اجرای طرح شهید ابراهیم همت در اردبیل

اردبیل (پانا) - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل از اجرای طرح«شهید ابراهیم همت» در این استان خبرداد.

کد مطلب: ۱۴۵۹۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح شهید ابراهیم همت در اردبیل

وحید خدابنده در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تاکید بر اهمیت توجه به آموزش دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی اظهار کرد: ۱۳۵ هزار و ۷۷۱ دانش‌آموز ابتدایی در سطح استان اردبیل در حال تحصیل هستند که ۶۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی را شامل می‌شود و تنها یک درصد آن‌ها لازم‌التوجه هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۶ هزار و ۵۸۱ همکار در دوره ابتدایی، فعالیت آموزشی دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی را زیر نظر قرار می‌دهند، گفت: ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار کلاس دولتی و غیردولتی در سطح استان وجود دارد که یک هزار و ۳۷۱ کلاس مربوط به کلاس درس چندپایه است و بر اساس آمار ۷۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی را مدارس روستایی و ۳۰ درصد را مدارس شهری تشکیل می‌دهد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به وجود ۵۸۸ کودکستان در سطح این استان بیان کرد: از ابتدای سال شاهد فعالیت بسیار خوب نواحی و مناطق در صدور مجوز کودکستان‌ها و توانمندسازی موسسان، مدیران و مربیان پیش‌دبستانی هستیم که با بررسی شرایط، مجوز ۴۳۰ کودکستان با شرایط قانونی تطبیق یافته و برای آن‌ها مجوز صادر شده است.

خدابنده با اشاره به آمار صعودی کودکان بازمانده از تحصیل در سطح استان افزود: بر اساس آمار اولیه، یک هزار و ۴۸۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شده که ازدواج زودهنگام، اشتغال، فقر و... از جمله عمده دلایل ترک و بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان بوده که از این تعداد ۳۷۰ نفر جذب و مشغول به تحصیل شدند و تلاش و پیگیری برای بازگرداندن بقیه به کلاس‌های درس نیز ادامه دارد.

وی به استارت طرح «نظام دوری» در سطح استان اشاره کرد و افزود: دوره اول ابتدایی، بهترین زمان برای شناسایی استعدادهای دانش آموزان است که این طرح با هدف شناسایی و هدایت استعداد دانش آموزان در ۹ کلاس درس اردبیل در حال اجرا است و ۸۰ نفر راهبر به عنوان بازوان توانمند آموزش و پرورش در مدارس عشایری، مرزی حضور دارند و بازدید مستمر از مدارس انجام می‌دهند که تا کنون ۵ هزار و ۹۹۸ بازدید طی ۱۰ ماهه گذشته انجام شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان به محول شدن مسئولیت دبیرخانه کشوری درس علوم و آزمایشگاه به اردبیل اشاره کرد و گفت: به عنوان یکی از ۸ استان منتخب دبیرخانه کشوری در این دبیرخانه انتخاب شدیم که با استفاده از ظرفیت و همفکری همکاران نخبه و توانمند استان و نیز افراد صاحب نظر سایر استان‌ها تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با برنامه ریزی‌های راهبردی و عملیاتی مدون در مسیر موفقیت گام برداریم.

خدابنده تشکیل شبکه‌های تخصصی و حلقه‌های علمی به منظور تولید بسته‌های آموزشی متنوع را از اهداف این دبیرخانه عنوان کرد و افزود: فرهنگ پژوهش باید میان معلمان و دانش آموزان گسترش یابد، زیرا معلمی که بر اساس این رویکرد به آموزش می‌پردازد، فرصت‌هایی را برای دانش آموزان فراهم می‌کند تا به طور عملی به یادگیری اقدام کنند.

وی به اجرای طرح شهید ابراهیم همت در اردبیل اشاره کرد و گفت: این دوره‌های توانمندسازی به صورت حضوری، غیر حضوری و حلقه‌های علمی است که ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در این طرح ۴ هفته به صورت حضوری و ۴ هفته به صورت غیرحضوری در بستر شاد آموزش لازم را دیدند.

معاون آموزش آموزش و پرورش استان بیان کرد: از آنجا که طرح شهید همت با رویکرد روش تدریس جدید بر مبنای تقویت شایستگی‌ها است، همکاران باید مطابق با اهداف سند تحول بنیادین روی شایستگی‌های تمام ساحتی دانش‌آموزان کار کنند و این تغییر رویکرد در سطح کلاس و مدرسه کاملاً ملموس باشد.

خدابنده در پایان با بیان اینکه توانمندسازی نیروی انسانی اولویت آموزش ابتدایی است، خاطرنشان کرد: مطالعه اساس و بنیان سند تحول بنیادین راه و روش تربیت سالم و صحیح اسلامی دانش آموزان است و پیشرفت علمی جامعه را نیز به دنبال دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار