مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران خبر داد؛

اعتبار ۹ همتی برای حمایت ویژه از بیماران خاص و صعب‌العلاج

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به عمر دو ساله صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، از اعتبار ۹ همتی برای این صندوق در سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۷۲۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
اعتبار ۹ همتی برای حمایت ویژه از بیماران خاص و صعب‌العلاج

محمد مهدی ناصحی در نشست خبری «روز بیماران خاص و صعب‌العلاج» که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۲ سال از عمر صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌گذرد. هنگامی که این صندوق ایجاد شد، میزان بودجه تخصیص یافته معادل ۵ همت (۵هزار میلیارد تومان) بود و در سال گذشته به ۷ همت رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر، میزان بودجه تخصیص یافته صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در سال جاری معادل ۹ همت است.

ناصحی با بیان اینکه موضوع حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در کانون توجه قرار گرفته است، افزود: دولت و وزارت بهداشت به موضوع حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج توجه کرده‌اند و بیمه‌های پایه در جهت پوشش خدمات گام برداشته‌اند. حدود ۲ سال از عمر صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌گذرد اما از شالکه بسیار خوبی برخوردار است.

حمایت ویژه از ۱۰۷ گروه بیماری خاص و صعب‌العلاج

وی درباره بیماری‌های تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج گفت: ۱۰۷ گروه از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش قرار دارند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره بیماری‌های تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج گفت: ۱۰۷ گروه از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش این صندوق قرار دارند. حدود دو سال از عمر صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج می‌گذرد و در این مدت از دوام خوبی برخوردار است. ما در سازمان بیمه سلامت می‌توانیم ادعا کنیم اعتباری که در تمام سازمان‌های بیمه کمتر از یک همت بوده در سال جاری به ۹ همت رسیده است. رشد اعتبار تخصیص یافته بیانگر این است که دولت، وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر در نظر دارند چتر حمایتی مناسبی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج در نظر بگیرند.

مدیرعامل سازمان بیمه ایران ادامه داد: تمام معاونت‌های وزارت بهداشت با سازمان بیمه سلامت در زمینه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج همکاری داشته‌اند، به نحوی که شاکله این صندوق ایجاد شده است.

ناصحی ادامه داد: ردیف بودجه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج لحاظ شده و بسیار خرسندیم که اعتبار تخصیص‌یافته به این صندوق افزایش یافته است.

۱۱ بیماری دیگر به فهرست بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج اضافه می‌شود

وی با بیان اینکه ۱۰۷ گروه از بیماری‌ها تحت پوشش حمایتی هستند، افزود: بیماری‌هایی تحت پوشش در سامانه‌ها ثبت شده‌اند. همچنین معاونت درمان وزارت بهداشت با توجه به اهمیت موضوع بیماری‌ها و گستردگی خدماتی که می‌بایست برای بیماران ارائه شود، درصدد نگارش موارد دیگر است و پس از آن به سازمان بیمه سلامت ابلاغ می‌شود. خوشبختانه، وزارت بهداشت نسبت به نگارش تعداد مناسبی از بیماری‌ها که نیاز است تحت چتر حمایتی قرار گیرند در سال جاری اقدام کرده است.

ناصحی ادامه داد: بخشی از بیماری‌ها ابلاغ شده و بخشی دیگر نیز در حال سپری کردن مراحل ابلاغ هستند. وزارت بهداشت ۱۱ بیماری را ابلاغ کرده است که شش بیماری از ۱۱ بیماری ابلاغ شده برای بارگذاری در سامانه‌ها آماده شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، ۵۳ بیماری در سامانه‌ها بارگذاری شده‌اند. سازمان بیمه سلامت و معاون درمان در نظر دارند که بخش عمده‌ای از بیماری‌ها را در سامانه‌ها بارگذاری کنند. ما در نظر داریم با گسترش نسخه الکترونیکی در بخش سرپایی، خدمات بدون پرداخت از جیب مردم ارائه شود و قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: پیش از ایجاد صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج فقط ۵ بیماری از خدمات حمایتی برخوردار بودند. پس از ایجاد صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، بسته‌های حمایتی برای بیماران ارائه می‌شود. بسته‌های حمایتی ارائه شده بسته‌های غنی به حساب می‌آیند و مدام در حال بازنگری هستند.

وی در تشریح بسته‌های حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج گفت: بسته‌های تشخیصی، درمانی، دارویی و توانبخشی برای بسیاری از بیماران لحاظ شده است. من بر این باور هستم سیر تکاملی صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج در حال انجام است. امیدواریم شرایط صندوق به نحوی باشد که یک بیمار از تمام وجوه تحت چتر حمایتی استفاده کند. خدمات در بخش دولتی و خرید خدمت ارائه می‌شود؛ همچنین بخشی از خدمات در مراکز خصوصی نیز ارائه می‌شود و امیدواریم که با دید باز خدمات ارائه شده خریداری شود.

لزوم افزایش ۳برابری اعتبار صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج

ناصحی درباره ضرورت افزایش اعتبار مورد نیاز صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج اظهار کرد: ما در سازمان بیمه سلامت بر این باور هستیم که بودجه تخصیص یافته باید حداقل به میزان سه برابر افزایش یابد که بتوانیم بیماران را تحت حمایت همه جانبه قرار دهیم و از بار بیماری‌ها بکاهیم. همچنین امیدواریم که با افزایش اعتبار بتوانیم طرح‌های پیشگیری را اجرا کنیم و میزان بیماران سرطانی، دیابتی و فشارخونی‌ با طرح‌های پیشگیرانه کاهش یابد.

بسته حمایت دندانپزشکی برای ۱۰ بیماری خاص

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه بسته حمایتی دندانپزشکی برای ۱۰ بیماری خاص در نظر گرفته شده است، افزود: بسته دندانپزشکی برای ۱۰ بیماری خاص در نظر گرفته شده و بیماران مبتلا به این بیماری‌ها می‌توانند از خدمات دندانپزشکی استفاده کنند.

وی درباره ۱۰ بیماری خاصی که مشمول خدمات دندانپزشکی به صورت رایگان هستند، توضیح داد: تالاسمی، هموفیلی، دیالیز، MS، بیماری‌های متابولیک، ای‌بی، سرطانی ها، بیماران مزمن روان، پیوندی‌ها و اوتیسم تحت حمایت صندوق قرار دارند.

وی درباره تامین هزینه‌های کاشت حلزون شنوایی گفت: هزینه‌های بستری و کاشت حلزون شنوایی برای تمام سازمان‌های ارائه دهنده بیمه پایه پرداخت شده و مابقی نیز طبق روال انجام می‌شود.

ناصحی درباره بسته‌های حمایتی بیماری هپاتیت سی گفت: بسته حمایتی مربوط به این بیماری نیز در سامانه بارگذاری شده است و خدمات این بیماران به صورت رایگان ارائه می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره نشان گذاری بیماران تامین اجتماعی نیز گفت: نشانگذاری بیماران صندوق تامین اجتماعی نیز انجام شده، به عبارت دیگر ۲ میلیون بیمار که دارای بیمه تامین اجتماعی هستند توسط سازمان بیمه سلامت نشان‌دار شده‌اند. سازمان بیمه سلامت ایران در نظر دارد تمام بیماران بتوانند از خدمات صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج بهره‌مند شوند.

پوشش داروهای گران‌ SMA و سرطان

وی با بیان اینکه داروهای گران قیمت تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، افزود: داروهای گرانقیمت بیماران SMA، هموفیلی و سرطانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند. همچنین بسته‌های مربوط به این بیماران در حال تکمیل است؛ به نحوی که با توجه به میزان اعتبارات خود بتوانیم بیشترین پوشش حمایتی را داشته باشیم.

ناصحی با بیان اینکه برخی بیماران از خدمات صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بی‌اطلاع هستند، افزود: بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی، MS، بیماری‌های مزمن کلیه، MPS، هپاتیت سی، انواع سرطان‌ها، اوتیسم، بیماری‌های قلبی عروقی، انواع سکته‌های مغزی، پیوند اعضا، بیماری‌های روانی مزمن، دیابت، صرع، آسیب‌های شنوایی شدید و عمیق، دوشن، ۲۱ بیماری متابولیک، ای‌بی، ALS و برخی بیماری‌ها که از نظر شیوع کم هستند اما پرهزینه به حساب می‌آیند تحت پوشش حمایتی قرار دارند.

وی درباره چگونگی حمایت‌ها گفت: سازمان بیمه سلامت تلاش کرده است که بیماران را از منظر دارویی به میزان ۱۰۰ درصدی تحت پوشش قرار دهد. حمایت بیمه‌های پایه برای پوشش دارو به میزان ۷۰ درصد است و ما تلاش کردیم که با پوشش ۲۰ تا ۳۰ درصدی به میزان مازاد بتوانیم حمایت دارویی را به صورت ۱۰۰ درصدی ارائه دهیم. داروهای بیماران سرطانی و SMA را به صورت ۱۰۰ درصدی پوشش می‌دهیم و در برخی از موارد بیماران فقط ۵ درصد از هزینه دارو را پرداخت می‌کنتد. داروی جدید بیماران هموفیلی به میزان نیم درصد تحت پوشش بیمه نیست که این میزان هم برای فرانشیز است.

هزینه ۲۵ میلیونی برای تامین اندام مصنوعی در دیابتی‌های قطع عضو

ناصحی درباره خدمات تامین اندام مصنوعی بیماران گفت: خدمات تامین اندام مصنوعی برای بیماران دیابتی که قطع عضو را تجربه کرده‌اند به میزان ۲۵ میلیون تومان پرداخت می‌شود. همچنین برخی از تجهیزات پزشکی که غیر بیمه‌ای بودند تحت پوشش قرار گرفتند. همچنین مواردی که برای تشخیص سرطان به کار گرفته می‌شود تحت چتر حمایتی صندوق بیماران خاص و صعب العلاج قرار دارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ما در نظر داریم که بسته‌های حمایتی خود را در سال جاری افزایش دهیم؛ ۶ بسته جدید مانند ALS توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده و در سامانه‌ها بارگذاری می‌شود. همچنین بسته جدید کاشت حلزون و بیماران مبتلا به اوتیسم بالای ۱۲ سال در حال سپری کردن مراحل نهایی هستند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌های رادیوتراپی مبتلایان سرطان، ادامه داد: سهم پرداختی بیماران سرطانی از رادیوتراپی در مراکز دولتی رایگان است و این موضوع در مراکز خصوصی مشمول کاهش سهم پرداختی مردم شده است. آمار و ارقام بیانگر این است که ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بیمار سرطانی برای دریافت خدمات رادیوتراپی تا پایان سال گذشته به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

ناصحی با بیان اینکه در آستانه روز جهانی تلاسمی قرار داریم، اظهار کرد: طی چند سال گذشته یک عزم ملی در خصوص بیماری تلاسمی به ویژه پیشگیری از این بیماری شکل گرفته است. پیشگیری در حوزه تلاسمی از اهمیت فراوانی برخوردار است اما با اقدامات انجام گرفته می‌توان گفت که میزان تولد افراد مبتلا به تلاسمی ماژور به شدت کاهش یافته و در برخی از سال‌ها معادل صفر درصد است. موارد مربوط به تامین دارو و درمان بیماران مبتلا به تالاسمی از ردیف بودجه این گروه از بیماران پرداخت می‌شد اما با توجه به تاسیس صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج، حمایت‌های بیشتری برای این بیماران ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی اوقات اختلاف دارویی سبب می‌شود که هزینه پرداختی از جیب بیماران افزایش یابد، اما قیمت داروهای جدید را از سازمان غذا و دارو دریافت می‌کنیم و بلافاصله در سامانه‌ها بارگذاری می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: برخی از بیماران نیاز به داروی خارجی دارند که این موضوع در کانون توجه قرار گرفته است. موضوع نیاز به داروی خارجی فقط مختص بیماران تالاسمی نیست بلکه برخی از بیماران ام اس نیز به داروی داخلی حساسیت دارند و باید داروی خارجی مصرف کنند. بیمارانی که نیاز به داروی خارجی دارند به میزان ۹۵ درصد تحت چتر حمایتی ما قرار می‌گیرد.

ناصحی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره بودجه مورد نیاز صندوق بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج گفت: بیش از دو میلیون بیمار در سامانه‌ها نشاندار شده‌اند و از خدمات برخمردار می‌شوند. اگر بخواهیم تمام بیماران خاص و صعب‌العلاج را تحت پوشش قرار دهیم به ۲ تا ۳ برابر بودجه تخصیص یافته نیاز داریم. اگرچه اعتبار تخصیص یافته برای ارائه بسته‌های کنونی کافی است اما با افزایش اعتبار می‌توانیم بسته‌های حمایتی بیشتری ارائه دهیم. همچنین گروه خیرین بیمه‌سلامت را ایجاد کرده‌ایم و افرادی که در زمینه بیمه‌شدن نیز نیازمند تلقی می‌شوند تحت حمایت خیرین قرار داده‌ایم. علاوه بر منابع دولتی باید از منابع خیرین استفاده کنیم.

وی درباره ارائه بسته‌های دندانپزشکی گفت: برخی از بسته‌های دندانپزشکی برای عموم مردم به ویژه مادران باردار، کودکان و طیفی که نیاز به خدمات دارند ارائه می‌شود. دندانپزشکانی که طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت ایران هستند بر اساس تعرفه‌ها می‌بایست ۱۷ خدمات دندانپزشکی را با بیمه ارائه دهند. باز هم تاکید می‌کنم که ۱۰ بیماری خاص از خدمات دندانپزشکی رایگان برخوردار هستند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره پوشش بیمه‌ای خدمات درمان در منزل نیز گفت: وزارت بهداشت موضوع پوشش بیمه خدمات درمان در منزل را در دست تدوین قرار داده است. پس از اینکه وزارت بهداشت به جمع بندی نهایی برسد موضوع در شورای عالی بیمه مطرح می‌شود. پوشش بیمه خدمات درمان در منزل نه تنها برای بیماران سودمند است بلکه برای بیمه‌ها نیز خوب ارزیابی می‌شود، به همین دلیل این احتمال وجود دارد که خدمات تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد. بخشی از خدماتی که در POST CCU و POSt ICU انجام می‌شود قابلیت ارائه در منزل را دارد. همچنین تزریق آنتی بیوتیک‌های ۱۴ روزه نیز از قابلیت تزریق در منزل برخوردار هستند. همچنین به دلیل اینکه پیشگیری از عفونت‌های بیمارستانی برای وزارت بهداشت بسیار اهمیتی دارد با ارائه خدمات در منزل می‌توان از عفونت بیمارستانی پیشگیری کرد. سازمان بیمه سلامت ایران برای ارائه پوشش بیمه‌ای خدمات درمان در منزل آمادگی دارد.

وی درباره رسیدگی به پرونده‌های مصدومان تصادفات گفت: موارد سوختگی و تصادف دارای ردیف بودجه اختصاصی در معاونت درمان است. موارد رسیدگی به پرونده‌های مراجعات سرپایی به صورت آنلاین بررسی می‌شود. بدهی‌های سال گذشته خود را به داروخانه‌ها پرداخت کردیم و همچنین میزان بدهی خود به داروخانه‌ها برای فروردین ماه را ارزیابی کرده و در انتظار اختصاص بودجه به منظور پرداخت بدهی به داروخانه هستیم.

ناصحی ادامه داد: اگر تسویه حساب‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود به دلیل تامین اعتبار مورد نیاز بیمه است و اشکال کار از رسیدگی به پرونده نیست. ما در سازمان بیمه سلامت تمام پرونده‌های ارجاعی را راستی‌آزمایی می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه ۵ دهک جامعه تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته‌اند گفت: اگر شماره موبایل ثبت‌شده در پرونده افراد در سامانه وزارت رفاه معتبر باشد موضوع بیمه شدن آنها به اطلاع آنها رسیده است. برخی از افراد دهک‌های پایین جامعه از موضوع بیمه شدن خود مطلع نیستند که این امر به دلیل غیر معتبر بودن شماره موبایل آنها در سامانه وزارت رفاه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار