نقش‌پذیری و هویت‌بخشی جوانان در مدارس موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

ارومیه (پانا) - معضل آسیب‌های اجتماعی را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین موضوعات امروز جامعه دانست. حاشیه‌نشینی، فقر، بیکاری، افزایش زنان سرپرست خانواده و کودکان کار از جمله مواردی است که درحوزه آسیب‌های اجتماعی چالش اصلی جامعه امروز بوده و مسئولان بارها از تریبون های مختلف درباره افزایش آسیب‌های اجتماعی و گستردگی آن هشدار داده‌اند.

کد مطلب: ۱۴۴۳۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد
نقش‌پذیری و هویت‌بخشی جوانان در مدارس موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

با توجه به طرح مسائل پی درپی در حوزه افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ورود همه دستگاه‌ها به طور ویژه به پیگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در طی چند ماه گذشته، جلسات بسیاری میان دستگاه های مختلف برگزار شده و مسئولان مرتبط گزارش هایی را از اقدامات خود به مقام معظم رهبری ارائه دادند، طبق تاکیدات رهبری قوای سه گانه نباید در این خصوص تنها به ارائه راهکار تئوری اکتفا کنند، بلکه باید برنامه های عملی خود را ارائه دهند.

از جمله مولفه هایی که می تواند در زمینه تحقق امنیت اجتماعی تاثیرگذار باشد، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی هستند. به همین منظور ضروری است تا دولت بتواند با اتخاذ سیاست های مناسب در این حوزه برای ایجاد امنیت اقدام اساسی انجام دهد. تاملی بر شرایط فعلی کشور نشان می دهد که در حوزه آسیب های اجتماعی شاهد روند افزایشی آمار آسیب‌های اجتماعی، تنوع آنها و کاهش سن افراد آسیب دیده هستیم.

در مناطق کم برخوردار به دلیل وضع اقتصادی نامناسب بسیاری از ساکنان، کودکان بیشتر در معرض خطر هستند؛ چراکه خانواده‌ها نمی‌توانند برای کودکانشان مشاوره یا امکانات خاصی فراهم کنند. از سویی گاه امکانات شهری هم در مناطق حاشیه‌ای محدود است. ازاین‌رو این مناطق به مناطقی برای سوداگران مواد مخدر نیز تبدیل شده‌اند و آسیب‌های اجتماعی هم ممکن است در این مناطق بیشتر دیده شود. اقدامی که باید در این مناطق صورت بگیرد، آن است که ابتدا امکانات آموزشی را برای خانواده‌ها فراهم کنیم. ما برنامه‌های مفصلی برای این مقصود داریم و به‌عنوان‌ مثال تاکنون جلسات متعدد آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های اجتماعی برای خانواده‌ها برپا کرده‌ایم و برای محلات دیگر نیز برنامه‌های بلندمدت و مستمر داریم. برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق کم‌برخوردار، هیچ راهی نیست جز اینکه ما به پدر و مادرها آموزش‌ها فرزندپروری و به خود کودکان نیز آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های اجتماعی را فرا دهیم.

موقعیت‌های تربیتی در قالب نقش پذیری‌ها و تشکل‌های دانش‌آموزی ایجاد شود

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر سلامت، دانش‌آموزان در تمام ابعاد جسمی و روحی آنان را دغدغه مهم نهاد تعلیم و تربیت برشمرد و خطاب به دانش‌آموزان و خانواده‌ها خاطرنشان کرد: سلامت دانش‌آموزان دغدغه اول خانواده‌ها و دغدغه مهم و اولویت اول آموزش و پرورش و مسئولین است؛ زیرا هر گونه آسیب جسمی و روحی وارده بر دانش‌آموزان، بسیار فراگیر بوده و این آسیب‌ها از سطح خانواده‌ها آغاز، در مدارس بروز یافته و در سطوح مختلف جامعه رشد می‌کند؛ بنابراین ضروری است، دانش‌آموزان در انتخاب مسیر متناسب با هویت خود و برگزیدن دوست یاریگر، با قدرت عقلی و منطقی بالای خود فکر کنند، دانش و اطلاعات خود را ارتقا دهند و سپس تصمیم بگیرند، باید بدانیم که مسیرهای درست از انتخاب‌های درست سرچشمه می‌گیرد.

علیرضا کاظمی با اشاره به کیفیت کانون‌های یاریگران زندگی گفت: ارتقای کیفیت فعالیت کانون‌های یاریگران زندگی به‌عنوان هدف اصلی از تشکیل این کانون‌ها است تا برنامه‌هایی که در مدارس اتفاق می‌افتد منجر به کیفیت کانون‌ها شود. باید به‌سمتی حرکت کنیم که تمام دانش‌آموزان مدرسه عضو کانون شوند و فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را در طول مدرسه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: امروز الگوی دسترسی تغییر کرده به نحوی که اگر در گذشته فرد برای تامین مواد مورد نیاز به سختی می‌افتد و در یک شبکه سنگین مواد را تامین می‌کرد امروز به واسطه دسترسی در فضای مجازی و اینترنت نرخ دسترسی به شدت کاهش یافته است.

کاظمی با اشاره به این تعبیر امام راحل که این یک نقشه شیطانی برای از بین بردن نسل جوان جامعه است، گفت: نگاه توطئه آمیز دشمنان اسلام در حوزه آسیب‌های اجتماعی و تغییر باورها و نگرش‌های نسل نو را می‌توان به راحتی در این شرایط احساس کرد.

به گفته قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز همه آحاد جامعه در معرض میدان‌های مملو از مین قرار دارند، گاهی اوقات فرد از روی طمع، غفلت و ناآگاهی وارد میدان مین می‌شود و هستی خود را از دست می‌دهد؛ خیلی از دانش‌آموزان و فرزندان ما براساس غفلت و کنجکاوی وارد این مسیر شده و زندگی خود را تباه می‌کنند.

وی تاکید کرد: تنها راه عبور از این میدان پرمین در کنار تقویت ایمان، امید،هویت ملی، دینی و اعتقادی؛ افزایش آگاهی، دانش و تقویت مهارت‌ها و توانمندی آنان است؛ برای اینکه دانش‌آموزان توانمند و برخوردار از مهارت لازم تحویل جامعه بدهیم باید موقعیت‌های تربیتی فراوانی در قالب نقش پذیری‌ها و تشکل‌های دانش‌آموزی ایجاد کرد تا در مسیر تربیت قرار بگیرند.

گزارش: بهزاد گلستانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار