معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان‌وبلوچستان:

تولید نهال، گونه جنگلی حرا را از خطر انقراض نجات داده است

خبرگزاری پانا: معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان‌وبلوچستان گفت: منابع طبیعی سیستان‌وبلوچستان با تولید نهال، گونه جنگلی حرا (مانگرو) را از خطر انقراض نجات داده است.

کد مطلب: ۲۴۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حسن دهقانی اظهار داشت: با توجه به اهمیت اکوسیستم جنگل‌های حرا در شهرستان چابهار، اداره‌کل منابع طبیعی استان پروژه‌ها و برنامه‌های متعددی در برای حفظ، توسعه و مدیریت پایدار این عرصه‌ها داشته که از جمله آنها، شناسایی عرصه‌های متعدد برای کشت و توسعه گونه حرا، تولید نهال و کشت و استقرار آن در مناطق مناسب رشد این گونه و اجرای برنامه‌های حفاظتی از این گونه است.

وی افزود: در شناسایی عرصه‌های مستعد برای کشت و توسعه این گونه کارشناسان این اداره‌کل طی بازدید‌های صحرایی نوار ساحلی دریای عمان از خلیج گواتر تا خور گالک که در مرز مشترک سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان واقع شده، با همکاری بومیان محلی توانسته‌اند سطحی بالغ بر 1000 هکتار برای کشت و توسعه این گونه را شناسایی کنند.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: به منظور احیا و توسعه و حفظ ذخایر ژنتیکی جنگل‌های حرا در منطقه گواتر که بر اثر خشکسالی مکرر و عوامل انسانی در خطر انقراض است، اداره‌ کل منابع طبیعی استان در راستای اهداف سازمانی به‌عنوان متولی امر توسعه، حفاظت و حمایت از رویشگاه‌های طبیعی از سال 1368 تا سال 1386 اقدام به تولید نهال از گونه حرا کرده که نهال‌های تولیدی در مناطق مستعد شهرستان‌های از چابهار و کنارک شناسایی شده و سطحی معادل هزار و 500 تا دو هزار و 500 هکتار را در بر می‌گیرد.

وی اضافه کرد: حادث شدن خشکسالی‌های پی‌در‌پی در استان و وارد نشدن سیلاب‌های حاصل از ریزش‌های جوی در مصب رودخانه‌ها و همچنین واقعه طوفان گونو، باعث شد که بسیاری از نهال‌های کشت شده در معرض خشک شدن و نابودی قرار گیرند.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان‌وبلوچستان افزود:‌ اداره کل منابع طبیعی استان با توجه به داشتن مشکلات فراوان اجرائی و نبود وجود طرح مطالعاتی جامع برای کشت و توسعه این گونه توانسته با استفاده از دانش بومی و تجربیات ساکنین محلی اقدام به کشت حرا در مناطق مستعد کند و کلنی‌های قابل ارائه ایجاد و این گونه را در بستر شنی و ماسه‌ای نیز مستقر کند.

دهقانی بیان داشت: در زمینه حفاظت از گونه حرا در سنوات گذشته در منطقه گواتر اقدام به حصار کشی حرا با پایه‌های بتنی کرده که به علت تخریب حصار برای ورود دام به داخل عرصه جنگلی توسط ساکنین محلی و دام‌های سر گردان و تشدید عوامل محیطی مانند شوری خاک باعث از بین رفتن پایه‌های بتنی شده است.

وی ادامه داد: احداث بندهای کوتاه و پخش سیلاب با مشارکت مردم برای کشت گونه چش بمنظور علوفه دام از سر شاخه‌های آن و کاهش فشار دام بر رویشگاه‌های حرا، سامان‌دهی دام‌های سرگردان منطقه خصوصا شتر، قرق کامل و حصار کشی عرصه‌های جنگلی و مناطق کشت شده حرا، اجرای برنامه‌های حفاظتی، احیا و توسعه جنگل‌های مانگرو در مناطق مستعد و خورهای شناسایی شده با مشارکت مردم از جمله راهکارها و پیشنهادات این اداره‌کل برای حفظ و توسعه گونه جنگی حرا است.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان‌وبلوچستان، تهیه طرح مطالعاتی برای اجرا، پیش‌بینی اعتبار لازم اجرائی و حفاظتی برای توسعه و صیانت از این اکو سیستم حساس و جایگزین کردن سوخت فسیلی به جای سوخت هیزمی برای ساکنان محلی (تغییر الگوی سوخت) را از اقدامات و برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی استان در این راستا عنوان کرد.

دهقانی بیان کرد: هدایت و جذب اعتبارات توسعه اکوتوریسم و گردشگری و اختصاص اعتبارات ویژه از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در راستای توسعه این صنعت، برنامه‌ریزی برای تامین علوفه دام‌های منطقه علاوه بر توسعه کشت گونه چش، اجرای طرح‌های اشتغالزا و بالا بردن سطح معیشتی ساکنین منطقه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اهمیت مانگروها و فوائد بی‌شمار حاصله از این اکو سیستم از دیگر راهکارهای منابع طبیعی سیستان‌وبلوچستان برای حفاظت از این گونه جنگلی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار