تاثیر انقلاب اسلامی بر نظام آموزشی سامن در استان همدان

همدان (پانا) - تحقیقات صورت گرفته در زمینه نظام آموزشی شهر سامن در استان همدان، بیانگر پیشرفت‌های مثبت پس از انقلاب است.

کد مطلب: ۱۴۴۴۲۶۹
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر انقلاب اسلامی بر نظام آموزشی سامن در استان همدان

شهر سامن در زمان پیش از انقلاب، فقط یک مدرسه داشته که آن هم به دلیل عدم آگاهی درست خانواده‌ها، به دختران اجازه تحصیل داده نمی‌شد و پسران نیز تا 6 کلاس بیشتر نمی‌توانستند درس بخوانند.

مدارس دخترانه و پسرانه در دوره ابتدایی و راهنمایی مختلط بوده و بیشتر خانواده‌ها اجازه تحصیل به فرزندان خود بالاخص دختران را نمی‌دادند.

سال‌ها بعد، به دلیل مشکلات تحصیلی جوانان، فردی به نام اسماعیل سامنی، یک مدرسه راهنمایی به نام خودش در این شهر ساخت. بعد از انقلاب این مدرسه تبدیل به مدرسه راهنمایی دخترانه اسماعیل سامنی شد.

بعد از انقلاب اسلامی، در این شهر کوچک که ۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد، دو مدرسه ابتدایی، دو مدرسه راهنمایی، چند مدرسه شبانه روزی (از جمله شهید کریمان، شریف، فاطمه الزهرا و...)، هنرستان پسرانه، دبیرستان کار و دانش دخترانه و حوزه علمیه برادران و خواهران ساخته شد.

حوزه علمیه توسط خیرین در سال‌های اخیر ساخته شد. همچنین شهر سامن دارای دانشگاه پیام نور نیز است.

پس از جنگ و با رونق گرفتن کشور، کانون پرورشی و فکری ولایت و کتابخانه توحید در این شهر ساخته شد و همین موضوع، زمینه‌ساز پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان شهر سامن بود.

پس از انقلاب و با تصویب شدن قانون نهضت سوادآموزی به دستور امام راحل جمعیت باسوادان شهر افزایش یافت.

هدف از این نهضت، ریشه‌کن شدن بی‌سوادی برای بزرگسالان و دانش آموزانی بود که به مدرسه دسترسی نداشتند. این امر سبب شد تا بزرگسالان بی‌سواد و کودکان محروم از امکانات تحصیلی نیز باسواد شوند.

امروز تقریبا 98 درصد اهالی شهر سامن باسواد هستند.

به دلیل پیشرفت‌های آموزشی که در شهر سامن صورت گرفته، هر ساله دانش‌آموزان همه مقاطع تحصیلی، در زمینه‌های علمی، فرهنگی، مذهبی، هنری و... در سطح منطقه، استان و کشوری مقام های برتری را کسب می‌کنند. همچنین تعداد زیادی از دانش‌آموزان در کنکور سراسری رتبه‌های حائز اهمیتی را به دست می‌آورند.

دانش آموز خبرنگار: ثنا فرجی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار