گفت : معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی ماموریت دارد و با مطالعه تجربه موفق کشورها در بهبود فضای کسب و کار و با همفکری با اعضای اتاق بازرگانی مدل جدیدی را ارائه کند.
رئیس اتاق بازرگانی درباره برنامه ششم نیز گفت : بخش خصوصی در همه کمیسیون های تدوین آن حضور دارد.
همچنین قرار است اتاق های اصناف ، تعاون و بازرگانی دیدگاه های خود را در تدوین برنامه ششم ارائه کنند که در این باره در معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی کمیته ای تشکیل شد و اعضای اتاق می توانند دیدگاه های خود را به این کمیته ارائه دهند.
رئیس اتاق بازرگانی همچنین گفت : آنچه باید در برنامه ششم توجه ویژه شود نگاه منطقه ای به کشور است زیرا نمی شود برای نقاط مختلف کشور با شرایط متفاوت نسخه ای واحد پیچید. همچنین مشارکت همه استان ها در تدوین برنامه هم اجرای برنامه را موفق می کند و هم در اجرای متوازن برنامه اثر مثبت دارد.
رئیس اتاق ایران با اشاره به ارائه پیش نویس بودجه 94 از سوی دولت گفت : باید به نقش اتاق های بازرگانی ، اصناف و تعاون در تدوین لایحه بودجه 94 توجه ویژه شود.
وی افزود : استانها تنخواه داران بودجه نیستند بلکه باید در تنظیم بودجه مشارکت کنند و هم شیوه ای مد نظر قرار گیرد که فقط مسئله درآمد مورد توجه نباشد بلکه به هزینه های دولت در استان ها نیز توجه شود.
شافعی گفت : استانداران فقط تنخواه داران نیستند بلکه در مدیریت منابع درآمدی و کاهش هزینه ها باید نقش جدی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار