آیفون‌های 20 میلیونی و برباد رفتن سرمایه‌ها و آرزوها

تهران (پانا) - چند روزی است که نام یکی از فروشندگان موبایل بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است و آن مجموعه جایی نیست جز مجموعه «کوروش کمپانی»، فروشگاهی که قرار بود تلفن همراه آیفون را بدون واسطه به دست مردم برساند، تلفنی که به صورت عادی در بازار ایران بیش از 40 میلیون تومان قیمت دارد، اما این شرکت ادعا کرده بود با 20 میلیون تومان تمامی مشتریان خود را صاحب آیفون می‌کند!

کد مطلب: ۱۴۵۹۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد
آیفون‌های 20 میلیونی و برباد رفتن سرمایه‌ها و آرزوها

حال اما نه کوروش کمپانی مانده است و نه آیفونی وجود دارد که به دست مشتریان برسد، چرا که هم سایت این فروشگاه از دسترس خارج شده و هم دفتر آن به صورت شبانه تخلیه شده و به جز تعدادی کاغذ و چتند عدد میز و صندلی چیز دیگری در آن‌جا باقی نمانده است، همچنین براساس اعلام مراجع انتظامی صاحب این مجموعه متواری شده و تکلیف مبالغ پرداختی توسط مردم به این فروشگاه نیز نامشخص است.

البته نباید از یاد ببریم که هر ارزانی آن‌هم از نوع فروش کالای گران‌قیمت به صورت نصف قیمت، شبهه برانگیز است، اما گاهی اوقات مشتری نمی‌خواهد قبول کند که چنین کاری باعث از بین رفتن سرمایه‌اش می‌شود. از اولین روزهای شروع فعالیت این کمپانی بسیاری از فعالین حوزه دیجیتال و همچنین فروشندگان تلفن همراه در فضای مجازی نسبت به کار این فروشگاه هشدار داده بودند، اما سنبه تبلیغات کوروش کمپانی آنقدر پر زور بود که مردم فریب خوردند.

براساس اطلاعات داده شده از سوی فعالان حوزه دیجیتال شرکت مذکور روش «شرکت‌های پانزی» را در پیش گرفته بود، روش این شرکت‌ها این‌گونه است که با یک سرمایه گسترده فعالیت خود را شکل می‌دهند و با دریافت پول از مردم، به وعده‌های قبلی خود ترتیب اثر می‌دهند و این روش را تا آنجایی ادامه می‌دهند که با کمبود ورود سرمایه از سوی مردم مواجه شوند. در حقیقت در این روش سود کار از محل فعالیت اقتصادی به دست نمی‌آید؛ بلکه پول مردم دست‌به‌دست می‌شود؛ مدیران کوروش کمپانی نیز همین روش را در پیش گرفته و پس از دریافت پول از مردم به آن‌ها وعده می‌دادند که یک ماه دیگر گوشی خود را دریافت می‌کنند و حتی قراردادهای خود را طوری تنظیم کرده بودند که در صورت تأخیر در تحویل کالا، اتهامی متوجه آنان نباشد.

نکته مهم دیگری که در خصوص فعالیت‌های این شرکت وجود دارد تبلیغ‌کنندگان آن است؛ بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و بسیاری دیگر از کسانی که در فضای مجازی صاحب تریبون هستند؛ افرادی که با بارگذاری یک عکس یا ویدیو می‌توانند روی مردم عادی اثر بگذارند و آن‌ها را به انجام کاری ترغیب کنند. در این مورد نیز پای بسیاری از افراد مشهور به تبلیغات کوروش کمپانی باز شد و شاهد بازنشر گسترده ویدیوهای تبلیغاتی آن‌ها نیز بودیم. انتشار این ویدیوها فقط یک تبلیغ ساده نبود، بلکه اعتباربخشی به این مجموعه را به دنبال داشت و مردم براساس اعتماد به هنرمند و یا ورزشکار مورد علاقه خود، به این مجموعه اعتماد می‌کردند، چراکه هرچه در ویدیوها بود، تجمید از فعالیت و خوش قولی کوروش کمپانی بود.

البته پس از اعلام متواری شدن صاحب اصلی این فروشگاه، تعدادی از چهره‌هایی که اقدام به تبلیغات کرده بودند در صفحات مجازی خود اقدام به عذرخواهی کردند، اما هستند کسانی که هم تبلیغ کرده‌اند و هم می‌گویند فراری شدن صاحب این فروشگاه و بسته شدن آن ارتباطی با آن‌ها ندارد.

حال رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از ورود به پرونده «کوروش کمپانی» خبر داده است. سردار حسین رحیمی با اشاره به اینکه در پی تبلیغات خارج از ضوابط و پایین‌تر از قیمت بازار شرکتی با عنوان «کوروش کمپانی» برای فروش گوشی تلفن همراه، مراتب در دستور کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار داده شد، اظهار کرد: «با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که اعضای این شرکت با تبلیغات گسترده و سوءاستفاده از برخی چهره‌های شناخته شده (سلبریتی‌ها) با تبلیغ فروش گوشی تلفن همراه به قیمت پایین با دریافت مبالغی با وعده تحویل ۴۵ روزه اقدام به ثبت نام از شهروندان کرده اند.»

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به اینکه متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده است، عنوان کرد: «با اقدامات صورت گرفته یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب هستند و با هماهنگی دستگاه قضایی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شد.»

رحیمی با اشاره به اینکه متاسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کرده اند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد، بیان داشت: «افرادی که اقدام به ثبت‌نام گوشی از این شرکت کرده‌اند با به همراه داشتن مدارک و مستندات خود به منظور تشکیل پرونده و انجام اقدامات بعدی پلیس امنیت اقتصادی فراجا واقع در ابتدای مرزداران مراجعه کنند.»

رحیمی افزود: «راه اندازی پلیس امنیت اقتصاد دیجیتال به ما این امکان را می‌دهد که با رصدهای صورت گرفته مانع از فعالیت مجرمان در این حوزه شویم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار