عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌و گو با پانا مطرح شد؛

تقویت هنرستان‌ها لازمه تربیت نیروی ماهر

کشور بیش از هر چیز به نیروی تکنسین نیاز دارد

تهران(پانا)_ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد اکنون کشور بیشتر از هر چیز دیگری به کاردان و نیرو ماهر نیاز دارد که این نیرو ها درهنرستان‌ تربیت می‌شوند.تکنسین‌ها از هنرستان‌ها و در مرحله بعدی از مراکز فنی‌و حرفه‌ای فارغ‌التحصیل می‌شوند. برای تربیت نیروی ماهر باید هنرستان‌ها را تقویت کرد.

کد مطلب: ۱۴۴۲۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
تقویت  هنرستان‌ها لازمه تربیت نیروی ماهر

ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌و گو با پانا با توجه به نقش هنرستان‌ها در تربیت دانش‌‌آموزان ماهر و نحوه احداث هنرستان‌ها در مکان‌هایی که زمینه تاسیس آن‌ها وجود دارد، بیان کرد: « اکنون کشور ما بیشتر از هر چیز دیگری به کاردان و نیروی ماهر نیاز دارد که این نیرو‌ها درهنرستان‌ تربیت می‌شوند. تکنسین‌ها از هنرستان‌ها و در مرحله بعدی از مراکز فنی‌و حرفه‌ای فارغ‌التحصیل می‌شوند.»

وی درباره تاسیس هنرستان‌ها در مکان‌هایی که زمینه تاسیس آن‌ها وجود دارد، بیان کرد: «نمی‌توان گفت که به این موضوع در کشور اصلا توجه نشده بلکه باید کمی بیشتر توجه شود تا شاهد اثرات مطلوب آن در کشور باشیم.»

شهر کرمان بهشت معادن است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: «مثلا در شهر کرمان که بهشت معادن است، هنرستان کشاورزی در جهت معدن تاسیس شود یا در جنوب کرمان که برای کشاورزی مساعد است، هنرستان‌های کشاورزی تاسیس شود. مثلا شرق و غرب استان مازندران هر کدام برای فعالیتی مناسب است. برای تربیت نیروی ماهر به خصوص کشاورز ماهر، باید هنرستان‌ها را تقویت کرده تا راه به جایی برسد.»

نقش موثر وزارت کار و وزات علوم در کمک به آموزش و پرورش

اعظمی ساردوئی با توجه به محدویت آموزش و پرورش در کمبود بودجه و کمک دستگاه‌های دیگر برای کمک به نوسازی تجهیزات آموزشی هنرستان‌ها، گفت: «آموزش و پرورش به عنوان متولی امر آموزش بیشتر از همه در این نوسازی نقش دارد اما در کنار آن، وزارت کار، بخش فنی و حرفه‌ای وزارت علوم در فوق دیپلم‌هایی که تربیت می‌کند، می‌تواند ادامه کار هنرستان‌ها باشد.»

عضو کمیسیون کشاورزی گفت: «همچنین وزارت جهاد کشاورزی در بخش تحقیقات و آموزش کشاورزی بسیار موثر است. وزارت آموزش و پرورش که متولی آموزش در مقطع قبل ازدیپلم است و وزارت جهاد کشاورزی، باید با داشتن برنامه مشترک و تلاش‌کردن در جهت بهترشدن آموزش‌ها در هنرستان‌های کشاورزی تلاش کنند.»

وی بیان کرد: «وزارت جهاد کشاورزی امکانات گسترده آموزشی دارد که می‌تواند در اختیار هنرستا‌ن‌ها قرار دهد. از گذشته مراکز آموزش کشاورزی در دو سیستم آموزش و پرورش و دیگری مراکز آموزش کشاورزی وزارت جهاد که تا فوق دیپلم بود. این مراکز دانش‌آموختگان موفقی در سطح کشور تربیت کرد که اکنون بسیار موفق هستند زیرا آموزش تخصصی در هر زمینه‌ موثرتر خواهد بود.»

دانش‌‌آموزان را به مزرعه‌ها برده تا کار را از نزدیک ببینند

اعظمی ساردوئی گفت: «در هنرستان‌ها قرار نیست که دانش‌آموزان آموزش تئوری ببینند بلکه باید قسمتی را تئوری آموزش دیده و برای ادامه روند آموزش وارد فعالیت‌های عملی و حضوری شوند. دانش‌‌آموزان را به مزرعه‌ها در کشور برده و از نزدیک کار را به آن‌ها نشان دهیم. مرغداری‌ها، گاوداری، شیلات و مزارع برنج را از نزدیک به آن‌ها نشان داده تا نحوه کار را در این مکان‌ها ببینند.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: «بسیاری ازهنرستان‌ها در کشور زمین به اندازه کافی دارند اگر هم زمین به اندازه نبود، می‌توانند از واحد‌های کشاورزی پیشرفته آن مجموعه استفاده کنند. به صورت کارآموزی در آن‌جا کار کنند و کارعلمی، عملی و کاربردی یاد گیرند و آموزش به سمتی پیش رود که کارگاهی مزرعی شود و نیرو تربیت شده مفید برای بازارکار باشد.»

وی خاطر نشان کرد: «هنرستان‌ها باید در موضوعی خاص تحقیقات لازم را انجام داده و ادامه روند کار را به هنرستان‌ها واگذار کرده تا تحقیقات را کامل کنند. در روستاها و مراکز هنرآموزی کشاورزی آموزش ببینند و در استان‌های مرتبط با آن رشته رفته و از نزدیک مشاهده کنند. به طور مثال استان همدان و کرمان شهرهای مناسبی برای رشد گردو هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار