رئیس‌کل دادگستری استان تهران:

۲۰۱۸ قاضی «کارنامه قضایی» دریافت می‌کنند

تهران (پانا) - رئیس‌کل دادگستری استان تهران با تاکید بر ضرورت نظارت قضایی بر کیفیت رسیدگی‌ها از فراهم شدن مقدمات لازم برای تنظیم «کارنامه قضایی» برای ۲۰۱۸ نفر از قضات مجموعه قضایی استان تهران در پی بررسی وضعیت عملکرد آنها خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۴۴۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
۲۰۱۸ قاضی «کارنامه قضایی» دریافت می‌کنند

به گزارش دادگستری استان تهران، علی القاصی‌مهر در نشست بررسی عملیات اجرایی دستورالعمل ارزیابی اتقان آراء قضایی اظهار داشت: بدون شک اعتبار عدلیه و قاضی مستند به رأی و حکمی است که صادر می‌شود؛ به عبارت دیگر، عملکرد دستگاه قضا که سبب فصل خصومت، احقاق حق، اجرای قانون و عدالت می‌شود، در آراء و احکام صادره از سوی قضات خلاصه می‌شود.

وی یادآور شد: فلسفه حضور همگی قضات بر مسند قضا و علت رجوع مردم به عدلیه، دست یافتن به احکامی عادلانه، منصفانه و بر مبنای قوانین و مقررات است و بر همین اساس یک رأی، خلاصه‌ای از مجموع عملکرد دستگاه قضا محسوب می‌شود.

القاصی مهر ادامه داد: هیات‌های تخصصی اتقان آراء با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، به‌نحو تخصصی و با رویکرد آسیب‌شناسانه کار خود را در مجموعه قضایی استان تهران آغاز کرده‌اند.

رئیس‌کل دادگستری استان تهران افزود: هدف اصلی و بنیادین از ایجاد هیات‌های تخصصی اتقان آراء مچ‌گیری نیست بلکه دادگستری کل استان تهران به‌دنبال شناسایی نقاط ضعف، ارتقاء نقاط قوت، افزایش اتقان آراء و شناسایی قضات توانمند، عالم و کارآمد است که در این مسیر به‌طور قطع هیات‌های تخصصی اتقان آراء می‌توانند به مدیریت مجموعه قضایی استان تهران کمک کنند.

القاصی مهر با تاکید بر برگزاری منظم و مستمر جلسات هیات‌های تخصصی اتقان آراء، گفت: برگزاری جلسات باید به‌گونه‌ای باشد که خللی بر امور مراجعان وارد نشود و بر همین اساس تاکید می‌شود که جلسات در خارج از اوقات اداری تشکیل شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران از جمله معیارهای لازم برای ارزیابی میزان تخصص، علم و دانش قضات را آراء و احکام صادره از سوی قضات عنوان کرد و گفت: تسلط قاضی به مبانی حقوقی سبب ارتقاء عملکرد آن قاضی در مسیر احقاق حق خواهد شد و در عین حال به عدلیه اعتبار خواهد بخشید و در ادامه جلب اعتماد مردم به عملکرد دستگاه قضا را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به‌منظور ارزیابی سطح علم و دانش قضات گریزی از رجوع به آرا و احکام صادره از سوی آن‌ها نیست، افزود: شأن حضور و فعالیت هیات‌های تخصصی اتقان آراء نیز برای تحقق این هدف است و بر همین اساس انتظار از اعضای این هیات‌ها این است که اهتمام و توجه کافی را به اهمیت مسئولیت هیات‌های مورد اشاره داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار