بازنگری در شرایط تخصیص منابع ارزی به پیمانکاران نفتی

خبرگزاری پانا : معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری گفت: برای استفاده بهینه از منابع صندوق توسعه ملی در طرح های صنعت نفت ضروری است در قانون استفاده از این منابع در بودجه سال آینده تغییراتی ایجاد شود.

کد مطلب: ۱۹۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از وزارت نفت ،معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با بیان این که بر اساس قانون، تنها سرمایه گذاران می توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند، تصریح کرد: چنانچه پیمانکاران و دولت نیز مانند سرمایه گذاران با تضمین وزارت نفت بتوانند از منابع این صندوق استفاده کنند، جذابیت بیشتری در این زمینه ایجاد و پروژه های صنعت نفت به ویژه فازهای پارس جنوبی با شتاب بیشتری اجرایی می شود.

محسن خجسته مهر با بیان این که شرایط سرمایه گذاران با پیمانکار برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی متفاوت است، افزود: پیمانکار در مقابل صورت وضعیت کاری منابع را دریافت می کند، ولی سرمایه گذار خودش باید حدود 15 درصد از سرمایه مورد نیاز را بیاورد.

وی ادامه داد: با توجه به این که پروژه های صنعت نفت به حجم سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد، امکان فعالیت سرمایه گذاران در این زمینه محدود می شود، ضمن آن که تشریفات استفاده از این تسهیلات برای سرمایه گذاران زیاد است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: در صورت اضافه شدن این دو بند به شرایط استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، می توان همه منابع اختصاص یافته از محل صندوق توسعه ملی را جذب کرد و در نتیجه اجرای پروژه ها نیز با شتاب بیشتری پیش می رود.

بر پایه این گزارش، تیر امسال تفاهمنامه ای میان وزارت نفت و صندوق توسعه ملی بسته شد که بر اساس آن 14 میلیارد دلار از منابع این صندوق برای اجرای طرح های صنعت نفت اختصاص خواهد یافت.

به گفته رستم قاسمی، وزیر نفت، بیش از 70 درصد این میزان برای توسعه میدان های نفت و گاز در صنایع بالادستی و توسعه پتروشیمی و صنایع پالایشگاهی اختصاص می یابد.

مبلغ در نظر گرفته شده در اختیار بانک های عامل قرار می گیرد و چنانچه طرح های اعلام شده از سوی سرمایه گذاران پروژه های صنعت نفت در چارچوب اساسنامه صندوق توسعه ملی قرار داشته باشد، تا سقف 14 میلیارد دلار این صندوق اعتبار موردنیاز پروژه های صنعت نفت را تامین خواهد کرد.

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری پیش تر از تامین هفت میلیارد دلار از اعتبار مورد نیاز برای اجرای 26 طرح و تامین دکل های دریایی مورد نیاز صنعت نفت در سال جاری خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار