کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا:

بیست درصد افزایش حقوق، تورم را جبران نمی‌کند

تهران(پانا)- کارشناس اقتصادی بیان کرد میزان بیست درصدی افزایش حقوق نرخ تورم را جبران نمی‌کند زیرا متوسط رشد قیمت‌ها بالا است. وضعیت معیشتی کارمند یا کارگر با دیگران متفاوت است زیرا کارمند و کارگر به دنبال مخارج روزمره خود از جمله خوراک، مسکن و اجاره است که تورم در این اقلام بیشتر از موارد دیگر است. بنابراین این قشر جامعه بیشتر ضرر می‌کنند.

کد مطلب: ۱۴۴۴۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
بیست درصد افزایش حقوق، تورم را جبران نمی‌کند

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا درباره میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده، اظهار کرد: «این موضوع که ما نرخ تورم را ملاک افزایش دستمزدها بدانیم باعث می‌شود دستمزدها همیشه عقب‌تر از تورم بماند. چرا که یک سال پیش این افزایش قیمت‌ها تحمیل شده و بعد یک سال قرار است افزایش قیمت‌های پارسال جبران شود.»

افزایش حقوق به اندازه نرخ تورم منسوخ شده است

بغزیان ادامه داد:«در صورتی که پول کم ارزش شده و مجددا به دلیل افزایش قیمت‌ها تورم در کشور ایجاد می‌شود. پس عملا افزایش میزان حقوق به اندازه نرخ تورم منسوخ شده است.»

وی افزود: «این میزان بیست درصدی افزایش حقوق نرخ تورم را جبران نمی‌کند زیرا متوسط رشد قیمت‌ها بالا است. وضعیت معیشتی کارمند یا کارگر با دیگران متفاوت است زیرا کارمند و کارگر به دنبال مخارج روزمره خود از جمله خوراک، مسکن و اجاره است که تورم در این اقلام بیشتر از موارد دیگر است. بنابراین این قشر جامعه بیشتر ضرر می‌کنند.»

این کارشناس بیان کرد: «افزایش دستمزد راحت‌ترین راه برای جبران مقداری از تورم است. البته افزایش دستمزد بر کل حقوق اعمال نشده و فقط حقوق پایه افزایش می‌یابد مثلا ممکن است در حالی که حقوق پایه بیست درصد افزایش می‌یابد کل حقوق به میزان پنج درصد افزایش یابد.»

بهترین راه هماهنگ‌کردن دستمزد‌ها با تورم مبارزه با تورم است

بغزیان گفت: «هنگامی که دستمزدها افزایش یافت، قیمت تمام‌شده کالاها به بهانه افزایش دستمزد بالا می‌رود و در واقع به نوعی پول به جیب سوداگران باز می‌گردد. بهترین کار مبارزه با تورم است.»

وی یادآور شد:‌ «امسال، سال رشد تولید و مهار تورم بود که کشور با برنامه‌ریزی توانست به تولید و رشد اقتصادی 6 درصدی برسد ولی در مهار تورم همچنان باید برنامه‌ریزی‌ و تلاش‌های خود را ادامه دهد تا به موفیت در این زمینه برسد.»

این کارشناس ادامه داد:‌«یکی از بهترین روش ها نظارت بر قیمت‌هاست تا در این صورت مصرف‌کننده و تولید کننده مجبور نشود تا کارایی خود را با افزایش قیمت‌‌ها جبران کند.»

افزایش دستمزد قیمت تمام شده کالاها را بالا می‌برد

بغزیان بیان کرد:«بهترین، اقتصادی ترین و منطقی ترین راه، جلوگیری از تورم است زیرا افزایش دستمزد روشی است که قیمت تمام‌شده کالاها را بالا برده و ما شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.»

وی افزود: «اکنون افزایش دستمزد برای سال 1403 است نباید تولید کنندگان به بهانه افزایش دستمزد‌ها قیمت‌ها را افزایش دهند زیرا عوامل دیگری غیر از دستمزد مثل نرخ بهره بانکی و قیمت پول بالا رفته که باعث کاهش منابع می‌شود.»

بغزیان درباره اینکه تورم در ماه های اخیر روند کاهشی داشته، بیان کرد: «این موضوع که در یک ماه تورم کاهشی بوده ملاک نیست. ممکن است در بعضی از ماه‌ها افزایش قیمت وجود نداشته باشد یا در بعضی از ماه ها مثل اسفند یا اردیبهشت به دلیل تعدیل قیمت شاهد افزایش قیمت ها باشیم.

کاهش نقطه‌ای تورم به معنای ارزانی نیست

این کارشناس خاطرنشان کرد: « کم‌شدن تورم به صورت نقطه‌ای خوب است ولی باید این روند ادامه یابد تا موثر واقع شود. کاهش نقطه‌ای تورم به معنای ارزانی نیست هر زمان آمار تورم در کشور منفی شد، یعنی قیمت‌ها کاهش یافته و می‌توان گفت تورم مهار شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار