در گفت‌وگو با پانا:

راشد کریمی: «بیر»، از اصول کلاسیک تبعیت نمی‌کند

تهران (پانا) - راشد کریمی، کارگردان نمایش «بیر» می گوید ایده اولیه این نمایش از یک تصویر آغاز شد و سپس به یک روایت رسید. «بیر» ساختاری پازل گونه و غیرخطی دارد و از اصول کلاسیک تبعیت نمی‌کند.

کد مطلب: ۱۴۴۲۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
راشد کریمی: «بیر»، از اصول کلاسیک تبعیت نمی‌کند

راشد کریمی، نویسنده و کارگردان نمایش «بیر» در گفت‌وگو با پانا درباره عنوان این نمایش توضیح داد: «واژه «بیر» در کردی و ترکی دارای معناست. در کردی دارای دو معنای چاه و ذهن است و من فکر می کنم گاهی فکر کردن می تواند انسان را وارد محیطی همچون چاه کند. این واژه در زبان ترکی نیز به معنای عدد یک است.»

کریمی گفت: «ایده اولیه این نمایش از یک تصویر آغاز شد و سپس به یک روایت رسیدم. «بیر» ساختاری پازل گونه و غیرخطی دارد و از اصول کلاسیک تبعیت نمی‌کند. به علاوه در این نمایش به نوعی وامدار سبک اکسپرسونیسم هستم.»

این هنرمند با بیان اینکه بیشترین چالش پیش روی او در تولید این نمایش، مسئله مالی بوده است، ادامه داد: «تمرین‌های این نمایش بیش از چهار ماه به طول انجامید و مشکلات اقتصادی گاهی باعث تغییر روند کار می‌شد. من این نمایشنامه را متناسب با ذائقه هنری و علاقه‌مندی خود نوشتم و خوشحالم که فرصت اجرای آن در جشنواره فجر وجود دارد. امیدوارم حمایت‌های بیشتری از این بخش صورت گیرد و بتوانیم پس از جشنواره این اثر را برای عموم مردم اجرا کنیم.»

راشد کریمی در مورد حضور در بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر گفت: «وجود این بخش انرژی زیادی را به ما منتقل می‌کند. شاید شرکت کنندگان بخش‌های مختلف به این بخش نگاهی جنبی داشته باشند، اما حضور در آن برای دانشجویان بسیار مهم است. من قصد دارم آموخته‌های خود را به عرصه عمل بیاورم و از طریق اجرا در این رویداد، خود را محک بزنم.»

وی افزود: «در جشنواره‌های دانشجویی، دوستی و رفاقت همواره پررنگ تر از مسائل دیگر است و همفکری بیشتری میان حاضران صورت می گیرد. اینکه تماشاگر آثار افرادی از اقصی نقاط ایران باشم برایم به شدت جذابیت دارد. برای من همیشه دیدن تصاویر اهمیت داشته است و ایده‌های خود را از این طریق به دست می‌آورم.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار