سیستم بانکی ایران منطبق با قانون بانکداری بدون ربا است

خبرگزاری پانا: عضو هیات علمی دانشگاه زنجان، گفت: سیستم بانکی ایران منطبق با قانون بانکداری بدون ربا است

کد مطلب: ۱۹۰۹۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس خبر پانا ، رضا پیرایش در گفتگو با خبرنگار پانا، افزود: نظام حاکم بر ایران، اسلامی است و باید نظام اقتصادی آن نیز مورد تایید مبانی اسلام باشد .

وی یادآورشد: اسلام برای تمام جزئیات زندگی انسان ها برنامه دارد و این برنامه ها باید در زندگی بشریت حکمرانی کند .

پیرایش اظهار کرد: امکان ندارد چنین دین و مکتبی در مسائل اقتصادی برنامه و احکامی ارائه نکرده باشد .

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان، به جریان سرمایه گذاری مردم در بانک ها و بورس اشاره کرد و گفت: همانگونه که شهید مطهری فرموده اند ˈ پول، پول نمی زاید ˈ اما سرمایه گذاری موجب مشارکت دادن اموال مردم در کارها و در نتیجه سود دهی آن می شود .

وی خاطر نشان کرد: بانک ها نیز در جذب سرمایه های مردم و ارائه وامها برای پروژه های سرمایه گذاری افراد، وکیل و شریک آنان است و به حتم در طرح هایی سرمایه گذاری می کند که سودده باشند .

پیرایش با بیان اینکه سیستم بانکی کنونی کشور به تایید فقها رسیده است، از پاسخ گو بودن چنین سیستم بانکداری برای مرتفع سازی نیازهای مردم و جامعه خبر داد .

استاد رشته امور مالی دانشگاه زنجان، گفت: سیستم ربوی در بانکداری ایران اسلامی کنار گذاشته شده و هم اکنون برنامه سود دهی در بانک ها جریان دارد .

وی تاکید کرد: در ربا، سود حاصل از وام دادن از پیش تعیین می شود، ولی در جریان وام قرض الحسنه و سرمایه گذاری متقابل بانک و مشتریان سود از قبل مشخص نیست .

پیرایش به سود جویی برخی بانک در ارائه وام های قرض الحسنه با سود بالا اشاره کرد و راهکار جلوگیری از ادامه این روند را افزایش نظارت های دولت بر عملکرد بانک ها خواند .

این استاد دانشگاه گفت: بانک ها امروز متناسب با ارزشهای اسلامی عمل می کنند و در صورتی که تخلفی وجود دارد باید سیستم نظارتی برای رفع آن، تقویت شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار