در گفت‌وگوی پانا با نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران مطرح شد:

به حاشیه رفتن ممیزمحوری و تقویت تولید با لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران درباره تاثیرات لایحه اصلاح مالیات های مستقیم بر ایجاد عدالت مالیاتی در کشور گفت در بحث گرفتن مالیات تا جایی که امکان دارد باید سیستمی برخورد شود، با اصلاح مالیات‌های مستقیم به نوعی دخالت افراد و ممیز محوری در اخذ مالیات کمتر می‌شود و عدالت و شفافیت مالیاتی محقق می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۴۴۴۴۶
لینک کوتاه کپی شد
به حاشیه رفتن ممیزمحوری و تقویت تولید با لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با پانا درباره لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم گفت:« اصل اینکه مالیات باید پرداخت شود یک اصل بدیهی است و تمام اقشار جامعه شامل حقوق‌بگیر و فعال اقتصادی باید مالیات را پرداخت کنند اما پرداخت و دریافت مالیات باید به عدالت مالیاتی نزدیک باشد.»

وی با تاکید بر اینکه پرداخت مالیات باید به عنوان یک فرهنگ و ارزش در جامعه تلقی شود، ادامه داد: «همه باید در این سیستم مالیاتی به سمت شفافیت و عدالت مالیاتی شرکت کنند. مالیات هم دارای دو بخش مالیات‌دهنده و مالیات گیرنده یعنی دولت است.»

آرگون با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌های اجرای مالیات‌های مستقیم و مجموع درآمد در کشور ایجاد شود توضیح داد: «هر روش و شیوه‌ای که به برقراری عدالت مالیاتی کمک کند و متناسب با مالیاتی که گرفته شود خدمات هم ارائه شود شیوه‌ای مناسب برای مالیات‌ستانی است. »

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: «به عنوان مثال اگر تورم ۴۰ درصدی در کشور وجود دارد باید معافیت مالیاتی را افزایش داد. در حال حاضر عدالت مالیاتی در کشور ما تا حدود زیادی برقرار نیست و افراد حقوق‌بگیر و کارمند مالیات می‌پردازند و گروه‌های دیگر شفافیت در پرداخت مالیات را ندارند.»

وی بیان کرد: «هر چه عدالت مالیاتی بیشتر محقق شود دولت می‌تواند خدمات بهتری به اعضای جامعه ارائه کند. هر چه قدر به سمت شفاف‌شدن مالیات‌ها و برقراری عدالت مالیاتی حرکت می‌شود باید به شرایط اقتصادی جامعه هم توجه کشود.»

آرگون ادامه داد: «هر چه تورم بالاتر باشد باید معافیت مالیاتی هم به میزان تورم بالا برود. اگر این معافیت افزایش پیدا نکند به معنی کاهش قدرت خرید جامعه است. »

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: «اگر فردی ۱۰۰ واحد درآمد و ۱۰ واحد معافیت مالیاتی دارد سال بعد که ۴۰ درصد تورم در کشور به وجود بیاید باید به همان نسبت معافیت مالیاتی افزایش پیدا کند، اگر غیر از این باشد عملا قدرت خرید فرد کاهش پیدا کرده و فرد فقیرتر شده و در واقع در این شیوه از تورم هم مالیات گرفته می‌شود، ولی با اصلاح شیوه مالیات‌ستانی مستقیم سقف معافیت مالیاتی متناسب با تورم بالا می رود.»

آرگون خاطرنشان کرد: «در بحث گرفتن مالیات تا جایی که امکان دارد باید سیستمی برخورد شود، با اصلاح مالیات‌های مستقیم به نوعی دخالت افراد و ممیز محوری در اخذ مالیات کمتر می‌شود و عدالت و شفافیت مالیاتی محقق می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار