کنعانی :

موضع ایران توافق امنیتی با عراق برای رفع تهدید تروریستی است

به کارگیری ظرفیت جنبش عدم تعهد در حمایت از مردم مظلوم فلسطین/ اقدامات اسرائیل در ضدیت با ایران را بی پاسخ نخواهیم گذاشت/ تعهد جمهوری اسلامی ایران نسبت به دولت و ملت عراق یک تعهد اثبات شده است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضع ایران توافق امنیتی با عراق برای رفع تهدید تروریستی است، گفت اقدام ایران علیه مقر گروهک تروریستی در اربیل اقدامی علیه تروریست بوده است نه اقدامی علیه عراق؛ ما در ارتباط با عراق موضع روشنی داریم.

کد مطلب: ۱۴۴۲۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
موضع ایران توافق امنیتی با عراق برای رفع تهدید تروریستی است

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره اقدام ضدتروریستی سپاه در اربیل عراق، اظهار کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق و دولت عراق، روابطی قوی و دارای همکاری‌های همه جانبه است. در حوزه اقلیم کردستان عراق هم به رغم روابط و همکاری‌های خوب که با کشور عراق داریم، در طول سال‌های اخیر تهدیدات عینی علیه امنیت ملی و امنیت شهروندان جمهوری اسلامی ایران بوده است. ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی بی‌تفاوت باشد.

وی افزود: جمهو‌ری اسلامی ایران بزرگترین مدافع امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حامی وحدت و تمامیت سرزمینی این کشور بوده است. تعهد ما نسبت به دولت و ملت عراق یک تعهد اثبات شده است و نیاز به راستی‌آزمایی ندارد. جمهوری اسلامی ایران این تعهد را در طول سال‌های متمادی نشان داده است. اقدام ایران علیه مقر گروهک تروریستی در اربیل اقدامی علیه تروریست بوده است نه اقدامی علیه عراق؛ ما در ارتباط با عراق موضع روشنی داریم. موضع ما توافق امنیتی با عراق برای رفع تهدیدات تروریستی است.

وی ضمن اشاره به تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، اضافه کرد: حجم گسترده کشتار مردم فلسطین که بر اساس آمار منتشر شده حدود ۲۵ هزار شهید هستند، نشان می‌دهد که این رژیم چه میزان جنایتی مرتکب شده است. امیدواریم دیوان بین‌المللی دادگستری به اقدامات ضدحقوق بشری رژیم صهیونیستی بپردازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اقدامات نظامی ایران به برخی مواضع تروریستی در منطقه پیامی واضح برای کسانی بود که باید آن را دریافت می‌کردند، ایران نسبت به امنیت ملی و امنیت شهروندان خود حساس است و در عین حال بر روابط دوستانه و عمل به توافقات و تفاهمات دو جانبه با همسایگان به منطور تامین امنیت منطقه تاکید دارد و به دنبال توسعه روابط متقابل با کشورهای همسایه است. اقدامات اسرائیل در ضدیت با ایران را بی پاسخ نخواهیم گذاشت.

کنعانی در خصوص اظهارات اخیر رافائل گروسی بیان کرد: همکاری‌های میان ایران و آژانس ادامه دارد و این همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. درباره سفر آقای گروسی نیز هر زمان که لازم باشد، دبیر کل آژانس به کشور خواهند آمد و انجام سفرها می‌تواند موضوعیت داشته باشد.

حمله به جیش‌الظلم در راستای حمایت از امنیت شهروندان ایرانی صورت گرفت

وی درباره عملیات ایران علیه گروهک تروریستی جیش‌الظلم نیز گفت: حمله به جیش الظلم در پاکستان یک ضرورت آنی برای مقابله با تروریست‌های آماده عملیات بود. مقابله با گروه‌های تروریستی و ایجاد امنیت در مرزهای شرقی دو کشور هدف درازمدت ایران و پاکستان برای ارتقای روابط خواهد بود. روابط ایران و پاکستان روابط مستحکمی است. حمله به تروریست ها در پاکستان در راستای حمایت از امنیت شهروندان ایرانی صورت گرفت. بهتر است کسی برای سوءاستفاده از حمله ایران به تروریست‌ها در خاک پاکستان طمع نکند.

بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل متحد منجر به گسترش درگیری‌ در منطقه شد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه دامنه تنش در منطقه در حال افزایش است، بیان کرد: اگر مقامات امریکایی تازه به این جمع بندی رسیدند که بحران و تنش در منطقه در حال افزایش است، باید هوش آنها را تحسین کرد. این از هشدارهای ابتدایی جمهوری اسلامی ایران بود؛ در تمامی نشست‌ها ما اعلام کردیم که دامنه تنش و بی‌ثباتی در منطقه گسترده خواهد شد. بی‌عملی جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد منجر به گسترش این درگیری‌ها شد. این درگیری‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد مگر اینکه رژیم صهیونیستی به جنایات خود علیه غزه پایان دهد. دولت آمریکا فشار لازم را بر رژیم صهیونیستی وارد کنند و مانع انجام وظایف سازمان ملل نسبت به تامین صلح نشوند.

کنعانی در خصوص دیدار اخیر علی باقری با انریکه مورا، اظهار کرد: گفت‌وگوهایی بین آقای باقری و انریکه مورا در ژنو صورت گرفت و آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بررسی شد و این گفت‌وگوها میان دو طرف همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره سفر معاون اول رئیس جمهوری به اوگاندا و شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد، گفت: یکی از رویکردهای جمهوری اسلامی ایران استفاده از ظرفیت‌های سازوکارهای بین‌المللی است. در جهت تحقق اهداف و منافع ملی ما از ظرفیت‌های اینگونه تشکل‌ها استفاده کرده‌ایم. اینگونه سازوکارها فرصتی است برای پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی و چندجانبه کشورهای عضو به ویژه در راستای صلح و امنیت بین‌المللی است. ما در چارچوب عدم تعهد نیز در طول بیش از ۱۰۰ روز گذشته تلاش‌های دیپلماتیک لازم را برای به کارگیری ظرفیت‌های جنبش عدم تعهد در حمایت از مردم مظلوم فلسطین انجام دادیم و این تلاش‌ها را ادامه خواهیم داد.

در پاسخ‌دهی به اقدامات رژیم صهیونیستی دست بسته نخواهیم بود

وی ضمن اشاره به شهادت مستشار ایرانی در سوریه نیز گفت: مستشارانی که به شهادت رسیدند در چارچوب فعالیت‌های مستشاری ایران در پاسخ به دعوت و درخواست دولت سوریه در این کشور حضور داشتند. در طول سالیان گذشته این شهدا نقش مستشاری برای کمک به دولت و ملت سوریه برای مبارزه با تروریسم ایفا می‌کردند. رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد تنش، درگیری و جنگ در منطقه است. ایران در نقشه شومی که رژیم صهیونیستی طراحی کرده بازی نخواهد کرد. ما در پاسخ‌دهی به اقداماتی که رژیم صهیونیستی علیه اهداف ایران انجام می‌دهد دست بسته نخواهیم بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه محبوب نیست، گفت: این‌ها، اظهارات بی‌ارزشی است و دولت آمریکا بهتر است که به وضعیت نامناسب خود در بین افکار عمومی دنیا و مجمع عمومی سازمان ملل توجه کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره احتمال سفر حسین امیرعبداللهیان به مصر نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران با مصر شرایط خوبی دارد و پیشرفت خوبی در احیای روابط داشته‌ایم. بر مبنای دستور دو رئیس جمهور، گفت‌وگوهای حضوری و تلفنی، نقشه راه برای ادامه مذاکرات میان دو کشور و حل و فصل اختلافات تعریف شده و مقامات بر ادامه گفت‌وگوها برای برداشتن گام جدید تاکید دارند. موضوع فلسطین و حمایت از مردم غزه مورد گفت‌و‌گوی مقامات دو کشور بوده است.

تحرکات ناتو در منطقه برای دولت‌ها و ملت‌های منطقه خوشایند نیست

وی درباره رزمایش اخیر ناتو بیان کرد: اقدامات نظامی و مانورهایی از این دست و تلاش برای گسترش حضور ناتو در منطقه را کمک کننده به صلح و ثبات و امنیت در منطقه تلقی نمی‌کنیم. حوزه اقدام و عملیات‌های ناتو در طول سالیان گذشته در منطقه نه تنها صلح و امنیت را برای ساکنان در منطقه به ارمغان نیاورده بلکه دامن زننده به ناامنی و جنگ و کشتار در منطقه بوده است. تحرکات ناتو در منطقه تحرکاتی نیست که خویشایند دولت‌ها و ملت‌های منطقه باشد. همکاری با سازوکارهای نظامی ناتو در منطقه کمکی به تقویت صلح و ثبات در منطقه نخواهد کرد. سازوکارهای منطقه‌ای را بهترین سازوکار و راهکار برای تقویت امنیت منطقه تلقی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خدمات کنسولی به ایرانیان دوتابعیتی نیز گفت: با توجه به نگاهی که در دولت درباره ارائه خدمات لازم و مورد نیاز برای ایرانیان خارج از کشور با آسان‌ترین روش و در کوتاه‌ترین زمان وجود دارد، تلاش می‌شود تا ایرانیان خارج از کشور بتوانند به ایران سفر کنند. برای ایرانیان دوتابعیتی و ایرانیانی که با نیازهای مختلف اعم از شخصی و شغلی به خارج از کشور سفر کردند و در آنجا تابعیت کشور محل اقامت را اخذ کردند، در چارچوب قانون مذکور تلاش‌هایی صورت گرفته تا این دسته از ایرانیان هم بتوانند با موانع حداقلی از خدمات کنسولی، حقوقی و حقوق شهروندی خود برخوردار باشند. دستگاه دیپلماسی در این زمینه تسهیل‌کننده است؛ همکاری‌های میان دستگاه دیپلماسی، وزارت دادگستری و قوه قضاییه در این زمینه ادامه پیدا خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار